Bonaire

  • Egbert Land

    Vervelend, maar ik moet eind Maart voor mijn werk naar Bonaire,wie heeft tips

    voor vliegvissen op de flats, vooral bonefishing

  • Cornelis van Leeuwen

    Ha Egbert ,

    dat is inderdaad vervelend. Bonaire is een prima bestemming voor bonefish. ( al mag je op de zoutpannen officieel nog steeds niet vissen.) er zijn nog genoeg andere stekken. Ik weet zelfs iemand die er onlangs tarpon heeft gevangen.

    gewoon de standaard bonefish vliegen meenemen ( vooral licht verzwaarde ) zoals gotcha's en charlies. ( echt moeilijk hoef je niet te doen qua vliegen..)

    Mocht je geen zin hebben e.e.a. zelf te doen kan je zelf op pad met capt. Chris ( die gids is op dit eiland).

    ik mocht er zelf (alweer 5 jr. geleden) mijn huwelijksreis doorbrengen en wist er in 2 ochtendjes vissen. ( 7 uur op en 10.00u weer terug voor het ontbijt.. 11 stuks te vangen.)

    er zijn volgens mij zat prikborders die meer ervaring hebben als ik met mijn 2 ochtenden vissen , maar bones vangen gaat daar zeker lukken.

    grt. Cornelis

  • David

    waterprojectje?

  • Ruud

    Is de kans op het vangen van bonefish groter op Bonaire dan op Curacao/Aruba? En zo ja, waar ligt dat dan aan? Geografische omstandigheden/meer of minder koraal/ betere waadmogelijkheden? Ben heel benieuw wie hier wat over kan zeggen.

  • Cornelis van Leeuwen

    Bonaire heeft flats , curacao en aruba nauwelijks.

    grt. Cornelis

  • Arubaman

    Zijn zo wat lokale namen.

    Kans op Bonefish:

    1. Bonaire

    2. Aruba

    3. Curacao

    Tarpon:

    1. Curacao

    2. Bonaire

    3. Aruba

    En bewust staat Bonaire ver boven nummer 2 en 3, net als voor Tarpon Curacao er duidelijk bovenuit steekt.

    Waar heeft het mee te maken?

    Dat is een kwestie van je inlezen en de habitat van de vis analyseren. Bonaire heeft relatief gezien het grootste oppervlakte aan flats, Curacoa heeft echt vrijwel geen flats en op Aruba is het aanbod aan visstekken ook maar beperkt. Het is zowieso aan te raden dat je bij dit soort trips ook goed je huiswerk doet. Goed materiaal bij je hebt, maar ook als groentje zorgt dat je alles wat je maar van te voren kunt leren al hebt gelezen.

    Op Bonaire zit dus het meeste oppervlakte aan bonefish water.

    Daarnaast heeft Bonaire de beste/strengste regels mbt visserij en dat al zeker 50 jaar lang. Bonaire heeft zijn bekendheid en status aan het duiken te danken en de wateren om Bonaire zijn een natuurpark. Er mag officieel niet met staand wand gevist worden, wat in mijn ogen een typische bonefish-killer is.

    Uiteraard moet ik wel iets zeggen ten faveure van mijn eiland. Als je daar een bonefish haakt is die doorgaans magazine-waardig en het is in mijn beleving een van de moeilijkere plekken om ook een aanbeet te verzilveren. Want zeker op de beste stekken heb je na een aanbeet niet alleen de cruciale momenten van de vis op de reel krijgen. Ook de obstakels leveren een goede bijdrage aan het kwijtraken van je vis.

    Het nemen van een gids kan handig zijn, maar helaas is dat aanbod erg beperkt. Laurenz is denk ik de enige echte pro op de ABC-eilanden en er zijn er nog een paar die “gidsen” maar die kunnen zelf niet vliegvissen.

    Laurenz van Laurenz site is de enige die zelf ook vliegvist en weet waar die het over heeft. Een dagje (of een paar dagen) met hem op pad is dan ook helemaal niet verkeerd als je nog niet eerder op bones hebt gevist en je toevallig toch op Aruba bent.

    Maar goed, ik denk dat alledrie de eilanden meer in de picture zijn als je het hebt over een vakantie met wat vissen. Of het 100% vliegvisbestemmingen zijn, en voor het geld wat je doorgaans toch in totaal kwijt bent kun je mijns inziens beter naar Mexico of Belize uitwijken als je specifiek voor het zoutwater vliegvissen gaat met een beperkt budget en alles nog moet leren.

    Ciao en laat ons weten hoe het was op Bonaire, ik ken wat jongens van de Likkoe-crew die je dankbaar zullen zijn voor een update, zij gaan ergens in mei weg geloof ik.

    Sander

    ps…. yes indeed het is een plugje>:D<

  • Hans uut Zwolle

    Hoi Egbert,

    een aantal jaren geleden zijn Gert en ik naar Bonaire geweest,

    met als hoofddoel: bonefish.

    Het was destijds erg onduidelijk of je nou wel of niet op de zoutpannen mocht vissen,

    en we durfden het niet aan, ook niet met Chris, de gids die zei dat hij ontheffing had.

    Dit werd door verschillende mensen tegengesproken, en we hebben ons dus zelf gered.

    Of je er nu wel mag komen weet ik niet,

    als het wel mag is dat wel de beste keuze.

    Daarnaast heb je Sorobon en Lac Bai, waar je prima uit de voeten kunt en waar best veel vis zit.

    Iets meer naar noorden heb je Lagoon, ook een mooie baai, recht ten oosten van Kralendijk.

    Als je de kans krijgt, neem dan ook een spinhengel mee, langs de hele westkant van het eiland

    ten zuiden van het vliegveld zijn riffen waar je erg veel lol kunt hebben met een plug.

    Veel barracuda's, groupers en andere rovers die goeie sport geven.

    Veel plezier alvast.

    de groet'n uut Zwolle.

    Hans

  • Jasper, dusss

    Wij likkoe's gaan inderdaad in mei. We hebben geen ervaring (ik een klein beetje maar) op tropisch zout, weten de beperkingen, maar hebben ook heel veel uitgezocht en zien heil in een tripje Bonaire.

    We hebben zin d'r an. Met kayak's, huurauto en Google zijn er veel mogelijkheden.

    Egbert, spreek Paul en Gert Jan even aan op een Kamper clubavond, dan kunnen jullie de boel even doornemen….

  • Peter

    Als je naar Bonaire gaat en je wil vissen op Bone Fish.

    Weet ik een goede stek waar je zeker 8 bone fish vangt op een middag.

    Op de lagoen langs de betonnen steiger aan de rechterkant het water in lopen tot einde steiger en naar de boei gooien en rustig strippen,

    altijd prijs het water is troebel je stoort de vis niet.

    Ook bijvangsten Horsmakreel en Ladyfish.

    Let op voor de schildpadden die zwemmen in je lijn als je niet oppast.

    Groetjes Peter