Platvis in zoetwater

  • edwin

    Eergister ging ik nog even vlak bij mij in de buurt (in de zegerplas bij alphen aan den rijn) achter de baarzen aan. De vangst viel wat tegen. Ik heb zelf het idee dat sinds ze hier een jaar of twee geleden van die anti blauwalg installaties (ernstig grote jakuzi geworden met koud water) hebben geplaatst het gedrag en de plaats van de vissen volledig veranderd is.

    Tot mijn zeer grote verbazing zag ik langs de kant op steenachtige ondergrond een platvis van ca 10 cm zwemmen. Het leek wel een beetje op een bot. Wie heeft dit wel vaker gezien in een binnenmeer? Ik kom misschien onder een steen vandaan, net als deze vis, maar ik wist niet dat dit voorkwam.(Helaas geen fototoestel bij mij gehad. Neem ik de volgende keer zeker mee.)

    Hoor graag wat voor vis dit geweest zou kunnen zijn en of dit veel vaker voorkomt, of dat iemand een visje gedumpt heeft waar het eigelijk niet thuishoort.

    Edwin

  • henkverhaar

    Bot. Bot is een platvis die regelmatig in zoetwater te vinden is – bot is gedeeltelijk katadroom (plant zich voort op zee, trekt om op te groeien het zoete water in, en trekt weer naar zee om te paaien - dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld zalm, paling en fint, die anadroom zijn). Ik meen me herinneren uit een groot (xeno)oestrogenen in oppervlaktewateronderzoek in Nederland dat er botten in de dommel bij Eindhoven werden gesampled…

  • Jasper, dusss

    Diverse vliegvissers in Kampen hebben ze al gevangen in de IJssel.

    Komt dus best veel voor op zoet water.

  • Cornelis

    toen ik nog in alphen woonde heb ik ze ook wel gevangen tijdens het snoekbaarzen savonds met levend aas. ( ja , zo lang geleden…)

    Bot komt zeer regelmatig voor op zoetwater.

    grt. Cornelis

  • Sailfish

    Is inderdaad niet vreemd Edwin, op de Lek worden ook regelmatig botjes gevangen, zelfs op de vlieg!

    Ik dacht te begrijpen uit jouw woorden dat de Zegerplas niet in verbinding stond met ander water, maar ik zie op Google Earth dat er een verbinding is met de Oude Rijn,

    dit verklaard de aanwezigheid van het botje wat jij gezien hebt. Niet vreemd dus maar het blijft natuurlijk altijd een apart gezicht.

    Grt, Richard

  • Franky Boy

    Beste Henk,

    Paling is net als de bot katadroom (trekt van zoet naar zout om zich voort te planten).

    Zalm en Fint zijn - zoals je schrijft - wel anadroom.

  • klaas

    Hoi Henk

    Dat artikel staat op de site van sportvisserij nederland.

    Nog geen bot gevangen op de dommel,ook niet de vis zelf;)

    Klaas

  • henkverhaar

    Je hebt, uiteraard, helemaal gelijk. Slip of the keyboard…

  • Paula van der Born

    Hoi Edwin,

    Vanavond hebben wij in de rijn, ter hoogte van de albert schweitzerbrug gevist en de eerste vis die ik er uit haalde was ook een platvisje van ongeveer 12 centimeter. Omdat ik onder dezelfde steen als jij heb gelegen was ik heel blij met mijn scharretje. Het liet mij echter niet los dat schol en schar zoutwatervissen zijn en dus heb ik internet gecheckt op zoetwater vissen en de enige platvis die daar op voorkomt en waar informatie over te vinden is, is de bot, dus ga ik er van uit dat ik die gevangen heb.

    groetjes, Paula