Illegale uitzetting zeeforel

• Vassenden

In het kader van het opnieuw zout maken van het OVM worden de ontwikkelingen

door de beleidsuitvoerders nauwgezet gevolgd. Vanmiddag bleek dat nog eens toen ik telefonisch kontakt zocht met hen. Op een zilvergrijs streamertje ving ik nl. een vis, die ik daar nog nooit gevangen had. Het ging om een klein visje van ongeveer 15 cm, dat er uitzag als zeeforel. Mijn eerste gedachte ging uit naar een verdwaald exemplaar, dat er via de zoutwater inlaat in was gekomen. Dat blijkt niet het geval te zijn; er is nl. sprake van een illegale uitzetting van zeeforel. Tenminste, er zijn dermate veel van dit soort visjes gesignaleerd in een proefnet, dat er geen sprake kan zijn van toeval. Geen spoor van de daders uiteraard, maar natuurlijk willen de beleidsverantwoordelijken maar wat graag aan de weet komen, wie de uitzetting heeft gedaan. Ook zal uitgezocht moeten worden, of deze uitzetting tot problemen kan leiden in het OVM. Persoonlijk ben ik het totaal oneens met dit soort van illegale uitzettingen; mijn inziens moeten uitzettingen goed onderbouwd plaatsvinden. Maar goed, daarover kunnen de meningen verschillen. Losgezien van alle vraagstellingen zal ik de komende jaren nooit zonder streamers aan het OVM verschijnen………..

Met vriendelijke groet,

Vassenden

• markymark

Binnenkort ga ik naar de scherentuin om te snoeken.. Misschien maar eens wat snoekenbroed zoeken tussen het riet…..

• Bert Martens

Uhhm… Ik pak hem niet helemaal. Maar dit kan aan mij liggen.

In elke forellenput worden toch vissen uitgezet die hier van nature niet voorkomen en alleen dienen ter vermaak van de gebruikers van het water.

Nu is het natuurlijk niet prettig voor een eigenaar van een vijver als derden zomaar vissen in zijn vijver gaan gooien die hij er eigenlijk liever niet in wil hebben rondzwemmen.

Maar ik kan me, vanuit vl.visstandpunt, niet voorstellen dat er iemand bezwaar heeft tegen het vangen van een leuke zeeforel op een forellenput als OVM.

Gr

Bert Martens

• Ryan

Ik heb altijd gedacht dat bruine forel en zeeforel dezelfde vis was? Alleen trekt de ene naar zee en de andere niet.

En bruine forel weet ik dat die op het OVM zitten, dus als het water steeds zouter wordt zal dit vanzelf zeeforel worden. Dus in dit geval trekt de bruine forel niet naar zee, maar de zee naar de bruine forel :-)

maar van mij mag morgen iedereen met een streamer op de zeeforel gaan staan vissen ;-)

Ryan

• Bram

Zeeforel lijkt in het niets te vallen met wat ze bij ons gaan doen in een gemeente vijver.

Namelijk zoet water haai uit zetten.

Leuk voor hondjes die even gaan zwemmen maar wellicht een oplossing voor aalscholver?

• Arubaman

Ik denk dat jij slecht geinformeerd bent Hans…

Er is namelijk een onderzoek geweest naar de OVM forellen en uit het meest recente onderzoek (een kleine 40 pagina's adobe) bleek dat er een paar dingen te constateren waren, ik vat ze even kort samen:

1. er zit veel minder forel

2. de regenboog doet het uitermate slecht momenteel en groeit veel minder snel

3. met het zoutgehalte komen de garnalen nu alweer terug

4. de arctic char (beekridder) blijkt wel boven verwachting snel te groeien

5. eenzelfde geldt voor de bruine forel

6. men dacht dat de forel zich op het OVM niet kon voortplanten, ondanks dat ze wel paaien en kuit schieten. Nu blijkt dat alleen maar op te gaan voor de regenbogen en is men tot de ontdekking gekomen dat dit niet geldt voor de Bruine forel. Uit dit onderzoek is gebleken dat de bruine Forel al een paar jaar wel kans ziet om te paaien en het broed zelfs kan overleven. Dit gebeurt niet massaal, maar de steekproeven wijzen erop dat er zeker een paar honderd bruintjes per jaar overleven.

7. mogelijk gaat dit ook op voor de beekridder, die in dat opzicht nog minder gevoelig is als de bruine forel.

Dus wie weet heb jij wel zo'n bruintje gevangen. het vervelende is wel dat men bang is dat nog zouter maken van het water mogelijk de eitjes osmotisch kapot doet gaan en het dus slechts een tijdelijk iets is.

Enfin, laten we hopen dat het voortplanting is en geen illegale uitzet. Wie trouwens het gehele adobe onderzoek wil krijgen, het is een onderzoek van Bureau Waardenburg (www.buwa.nl), en ik heb het via een waardevolle connectie gekregen. Kan het wel doormailen als je interesse hebt. stuur maar ff een mailtje.

Fijne avond!

• Fransman

Ik heb interesse in dit rapport. Wil je het mij mailen? Dank.

• Erik

Sander, ik ben ook wel geïnteresseerd in de pdf. Grappig trouwens, want ik zit morgen bij Bureau Waardenburg vanwege mijn werk…

Trouwens niet zo best dat de regenbogen het slecht doen..

• Inderk

Je hebt mail

• Henk Verhaar

Beekforel die door het zouter worden gesmolt is? Natuurlijke voortplanting?

Henk