Beste Silvester,
Al jaren bezoek ik de Our in Luxemburg, om daar te vliegvissen op forel. Mijn vismaat en ik zagen daar ook altijd hele grote groepen barbelen zwemmen. In het ondiepe, heldere water zie je dan af en toe een barbeel ‘op zijn kant gaan’, waardoor je hem duidelijk ziet. Als je dan beter gaat kijken, kan het je overkomen dat opeens de hele bodem van de rivier lijkt te bewegen, wat dan een grote groep barbelen blijkt te zijn. In het begin waren we helemaal enthousiast en we hadden besloten dat we deze flinke barbelen moesten vangen. Maar al snel kwam de desillusie. Uren werden dagen en worp na worp na worp na worp bleek zinloos. Na vele honderden worpen hadden we niet 1 barbeel kunnen verleiden. Alles geprobeerd dat we konden bedenken. Op een gegeven moment hebben we de barbelen maar links laten liggen en geaccepteerd dat het weinig zin had ze met de vlieg te bevissen. Terug naar de forel.
Totdat…..
mijn vismaat een jaar een barbeel haakte. Een hele zware nimf, gevist op de juiste manier bracht onverwacht succes. Dat weekend (2 dagen vissen) hebben we ons geheel toegelegd op barbeel. Want blijkbaar kon het nu! En in twee dagen vingen we met zijn tweetjes 7 barbelen en twee snepen op de nimf. Tegenwoordig lukt het ons altijd wel om een paar barbelen te haken. Al kost het tijd. Wel zijn de omstandigheden hier als volgt: overwegen rotsbodem. Zeer helder water, relatief ondiep water; kniediepte tot het water net boven je middel.
Techniek
Maar hoe dan de barbeel vangen? Als je een barbeel kan zien, werp je een zware nimf stroomopwaarts een paar meter voor de barbeel in het water. Test een paar keer (door goed te kijken) hoe lang je nimf er over doet om de bodem te bereiken. Als het goed is, is de nimf zwaar genoeg om vervolgens op de bodem stil te blijven liggen. Nu is het zaak om de nimf een heel klein tikje te geven, waardoor deze loskomt van de bodem en wordt opgepakt door de stroming. door zijn gewicht, land hij een aantal tientallen cm's later weer op de bodem. Dan weer een tikje en zo laat je de nimf de barbeel van voren aan benaderen. Van belang hierbij is dat de vlieg op de juiste diepte (vlak boven de bodem) en recht op de vis af de barbeel benadert. Wat betekent dit? Dat je alsnog vele, vele worpen moet maken om een aanbeet te krijgen. Als wij een school barbeel zien liggen (soms 10, soms 25+ stuks) dan nog hebben we veel worpen nodig om er 1 te haken. Je moet er rekening mee houden dat je a) regelmatig vast komt te zitten, dus neem genoeg zware nimfen mee en b) dat een aanbeet meestal begint met het feit dat je denkt dat je vastzit. Behandel dus elke ‘vastzitter’ als een mogelijke barbeel aan de lijn. Het is me vaak genoeg gebeurd dat ik dacht een lijn los aan het trekken te zijn van de bodem, en dat die bodem opeens een kolk maakt en weg zwemt ;-)
Visserslatijn? grootspraak? Dat kan natuurlijk altijd bij vissers ;-) Maar misschien heb je dan wat aan de youtubefilmpjes die we regelmatig maken van het vissen op barbeel:
http://www.youtube.com/user/jeroenwflyfishking
groeten jevde