Ik heb een oude hengel van Wim Maurer kunnen overnemen. Deze geweldige man en grootheid binnen het vliegvissen is zo'n 10 maanden geleden overleden en wij hebben het nog elke visdag over hem. Het is voor mij dan ook een grote eer om nu met 1 van zijn hengels te mogen vissen.
Afgelopen zondag had ik de betreffende hengel, een Sage RPL590-4 met custom buttje dan voor het eerst in mijn handen. Best een speciaal moment.
Eigenlijk wou ik de hengel pas in Oostenrijk gebruiken, waar Wim er ook veel mee had gevist, maar ik moest de hengel toch nog even testen qua lijnkeus, dus het werd de Eemhof, waar ik met Paul en Gert-Jan als complete likkoegroep spikkelmeun'n ging proberen te vangen.
De eerste worp op de grote vijver en het was meteen raak; een mooie mannetjes-beekspikkelmeun had mijn knaloranje uitpeddelstreamer gepakt.
(Altijd lastig, plaatjes schieten vanuit de b-boot terwijl je de vis niet mag aanraken)
Maar als je dan toch deze hengel voor het eerst gebruikt op de Eemhof, dan was dit toch echt wel de mooiste inwijding, helemaal als je al jaren geen beekforel meer hebt gevangen op de Eemhof.
Daarna hebben we met de b-boot redelijk goed gevangen met z'n allen bij het eilandje. Er zaten zeer grote vissen tussen en ze waren veelal in topconditie.
Na de pauze kwam het zonnetje door en ik besloot vanaf de kant verder te vissen.
Dat bleek een uitstekende zet, want vlak voor mijn neus gingen enkele spikkelmeun'n volledig los op het alom aanwezige speldaas vlak voor de kant. Ik heb nog nooit zoiets gezien, wat een waanzinnig spektakel! Zo'n 4-5 kolken per aanval van een spikkelmeun, je zag deze vis dan met wijd geopende bek recht op je af jagen, als een snoek zo fel, bijna op de kant eindigend. Dit gebeurde elke paar minuten een paar keer. Trillend op mijn benen probeerde ik van alles met streamertjes, stilliggend fry-patroontje en boobie, maar ik had geen resultaat. Tot ik een afgedankt OVM-stekelbaars-probeerseltje vond. Aan een T-130, met 15cm leader heeeeeeel langzaam achtjes draaiend bij gespotte vis ving ik er 4. Dit waren allemaal zeer sterke vissen.
Een prachtige beekspikkelmeun (zie foto hieronder), een mooi mannetje, en twee hele grote regenboogspikkelmeun'n sneuvelden aan dit afgedankte vliegje.
Lekker gekleurd door het zonnetje en volledig voldaan door de mooie visserij keerde ik huiswaarts. Ik kan niet wachten tot ik Wim's oude hengel kan gaan gebruiken voor wilde vis, in Oostenrijk, want zo hoort het eigenlijk.