Wader

• Gerlof

Hoeveel visdagen gaat een wader nu eigenlijk mee. Ik heb een Redington (duurste type) en ben toch wel een klein beetje teleurgesteld in de kwaliteit. Kon ik eerder David dit pak nog van harte aanbevelen….Hij begint nu toch behoorlijk te lekken op de naden op bepaalde plaatsen. Tot nog toe heb ik het allemaal vrij eenvoudig kunnen repareren met Aquaseal maar vind het toch behoorlijk snel ondanks mijn extreme gebruik natuurlijk….Met name de binnenkant rond de knieen…Kan natuurlijk te maken hebben met mijn vele bellybootgebruik. Verder een heerlijk pak qua pasvorm e.d. alleen die naden op bepaalde plaatsen.

Gr. Gerlof

• speycaster

Ik waad in laten we zeggen het duurdere segment en een wader gaat bij mij ongeveer 15 a 20 visweken mee.

• eduard

hoe lang een wader mee gaat is nogal persoonlijk natuurlijk, ben je het rustige type die alleen maar waad of ben je een klimmer- springer en door de rimboe type.

ik heb 4 waadpakken en altijd bison rubberrepair bij de hand.

mijn oudste waadpak is volgens mij ook de beste - helly hansen- muskus ratten bestrijders uitvoering.

gaat net iets minder gauw lek en plakt erg makkelijk, is nu ongeveer 10 jaar oud en al 100 keer geplakt.

gebruik ze ook op jacht en voor klusjes en dat is veeeeeeel belastender dan vissen.

maar als je bedoeld hoelang ie meegaat zonder reparatie dan is dat bij mij misschien 3 of 4 x.

o, ja mijn waders zijn allemaal afdankertjes van anderen en van de goedkopere merken.

groetjes

• Paul Dun

Heb zelf al 6 jaar de goedkoopste Scierra, mishandel het ongeveer alles bij elkaar 6 tot 10 weken bij elkaar, en met mishandelen bedoel ik ook echt mishandelen, maar een ding doe ik niet met dit pak en dat is ermee in de bellyboat; dat is echt funest voor een ademend pak.

Grtz.,

Paul Dun

• Arubaman

Tsja,

zegt u het maar. de naden… is inmiddels iets waar ik altijd op let, als ik door de knieën ga, komt er dan druk op de naden in de omgeving van de knieën?. Verder is binnenkant knieën een plek die veel over elkaar schuurt en daarom volgens mij ook extra snel gaat lekken.

ik ben d'r nog niet uit of je meer hebt aan 1 Simms G4 of 4 goedkopere waadpakken. het zou zomaar eens kunnen dat je met 4 goedkopere waadpakken langer doet dan met dat ene dure pak.

Mijn vision, mijn black arrow, mijn scierra etc. ze gingen allemaal ongeveer even lang mee. Ik heb nu een rapala (noodgedwongen gekocht in noorwegen toen de aquaseal nog maar 6 uur droogte bood op elke visdag van 12+uur). Die Rapala heb ik in juni een jaartje en dan zou hij theoretisch halverwege zijn, maar dat zie ik er vooralsnog niet aan af.

Denk dat met intensief vissen, veel kruipen, maar ook in het gras zitten/liggen etc. op stenen langs de over zitten met een pintje en praktisch leven in je broek langs de waterkant en in bossen. op die manier ze ongeveer 100 visdagen mee gaan, laten we zeggen 1500 uur.

Paar adviezen,

1 probeer een pak te kopen waarbij je redelijk pas zit, waarbij de losse plooien niet aan de binnenkant van je benen bij elke stap over elkaar schuren.

2 bewaar je oude lekke pak, het zijn ideale outdoor regenbroeken en ten tijde van kamperen wissel ik tegenwoordig na het vissen de nieuwe voor de oude. (dus doe ik de oude aan als ik niet echt in het water ga staan, maar gewoon lekker vies wil leven ;-))

3 probeer voor je pak echt begint te lekken al een nieuwe te kopen (zeker als je op een trip gaat). dat scheelt ergenis tijdens een trip en in sommige landen hebben ze net niet wat je wilt of zijn ze enorm duur. Want mijn ervaring is dat plakken eigenlijk altijd een tijdelijke oplossing is, die zelden langer dan 50-80 uur (een visweek) houdt. En per keer plakken wordt de duur tot de volgende lek weer korter!

• Bram

Spoel mijn wader altijd even schoon na gebruik met kraan water.

En hang hem vervolgens aan de laarzen op de kop in de schuur.

(Heb hier voor twee laars knechten aan de wand gemaakt)

Zodat hij mooi gestrekt hangt wand kreukels zijn naar mijn gevoel slecht voor elk pak.

Heb een goedkoop neopreen pak en gebruik hem nu zeker al 10 jaar.

• Dion

Ik denk dat de manier van aantrekken ook bepalend is voor de levensduur.

Als je de sokken aantrekt en dan bij de knbieën kracht zet kun je er donder op zeggen dat de naden aan de binnenkant van de bovenbenen beginnen te lekken.

Tenminste dat is mijn ervaring met mijn Scierra Blackwater, wat toch een superpak moet zijn.

Dus volgens mij kun je de levenduur verlengen door de bij het aantrekken van hetn laatste deel ( de sokken) aan de onderkant van de pijpen te trekken.

Dion

• Rossie69

kitspuit met siliconen werkt ook perfect.

alleen lastig mee tenemen onder weg neem ik aan.

wel de transparante uitvoering.

was een tip van Klaas trouwens :)

• Ger Schuit

Waadpakken gaan altijd lek, het ligt natuurlijk nooit een het pak, maar als je ziet hoe de meeste vliegvissers te water gaan of er op de knie-en weer uit klimmen is het niet verbazingwekkend dat een waadpak na gemiddeld slechts een 10-15 weken intensief vissen weggegooid kunnen worden.

Wat mij al heel wat waadpakken heeft gespaard is dikke geitenwollensokken over de voet voor je in de schoenen stapt, dat betekent helaas wel dat je je huidige schoenen waarschijnlijk kunt weggooien, want die zijn dan te klein (handel is …. handel ;) ) …… voor jullie valt wat wel mee, maar ik zit inmiddels aan de schoenen in maat 16 !!!!

Grtz., Ger.

• Jasper

Ik denk dat je 100% gelijk hebt.

Nu ben ik wel benieuwd naar de test van mijn vismaat. Hij was eerst zeer te spreken over zijn Vision Extreme, maar nu is dat in zijn ogen ineens pulp (en ja, hij lekte ook al hier een daar) sinds hij een Simms G4 (voor een prikkie via Ebay) heeft gekocht. Ik moet zeggen, die Simms voelt wel heeeeeeeeeeeeeeeel erg goed aan. Dikker, steviger, slimme naden en verbindingen. Ik ben heel benieuwd. Hij heeft 'm nu enkele keren getest (waaronder geloof ik ook indianenvisserij in Kroatië) en tot nu toe gaat het goed.