vossenstaart

• Herbert

ik heb vandaag een vossenstaart gekregen van een lokale jager hier in de buurt .

is er iemand die weet hoe ik de staart moet behandelen om hem dan bij me'n bindmateriaal te kunnen toevoegen.

ga hem in ieder geval voor enkele dagen al in de diepvries steken.

vgr Herbert

• Hans

De vriezer is niet afdoende om eventuele “beestjes” uit die staart te krijgen. Veiligheidshalve zal er wat chemie aan te pas moeten komen.

Mvgr.

Hans

• Hans uut Zwolle

Helaas doe je volgens mij met Reintje de Vos niet zoveel,

als het tenminste de gewone Europese vos betreft.

Er zit, vergeleken met de poolvos erg veel onderhaar in,

en als je dat eenmaal hebt verwijderd (met een kammetje)

blijft er erg weinig bruikbaar haar over.

Dus alvorens al die moeite te doen met betrekking tot ongedierte bestrijding,

zou ik eens proberen er een vlieg mee te binden.

Hartelijke groet uut Zwolle,

Hans.

• Nordbu

Weet wat je doet met een staart van Reintje. Vaak vol ongedierte dat een beetje vorst van de vriezer weerstaat. Dus chemisch behandelen met “ troep”. Wat ook nog van toepassing is dat de er sprake zijn van vossenlintworm. Kijk maar een s op google. Mijn advies verbranden dat ding of ijn ieder geval in de vuilnisbak.

Verder valt er met binden niet veel eer mee te behalen. Heb ooit een staart uit Denemarken meegenomen ( vrij van beetjes en lintworm) maar gen goede resultaten. Een gekleurde poolvis is het alternatief.7xfe9j

• Mr-jojo

Of dit nu de meest bruikbare reacties zijn….

Qua bind materiaal bruikbaar maar niet voor alle vliegen. Simpelweg een materiaal afserveren op deze manier vind ik onterecht. Leer materiaal respecteren en gebruik het daar waar het wel een toepassing heeft. Probeer het eens in een loop te zetten te spinnen en er een garnaal mee te maken, zelden zo'n makkelijk te binden realistische garnaal gezien…..

En de beestjes, magnetron, vriezer in combinaties met elkaar. Een tijdje in de motte ballen en apart verpakken in een eigen afgesloten zakje, dan komt het wel goed,

Qua prepareren: zorg dat je de kern eruit krijgt want anders krijg je de staart niet droog en rot deze weg. Als de staart eruit is laten drogen aan de lucht zou goed moeten gaan. Opensnijden om de kern te verwijderen zal met drogen een beter resultaat geven maar een minder mooie staart. Maar dat maakt voor het binden niet uit, toch?

• Hans uut Zwolle

Beste Mr.-jojo,

als je mijn reactie goed leest zul je zien dat ik het materiaal niet afserveer,

maar dat ik wijs op de beperkte bruikbaarheid ervan binnen het vliegbinden.

Maar als je ziet welke maatregelen je moet nemen alvorens het te kunnen gebruiken

probeer ik alleen maar Herbert een uiteindelijke teleurstelling te besparen.

Met vriendelijke groet,

Hans

• herbert

bedankt mr jojo voor het infopaket daar heb ik idd wat aan, en Hans ik weet dat jij enkel het beste met ons voor hebt :)

zo ga ik het doen denk ik biockil in een plastiek zak en afsluitenvoor 24 uur en dan 24 uur de vriezer in.

wat laten ontdooien en proberen de binnenkant er uit te snijden.

gr Herbert

• Rob Dings

Een vossenstaart is goed te gebruiken om te binden, bij kleine vleugels is een gewone vos goed bij de langere vleugels zul je zeker naar poolvos moeten.

Met een complete staart heb je altijd de juiste haren voor een top-, midden-, en ondervleugel maar je zult de staart wel moeten uitzoeken voor de gewenste vleugellengte.

Je moet er wel voor zorgen dat je de staart goed behandelt, want anders haal je je een hoop ellende op de hals.

Ik kan je niet van de juiste info voorzien hoe je hem kunt looien en met wat.

Ik weet wel, als je de diepvriesmethode toepast je dit in minimaal 2 of meerdere stappen moet doen, want de eitjes zijn niet te doden in de diepvries.

Doe het zaakje in een dichte zak en vries het goed in en laat het weer volledig ontdooien en op temperatuur komen daardoor worden de eitjes getriggerd om uit te komen.

Laat de zak dicht en weer goed invriezen, je kunt dit een aantal keer herhalen.

De magnetron is voor de staart ook een goede ontsmettings methode (zonder vlees en staartbot).

Nu weet je nog niet hoe je hem goed kunt conserveren, maar hopelijk heb je wat aan de info.

gr.Rob

• troutbuster

Ik denk dat ik hem morgenavond in de wasbenzine zou dopen en aansteken, soort stinkbom/fakkel om 0:00 uur 2014 !! B)-

• Mr-jojo

Herbert,

succes! Altijd proberen zoiets, wordt je nooit dommer van.

Herbert en Rob,

Conserveren is redelijk eenvoudig en kan zonder chemicaliën. Je hebt namelijk slechts de haren nodig en niet de had. Als de huid hard word is dat geen probleem.

Zoals eerder aangegeven staart bot verwijderen en dan de huid laten drogen. Huid wordt hard maar blijf goed.

Groet m