braidedloops lijmen

• troutbuster

Wat zou een goed middel kunnnen zijn om braided loops en nail knots op de punt of butt van de vliegenlijn te kunnen fixeren?

ik gebruik regelmatig knot sense, maar dit wordt extreem hard door uv straling tijdens het vissen waardoor het niet meer zo flexibel is en kans op breken/kraken.. zoals bekend is secondenlijm ook niet ideaal doordat dat ook hard wordt.

aquaseal is wat dat betreft nog het beste, maar dat is lastig aan te brengen, en duurt een eeuwigheid voordat het droog is.

ik denk aan één of andere universele watervaste, flexibele lijmsoort? in de US wordt pliobond vaak gebruikt, maar daar is hier niet aan te komen..

wie heeft een suggestie? en ben benieuwd wie wat gebruikt.

~floris

• Ruben Groenendijk

Hoi Floris,

Pliobond is niet zo heel geweldig als wel wordt beweerd. Knotsense is niet slecht maar wordt wat harder. waderrepair werkt aardig. Aquaseal is denk ik onovertroffen en echt niet zo heel moeilijk om aan te brengen. Een post-it papiertje gebruiken met daarop een druppel aquaseal. Je gewikkelde stukje lijn aan weerskanten beetpakken en rustig door de de druppel draaien. Vervolgens overtollige lijm verwijderen op een schoon stukje van het papier en de boel op een plank leggen met de lijn naar beneden hangend. Dun aanbrengen is de truc anders krijg je zakkers…

Eventueel een tweede keer aanbrengen. Gaat meestal langer mee dan de vliegenlijn.

Succes en groet,

Ruben

• Henk-Jan ten Brinke

Bedankt voor de vraag Floris en voor de tip Ruben. Ik was er inderdaad ook al achter dat UV Knot Sense (overigens geweldig spul natuurlijk) uiteindelijk toch een stuk harder wordt dan gedacht en daardoor minder geschikt voor op vliegenlijnen. Ga het zeker proberen met die Aquaseal.

gr. HJ

• Vassenden

Probeer eens Rubber Repair van Bison. Ben daar erg tevreden over. Transparant spul, blijft soepel, waar dat aqua spul hard wordt.

Mvgr.

Vassenden

• troutbuster

Hoi Ruben,

zakkers, dat klopt, ik ben vrij royaal met aanbrengen, misschien dat ik wat minder ga gebruiken..

Stick to the sticky aquaseal dan maar :)

bedankt voor de tip, floris

• E10

ja..die gebruik ik ook!…geweldig spul…maar hoe voorkom je dat de hele tube elke keer vastzit?…

Het bovenste in de tube is zo'n klont geworden,dat er niets meer uitkomt. Ik prik nu elke keer een nieuw gaatje in de zijkant..wat n gedoe.

gr E10

• huib

ik heb op mn T14 een braided loop gezet en met een uniknoop van 20lb dyneema vastgezet, steekt niet uit en zit muurvast.

op mn andere lijnen een loop gelast/gesmolten, maar bij mono cores als T14 lukt dat niet zo goed

wellicht binnenkort eens vergelijken onder het genot van een visdagje?

greetz

huib

• Janm

Ik gebruik “ Bison zacht plastcic lijm” (voor bootjes, ballen en regenkleding) beetje op je braided doen, het stuk waar je lijn in zit en sleeve er over schuiven. Prima spul taai en wordt niet hard

• troutbuster

Gaan we doen Huib!

• erikdenoorman

Industriele secondelijm van Ergo. de 5011 universal is helemaal ok.

erik