Joho probeer het eens op het wad,
een Botje, of schol daar is het wel tijd voor.
Imitatie zagertje/ zeepier/
Wollly Bugger bruin over de bodem , die kans is er altijd.
op 5# mooie sport hoor.
Veel plezier daar.
Harmpie
Kort door de bocht: op een afgesloten water dat op een afgesloten erf ligt, zijn de bepalingen van de visserijwetgeving niet van toepassing. Denk maar eens aan al die forellenputten, je mag daar dus met alle vismethoden aan de slag voor zover de eigenaar/beheerder daar geen regels over heeft opgesteld natuurlijk.
Het Lauwersmeer…ben er zo'n beetje groot geworden. Alleen hanteerde ik toen nog geen vliegenhengeltje!
Destijds (praat dan over 20-25 jaar geleden) kon je er prima aal vangen. Maar dat is sinds de bouw van de militaire kazerne en de aanleg van een provinciale weg dwars door het Lauwersmeergebied helaas voorbij.
Het Lauwersmeer is ook bekend als snoekbaarswater, met name de “ril” richting Zoutkamp.
Bij Suyderoogh (rechts van de toegangsweg richting het park) heb je een “strandje” met parkeergelegenheid. Hier zat altijd een surfschool(tje). En dáár heb ik wel eens grove baars gevangen!! En niet één, maar tientallen!!! Was dan weliswaar aan een twistertje, maar een streamertje lusten ze vast en zeker ook wel!
Daarnaast wordt er bij het gemaal (die kun je niet missen als je vanuit Suyderoogh richting de haven, Lauwersoog rijdt) oa veel brasem gevangen door de witvissers.
Ik ben zelf eigenlijk nooit echt aan het pionieren geweest op het Lauwersmeer, maar volgens mij zit er best potentie in. Het is alleen best wel een grote slok water…. Misschien is een bellyboatje ook geen raar idee!
Ben je bereid om een stukje te rijden/touren, dan kun je volop uitleven in een van de vele haventjes op het groningse platteland! Daar is nu de voorn nog aanwezig (en vergeet ook snoek en snoekbaars niet….). Voorkeur in dat geval gaat uit naar Pieterburen en Usquert, daar is het water de laatste tijd redelijk helder.
Wil je iets langer in de auto, denk dan ook nog even aan het Peizerdiep (Winde) en eventueel de Hunze, maar dan zit je toch ruim een uur in de auto…
Vergeet je verrekijker niet! Er valt genoeg te zien in het Lauwersmeer!
Ik heb, zo als het er nu naar uitziet, komend weekend weinig tijd om te gaan vissen. Misschien dat het zondag nog ff lukt. Anders was ik graag ff met je op pad gegaan!
Gr Robert
Baflo (da's op het groningse Hogeland)
Jahaa, omdat er kweekvissen / uitheemse soorten rondzwemmen.
Jouw gedachtengang was ook altijd mijn eerste ingeving, maar als ik de visserijwetgeving er op na pluis dan is het enige dat ik kan concluderen dat je op een afgesloten water geen vergunning van de rechthebbende op het visrecht nodig hebt die aan de daar door de wet aan gestelde eisen voldoet. Je hebt formeel nog steeds een akte nodig (hoewel de akte welbeschouwd niet meer bestaat, waarvan akte) en voor zover ik het lees zijn gesloten tijden ook van toepassing.
Nogmaals, ik zou persoonlijk denken dat het anders zou moeten zijn, maar ik kan dat niet uit de wetgeving teruglezen…
Henk
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?