tips zonnebril

• tom

Dank heren, ik ga het wat verder consumeren en zag al dat het m'n inzicht in een goede bril duidelijk gaat verrijken.

Grtz Tom

• Henk-Jan ten Brinke

Herre, gaan die dingen ook tot -8,50 en daarnaast nog een cilinder van ca. -2? Zo ja, dan mag je me vertellen bij welke opticien ik me mag melden met hoeveel geld:).

gr. HJ

• Ger Schuit

Ik lees hierboven veel positiefs over gele glazen, als u oud wilt worden en dat wilt doen zonder witte wandelstok met rode signaal bandjes, laat u de gele polariserende brillen maar het beste in de winkel liggen ……….

Geel werkt behoorlijk contrast verhogend, dat is natuurlijk bijzonder goed voor het spotten van de vis, maar het laat ook wel heel veel licht door, dus als u op een zonnige dag met zo'n bril vist, bent u binnen een paar uur rijp voor een zonnesteek, ontstoken ogen en een koppijn van hier tot Tokyo.

Is het bewolkt of schemerig, is zo'n bril misschien nog aan te bevelen, maar vis spotten heeft meer te maken met leren kijken, dan met een gele Pola.

Voor allround (vlieg)visgebruik zijn de amber achtige kleuren het beste, amber en bijvb. copper werken ook behoorlijk contrast verhogend, maar bieden ook een goede bescherming aan de ogen. Ze doen overigens nauwelijks onder voor gele glazen als het gaat om vis spotten.

Groene en grijze glazen, bieden nog meer bescherming voor de ogen, maar zijn voor het vissen minder geschikt, omdat ze meestal echt te donker zijn.

De fijnste amber en copper kleurig Pola's hebben op de lichtintensiteit reagerende lenzen, dwz. dat als het donkerder wordt de lenzen dan automatisch donkerder worden, en andersom.

Met brillen geldt, dat je beter eens in de zoveel jaar een heel goede kunt kopen, dan ieder jaar een goedkoop “lor”.

• NoneEntered

Koper kleurige glazen zijn voor de Nederlandse omstandigheden het beste. Koperkleurig is helaas iets lastiger te krijgen dan Amber. Het merk Polar Eyes wordt in Nederland via webshops verkocht voor ca. € 50,00 en biedt beide kleuren.

• Noud

Mijn gele pola zet ik ook alleen op in de schemer of als het zo'n druilerige bewolkte dag is. Maar ik heb ook altijd een bril met amber of grijze glazen bij me.

TL,

Noud

• Ger Schuit

Polar Eyes brillen worden in Verrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrweggistan in elkaar geflanst voor enkele dollars, je betaalt voor de naam niet voor de kwaliteit ……. daar hebben de fabrikant, de NL distributeur en de winkelier 50% aan verdiend bij een verkoop prijs van 5 tientjes, dus inkoop winkelier 25 euro, inkoop grossier 12,50 euro en inkoop fabrikant die zelf overigens nog geen schroefje maakt 6,25 euro, laat zich raden wat de wekelijk productie kosten zijn zo'n brilletje van 5 tientjes……. als je de munten in de sloot wilt gooien …… be my guest ….. ;)

• Arubaman

En dat van die gele glazen is een waarheid als een koe. ik gebruik amber galzen van de door dion al beschreven Black Fly's, een merk dat ik al sinds mijn beachbum-periode fanatiek een warm hart toedicht.

Wat ik een ieder kan aanraden is om altijd als je de kans hebt een pola van een vismaat of ander even op te mogen zetten dat dan ook te doen. Zo zul je merken dat er een enorm verschil in kwaliteit is. En alleen maar door te vergelijken zul je de verschillen ontdekken.

mijn conclusie tot nu toe is dat hoe onbekend en goedkoop mijn fly's ook zijn… ik kom ze zelden zo fijn en goed tegen.

it's my way or the fly way!