Dag van Leeuwen,
Ik zie dat je een link heb geplaats naar het verslag wat ik gemaakt heb.
Ik wilde de link hier nog vermelden maar je bent me voor geweest. Ook heb ik een aantal keer op de Sava's en Radovna gevist. De Sava Dolinka is een mooie rivier en de vergunning kost 20 euro. De Radovna is ook wel een aanrader. De vis word er niet groot maar zijn er prachtig en de vergunning is er duurder. De Sava Bohinjka is prachtig water maar de aanwezigheid van regenboog forel heeft daar de boventoon. Niet dat het erg is om die heel veel te vangen maar waneer je meer uitdaging wenst en je grenzen probeert te verleggen zoek ik zelf liever de plekken met wilde vissen op. Uitdaging van de bovenste plank.
Daarvoor kies ik het stroomgebied van de Soca boven de andere stroomgebieden omdat daar nog rivieren zijn zonder regenboog. En natuurlijk ook omdat je met de vergunning de keuze hebt uit meer verschillende rivieren.
De marmerforel komt niet voor in in de Sava's. Wil je kans maken om die te vangen dan is de kans op de Soca een stuk kleiner omdat deze rivier niet gemakkelijk is om te bevissen. Breed en snel stromend. De vis houd zich daar het meest op op plekken waar je met je vlieg niet bij kan komen. De beste kansen heb je dus op de kleinere rivieren. De eerste aantal jaren heb ik er over het algemeen alleen maar regenbogen gevangen met een uitzondelijke vlagzalm. De laatste jaren heb ik langzaamaan de sleutel gevonden hoe en waar ik marmerforel kan vinden en vangen. Geloof me.. je dag en de dagen erna kunnen niet meer stuk na je eerste marmerforel. Heb je die eenmaal gevangen dan wil je die vaker vangen en laat je de regenbogen wat liever links liggen omdat die te gemakklijk zijn. Een heel speciaal visje zo'n marmer.. Die moet je een keer gevangen hebben voor het einde van je leven. Het geeft voldoening waar je wel ff op kan teren. Dus je plan om naar de Soca te gaan volgend jaar kan ik alleen maar aanmoedigen.
Let wel.. je zult er daarna wel vaker naartoe willen denk ik. Ookal is het alleen maar vanwege de omgeving. Ik vind het mooier dan het Savadal
Je mag mij altijd een mail sturen met vragen.
Ik hoop dat er hier wat meer reacties komen met ervaringen van andere mbt tot Soca en de marmerforel.