tips zonnebril

• tom

Met enige regelmaat verspeel (verlies of breuk) ik m'n zonnebril, zo ook vorige week tijdens midweek Drente. Dus moet weer nieuwe kopen, uiteraard met polaroid glazen. Als ik terugdenk aan m'n laatste vier brillen was ik toch niet echt tevreden in de zin dat ik ze toch vaak te donker vond tijdens het vissen. Nadeel was dan b.v. bij wat minder scherp licht dat ik m'n beetverklikker minder goed zag, maar ook een goede inkijk bij normaal zonlicht in helder water viel wel tegen.

Ik weet niet of anderen dit herkennen en of er tips zijn voor brillen/glazen die bizonder geschikt zijn voor onze hobby.

En vanwege eerder beschreven slordigheid/onhandigheid? ben ik niet op zoek naar een te dure bril :-), want die ben ik helaas gewoon niet waard.

Grtz en bedankt voor evt advies.

Tom

ps ik heb geen geslepen glazen

• troutbuster

Kies voor een glas met amber of bruin, ik ben zelf erg tevreden over Action optics, vroegah verspeelde ik ook nogal eens een brilletje, maar echt,, als je wat gediciplineerder met je brilletje omgaat doe je er langer mee, en kun je het voor jezelf permiteren een goeie te kopen.. denk ook aan een zgn retainer oftewel koortje, zodat de bril om je nek hangt als je hem afdoet..

action optics zijn bij diverse online shops in binnen en buitenland in de aanbieding te vinden.. Costa del mar schijnt ook goed te zijn, verhalen gaan dat Oakley niet geweldig is.. (ik moet zeggen dat ik zelf geen ervaring heb met de latter 2)

~floris

• Peter S

Tom,

Pikefly heeft in de Bargain hoek nog aardig wat Action Optics voor weggeef prijzen.

Is misschien iets, kost wel een tripje naar Kampen.

Peter S

• Noud

Ik heb verschillende relatief goedkope zonnebrillen waar ik erg tevreden over ben van Flying Fisherman…Gele glazen voor slecht licht, amber voor wat meer licht en donkergrijs als je ook factor 30 nodig hebt…..

TL,

Noud

• Janm

Skibril verlies je niet zo snel Tom

• Greekflyfisher

Mijn ervaring met polaroid brillen of brillen met gepolariseerde glazen is dat de glazen sowieso lichter van kleur zijn dan bij “gewone” zonnenbrillen. Ik heb meestal de kleuren lichtbruin, lichtgroen en/of -grijs.

Je kunt evenyueel ook een extra bril kopen met gele gepolariseerde glazen die je dan kunt gebruiken bij donker(der) weer, want deze zijn niet erg geschikt bij felle zon heb ik begrepen.

Ik koop bovenstaande brillen meestal in bulk ;-) (3 of 4) bij het kruidvat en daar doe ik meestal 1 a 2 seizoenen mee, want ik raak er nog wel eens 1tje kwijt. Prima brillen, goedkoop en gepolariseerde glazen. Ook voor in de auto.

groet, Kyriakos.

• Dion

Hoi Tom,

Action optics is een goeie optie. Kies wel zo licht (kleur) mogelijke glazen. Heb je in Nederland en noordelijker echt nodig.

Kijk ook eens op internet naar “Black flys ” model the fly polarized.

Een superbrilltje voor weinig (Arubaman gebruikt deze ook en van hem heb ik de tip) Dion

• Herre

Overigens voor de wel brildragers onder ons (zoals ik) kan ik absoluut de aanraden eens naar drivewear van Hoya te gaan kijken. Polariserende meekleurende glazen van geel tot donkerbruin. Perfect voor in de auto, maar ook voor in de rivier. Gewoon bij de opticien op sterkte te bestellen.

• markymark

Ik weet niet of er een verkooppunt in Nederland is, maar in de USA wordt “ocean waves” tegenwoordig zeer gewaardeerd.

• David

snap wat je bedoelt Tom, ik heb ook zo'n kruidvat om die reden en daarnaast een Polaroid (niet al te stevig ook die is inmiddels gebleken).

Mijn ideale bril is een polariserende bril met gele glazen; mijn huidige bruine vind ik vaak te donker.

Een leuke gevonden althans een gele cheapie die er kek uitziet en relatief weinig licht uitfiltert.

Sportsman's Yellow has a transmittance of 75%, eliminates blue blur, and improves depth perception. Great for hazy or overcast days, or late afternoon.

Acu-Brown has a transmittance of 17%, cuts shortwave, increases visual acuity, and provides excellent contrast. Perfect for freshwater and inshore fishing.

Tru-Gray has a transmittance of 17%, provides true colour rendition, and reduces eye fatigue. Ideal for off-shore and long day fishing.

Was op http://www.tacklebargains.co.uk/acatalog/Composite_Frames.html , even zoeken op trefwoord Storm. Laten ze alleen de gele nu net niet meer hebben; Airflo (1 na laatste) is er nog wel in geel, maar ja, Airflo hè :-) Maar goed, over Storm weet ik nog minder. Gezocht maar lijkt niet leverbaar in Nl?