bind"probleempje" ??

• Cornelis

Voor kleine streamertjes bind ik graag met konijnebont. Een favoriet is een langstelige haak ( bv.TMC 2563) met grote koudkop , minifritz als body in dezelfde kleur als het bont en als staartje en ruggetje dan de bonstrip.

Het enige “lelijke” aan dit soort streamertjes is het zichtbare binddraad achter de goudkop nadat je de bonstrip hebt vastgezet , iemand hier een nette oplossing voor om dit te verbergen ? ( vangen doen ze zo ie zo wel , maar voor het oog mogen ze er nog wel wat mooier uitzien…)

bvd,

Cornelis

• Jasper

Ik bind het vaak af met nog een beetje twinkelspul (enhancer) op de draad. Dat in een tweede knoop, terwijl een eerdere knoop er al onder ligt.

• Paul Verboom

Cornelis,

Je kunt ipv een goudkop ook een conische goudkop nemen, dan val de knoop netjes weg in de binnenkant van de goudkop.

Er zijn zelfs conische goudkoppen die je naderhand over de haak kunt schuiven (en dan 90° draaien), kun je meteen 2 dieptes afvissen.

Grt,

Paul Verboom

www.vvg-flyfishing.eu

• Frank

Twee opties:

1) maak je whipfinish met een gedubte binddraad, voor genoemd streamertje zou je hiervoor dan het restje van het bontstripje kunnen gebruiken. Eventueel de gedubte whipfinish nog wat uitborstelen met een stukje velcro. Als je rode dubbing gebruikt en die uitborstelt heb je gelijk een mooie “throat”.

2) als je goudkoppen met uitgefreesd gat gebruikt: afbindknoop zo klein mogelijk houden, drupje secondenlijm in het gat doen, en dan met behulp van een platbektang het lijfje en afbindknoop in het gat duwen. Voorwaarde is dan wel dat het achterlijf niet muurvast zit….

Persoonlijk vind ik optie 1 makkelijker en mooier…

TL,

Frank

• Cornelis

thnx. voor de tips heren…

grt. Cornelis

• Inderk

Leuke topic!

Ik probeer altijd zo weinig mogelijk binddraad achter de goudkop te gebruiken en zorg er voor dat het materiaal achter de goudkop nog iets achteruit geduwd kan worden, zodat ik na de whipfinish het draad met een nagel tussen het (body)materiaal en de goudkop kan duwen. Tevens gebruik ik alleen maar goudkoppen waar aan één kant een verzonken gat in zit. Maar het wil bij mij ook nog wel eens voorkomen dat ik het draad niet meer weg kan duwen.

De bovenstaande tips tips heb ik op mijn eigen harde schijf staan. ;-)

• Ted Theisen

Als laatste met PK methode hackeltje van bont uit stripje maken en kraaghackeltje maken. Als je UTC binddraad gebruikt kun je ook nog eventueel meekleuren in kleur bontstrip met watervaste stift.

greetz Ted

• Bart

Ik heb het zelfde probleem. Ik doe tegenwoordig nog een henne hackle 1 a 2 slagen als kraag achter de goudkop

Bart