Mooie momenten

• Jasper

Ik heb een oude hengel van Wim Maurer kunnen overnemen. Deze geweldige man en grootheid binnen het vliegvissen is zo'n 10 maanden geleden overleden en wij hebben het nog elke visdag over hem. Het is voor mij dan ook een grote eer om nu met 1 van zijn hengels te mogen vissen.

Afgelopen zondag had ik de betreffende hengel, een Sage RPL590-4 met custom buttje dan voor het eerst in mijn handen. Best een speciaal moment.

Eigenlijk wou ik de hengel pas in Oostenrijk gebruiken, waar Wim er ook veel mee had gevist, maar ik moest de hengel toch nog even testen qua lijnkeus, dus het werd de Eemhof, waar ik met Paul en Gert-Jan als complete likkoegroep spikkelmeun'n ging proberen te vangen.

De eerste worp op de grote vijver en het was meteen raak; een mooie mannetjes-beekspikkelmeun had mijn knaloranje uitpeddelstreamer gepakt.

(Altijd lastig, plaatjes schieten vanuit de b-boot terwijl je de vis niet mag aanraken)

Maar als je dan toch deze hengel voor het eerst gebruikt op de Eemhof, dan was dit toch echt wel de mooiste inwijding, helemaal als je al jaren geen beekforel meer hebt gevangen op de Eemhof.

Daarna hebben we met de b-boot redelijk goed gevangen met z'n allen bij het eilandje. Er zaten zeer grote vissen tussen en ze waren veelal in topconditie.

Na de pauze kwam het zonnetje door en ik besloot vanaf de kant verder te vissen.

Dat bleek een uitstekende zet, want vlak voor mijn neus gingen enkele spikkelmeun'n volledig los op het alom aanwezige speldaas vlak voor de kant. Ik heb nog nooit zoiets gezien, wat een waanzinnig spektakel! Zo'n 4-5 kolken per aanval van een spikkelmeun, je zag deze vis dan met wijd geopende bek recht op je af jagen, als een snoek zo fel, bijna op de kant eindigend. Dit gebeurde elke paar minuten een paar keer. Trillend op mijn benen probeerde ik van alles met streamertjes, stilliggend fry-patroontje en boobie, maar ik had geen resultaat. Tot ik een afgedankt OVM-stekelbaars-probeerseltje vond. Aan een T-130, met 15cm leader heeeeeeel langzaam achtjes draaiend bij gespotte vis ving ik er 4. Dit waren allemaal zeer sterke vissen.

Een prachtige beekspikkelmeun (zie foto hieronder), een mooi mannetje, en twee hele grote regenboogspikkelmeun'n sneuvelden aan dit afgedankte vliegje.

Lekker gekleurd door het zonnetje en volledig voldaan door de mooie visserij keerde ik huiswaarts. Ik kan niet wachten tot ik Wim's oude hengel kan gaan gebruiken voor wilde vis, in Oostenrijk, want zo hoort het eigenlijk.

• Gert

Ik heb Wim 1 keer meegemaakt op de club van Zwolle en vond het een aparte man (in positieve zin wel te verstaan) Hij liet mij zijn eigengemaakte vliegendoos zien met daarin zijn eigengeknoopte vliegen en die vliegen (en doos) waren een waar kunststukje. Hoewel ik hem dus niet kende, schrok ik toch van zijn overlijdensbericht. Mooi dat nu zijn hengels zo worden gebruikt!!

Over de Eemhof? Ja, wij hebben afgelopen dinsdag de vijver afgehuurd met ons werk en hebben een geweldige dag gehad. Wat jij omschrijft klopt inderdaad, als gekken vlogen ze op de vlieg af. Ik boekte het succes met een olive wooly bugger, maat #6 en een glaslijn, evenwijdig aan de kant ingeworpen en met 8jes heel langzaam binnenstrippen. Met de vlieg was de voorste vijver weinig, maar de grote vijver was echt top!!!!

• tom

Misschien keek Wim wel goedkeurend over je schouder mee en deed het ‘em deugd dat z’n materiaal in goede handen is terecht gekomen. Ik kan me voorstellen dat het een speciaal moment was om toen je je 1e forel er mee haakte.

Grtz Tom

• Frank

Mooi, die hengel is goed terecht gekomen.

Dat kun je aan Egbert wel overlaten….

TL,

Frank

• troutbuster

goed gedaan Jasper, RPL's zijn toppers. ;)

~floris

• johannes

Mooi hoor een hengel om de goede herinneringen te bewaren.

johannes

• Marco

15 cm leader????

• Jasper

Yes, 15cm, nagemeten voor ik postte. En dan dus vis vangen op 30-40cm water aan 15cm leader met een snelzinkende lijn. Het lijkt heel onlogisch, maar biedt een zeer geode presentatie.

Ik heb ook op OVM al heel goed gevangen met dergelijke korte leaders. Als er geen rotzooi ergens op de bodem ligt, is het effectiever dan 1m leader….

@ de rest; ja, het is mooi om een hengel van Wim te mogen bezitten. Ik zal 'm koesteren en hoop er mooie avonturen mee te mogen beleven. Het is een dijk van een hengel.

• The Wizard..

Waarschijnlijk is de reden van het beter vangen met deze korte leaders het feit dat je daardoor met je vlieg over de bodem vist waardoor er stofwolkjes ontstaan en de forel extra getriggerd wordt om te bijten.

Werkt bij tijd en wijlen inderdaad ook goed op het OVM met muddlertjes.

Grt,

F.

• Jasper

Nee, de vlieg bleef hier los van de bodem (zichtbaar)

Maar op OVM vis ik op een bepaalde zandplaat met veel succes wel eens een vlieg door het zand. Dan ook aan zinklijn, maar ik heb dan wel een leader van ca. 2-2.5m, dat werkt beter met een vlieg door het zand (bij mij). Succes gegarandeerd…