vissen in Drenthe

• Martijn H

Vanaf vrijdag ben ik een weekje in Drenthe, Hoogersmilde om precies te zijn. Op google-earth zie ik in de directe omgeving niet heel veel meer mogelijkheden dan een paar kanalen of vaarten. Is er in die kanalen te vliegvissen en kan iemand mij vertellen of er in die omgeving nog meer mogelijkheden zijn?

Alvast bedankt!

groet Martijn Hooijer

• sjoerd s

Je hebt bij Assen de forellenplas van de Noord nederlandse Vliegvissers. Ook het Oranjekanaal en zijwateren daarvan kunnen goed bevist worden. Wel zijn delen van de oevers begroeid met struiken waardoor je niet overal goed bij het water kunt komen.

• jan 104

in het dorpje hijken is de oever laag en kan je aan de stille kant vissen hier vang je ruisvoorn en bij de brug vaak baars

• inderk

Nog één tip over het oranjekanaal.

Neem niet te veel mee, vest,polaroid en standaard vliegen zowel droog als nymph en ga struinen/zoeken

Begin na de sluis gezien vanaf de Drentsche hoofdvaart voor Oranje,

Zoek en kijk goed en 30+ ruisvoorn is zeker mogelijk net zoals baars in Hijken. (klein streamertje)

Ga je verder onder de A28 door (Halerbrug) en het spoor over richting Zwiggelte heb je naast (ruis)voorn kans op karper.

En tussen Zwiggelte en Zuidveld kan je heel leuk ruisvoorn vangen.

Tussen Zuidveld en Orvelte geldt hetzelfde. Verder weet ik het niet.

De drentsche hoofdvaart is het beste te bevissen met een feeder of vaste stok dus niet voor de vliegvisser.

Daarnaast heb je de Dwingelder stroom dat over gaat in de Beiler Stroom prima viswater wat mij mijn record ruisvoorn heeft opgeleverd (42cm)

Oranje kanaal = grootste ruisvoorn 41cm. (had een keer op één avond een zooi ruisvoorn de kleinste ruim 30cm en de grootste 41cm)

Verder kan je heel leuk vissen in de Beiler vaart, en in Beilen de vrouw afzetten om te laten winkelen, gratis parkeren en in de haven vissen of in het

Linthorst Homan kanaal, waar de Beiler Stroom weer onder door gaat, leuk vissen. Let wel dat het dan een duur middagje vissen kan worden!! ;-)

Succes!

Oh ja, trek eens een verzwaard streamertje bij de waterzuivering vlak voor Beilen door het water als je belangstelling hebt voor snoekbaars, en vis eens met een droge vlieg na de 2e brug aan de stille kant aan de Beiler vaart. (gezien vanaf Smilde)

Daarnaast heb je bij Wijster ook hele mooie mogelijkheden om te vissen in het Linthorst Homan kanaal. Mooie natuur, veel vis en stilte!!!

Fietsen op het Dwingelderveld of Hijkerveld……ik ben bang dat je mogelijkheden te over hebt.

Veul plezier in Drenthe!

• Hendrik

http://www.nnvv.nl/visplas.html

Bovenstaande link is van een zeer mooie forellenplas in assen.

Zoals al gezegs het oranje kanaal is goed te doen met de vlieghengel,

vanaf de zijde van de drentsche hoofdvaart tot aan de eerste sluis,

is goed voor ruisvoorn, brasem, kroeskarper, karper, en baars.

Succes!

• David

Dat zijn geen tips meer, dat is de eerste aanzet van een boek !

Die Drenten boffen maar zo te lezen (geen aalscholvers?)

Mooi werk Henk! (tu)

• inderk

Nu wilde ik eens geen reclame maken voor één van de mooiste forellenvijvers van Nederland.B)

a.s. zaterdag wordt daar de nationale hengelsportdag gehouden.

Met heel veel aktiviteiten. Helaas ben ik daar niet aanwezig, ik ben die dag op de fly fair aanwezig.

Er wordt ook een demonstratie forel roken gegeven, voor de jeugd is het mogelijk om een forel proberen te vangen met een vliegenhengel.

Ook aan andere disciplines van de hengelsport wordt aandacht gegeven.

Voor wie niet naar de fly fair gaat, en toch een leuk uitje wil hebben, misschien wel met één van je kinderen/kleinkinderen of gewoon uit interesse is dit misschien iets leuks om heen te gaan.

• inderk

Wel Aalscholvers, er zit zelfs wat broedparen bij ons in de buurt.

Maar het Oranje kanaal is behoorlijk dicht begroeid met waterplanten…………Aalscholvers kunnen weinig schade aanrichten in het Oranje kanaal

Zoek de randen van de onderwaterbegroeiing, een klein pipoos nymphje (maatje 14-18) bij de waterplanten of een kleine sedge (maatje 14 -16) onder de overhangende takken kan je een geweldige middag of avond bezorgen. Moet er wel bij zeggen dat ik ook visloze dagen heb gekend daar.

Hieronder een linkje van een bindpatroontje van een succesvolle sedge voor o.a. het oranje kanaal

klik hier voor het patroontje.

en hieronder een afbeelding van een pipoos nymphje. (pipoos vanwege kraal gekocht bij pipoos en draad ook) en een paar andere succesvolle patroontjes

haakie 19

Haakie 14

haakie 12

en deze ook voor onder de overhangende begroeiing

En niet te vergeten dit soort dingusjes (lichaampje gemaakt met acetaat floss)

• David

mooi Henk, dankjewel. als ik in de regio ben weet ik waar ik waarmee heen kan.

En die cdc-elkjes die gaan (in het klein en ook in 't zwart) mee naar la douce France eerdaags - bedankt voor de prima instructievideo!

• Martijn H

Hai Inderk,

bedankt voor je tips!! Ik ben afgelopen week een paar keer een paar uurtjes op pad geweest. De eerste keer ben ik in Hijken geweest. Daar heb ik wat ruisvoorns en kleine windes gevangen. Ze deden het vooral goed op vrij snel gestripte nymphjes. Ik heb één grote ruisvoorn gehaakt maar die dook de waterplanten in waardoor ik hem niet heb kunnen landen.

Verder ben ik ook nog in de Beilervaart geweest. Ongeveer een kilometer vanaf het punt waar die in de ddrentse hoofdvart hutkomt. IN een bocht met allemaal overhangende srtuiken en boompjes. Daar heb ik heel veel blankvoorn gevangen aan een net onder de oppervlakte geviste nymph. Toen ik daar stond kwam een aantal keer een gigantische karper voorbij zwemmen. Aangezien ik alleen een #3 bij me had heb ik die maar met rust gelaten.

Helaas had ik niet meer tijd om te vissen, maar de wateren zijn erg fraai om met de vliegenlat langs te struinen.

groet Martijn