Vissen met spiders

• Vassenden

Wanneer het hard waait aan de Glomma of wanneer de wind stevig tegen de richting van de stroming in waait, dan is in veel gevallen de drift van je vlieg waardeloos. Juist een spider kan je dan uit de brand helpen……… Een spider op haakmaat 10 is niet

te groot! Zelf vis ik die dingen dan aan een behoorlijk lange tip van 18/00.

Mvgr.

Vassenden

• Inderk

Hebbie daar ook'n plaatje van Erik?

Zo'n red spider?

• walter rijksen

Waarom met spiders Hafi? Da's een beetje de vraag.

Vangen doen ze namelijk ook gewoon downstream en on the dangle…, je ziet veel Noren en Zweden zo vissen (met natte vliegen) : schuin stroomaf werpen en maar laten gaan. Er gaat vaak genoeg iets aan hangen..

De grotere vissen meestal niet, je verspeelt ook veel vissen op die manier.

Veel leuker is het dead drift. Mijn ervaring is dat stroomop op vlagzalm niet de meest effectieve manier is, net als met de droge vlieg overigens.

Dus stroomaf: schuin af werpen en menden zodat ze (twee of drie) mooi neutraal blijven.

Op die manier pak je ook gemiddeld wat grotere vissen.

Fluorcarbon leader van 15/100 doet het goed.

En : hij bestaat volgens mij niet echt, maar een Partidge & hot Pink doet het prima….

Groeten,

Walter

• Vassenden

Onder normale en gunstige omstandigheden zal een goed gepresenteerde droge vlieg je heel wat vis kunnen laten vangen; ook grote vissen. Persoonlijk vis ik daar het liefst met droge vliegen. Het zicht van een vlagzalm, die je vliegje weggrist van het wateroppervlak…..Noren vangen nogal eens vlagzalm met behulp van een stevige hengel, een brulboei van een dobber en wat zijlijntjes met vliegjes. Er zijn ware “kunstenaars” onder hen, die met deze techniek heel wat vis weten te vangen. Ik vind het helemaal niks die techniek, maar voor hen is het een kwestie van smaak. Letterlijk en figuurlijk. Gevangen vis wil nl nogal eens hun leventje eindigen in een bakpan…….

Mvgr.

Vassenden

• erikdenoorman

http://www.ffinfo.nl/nl/vliegbinden/streamers-en-natte-vliegen/soft-hackle-vlieg-spider-of-natte-vlieg/

Daar vindt je een artikeltje van Wim Alphenaar over spiders waar je vast mee uit de voeten kunt.

http://www.erikdenoorman.com/index.php?option=com_content&view=article&id=141:noordelijke-top-10&catid=35:patronen&Itemid=64

Bij mij staat ie, zoals je kunt zien, in de Noordelijke top tien.

erik

• Hafi

Tja, waarom spiders……

Meestal heb ik het na 2-3 dagen wel gezien met de droge vlieg. Zeker als ze makkelijk te vangen zijn. Ik ga dan wat klooien, vliegen uittesten, op hele grote afstand vissen, intermediate / snelzinkende lijn, gaten opzoeken, natte vliegen enz. Het gaat mij dan niet meer zo zeer om het vangen maar waarmee ik vang of op welke wijze. Voor mijn aanstaande trip naar de Glomma heb ik 2 “uitdagingen”op mijn lijstje staan. Het French nimpfen op afstand met micro-nimpfen en een stuk gekleurde lijn als strike indicator en vis vangen op een spider. Met beiden heb ik geen ervaring maar wil ik wel leren.

><(((*> Hafi