Camera

• reinbijsterveld@hotmail.com

Hej Mike.

Voor dat je wat koopt kijk dan ff naar de garantie…..de meeste zaken geven maar een jaar gerantie.

Cameranu geeft 2 jaar is wel 10 euro duurder dan de goedkoopste maar een jaar exstra's garantie is mooi meegenomen.

Voor de geheugen kaarten kijk eens op Ebay koop ze meestal uit China Hongkong of Taiwan……….dan klasse 10 sandisk pro scheelt vaak 30 /60 procent dat het goedkoper is,vaak verzending een paar euro's of gratis.

Rein.

• Marten K

Hi Mike,

Dat soort gebruikerservaringen zijn in z'n algemeenheid nietszeggend omdat ze vrijwel altijd subjectief gekleurd zijn.

Betrouwbare en objectieve reviews en vergelijkingen vind je o.a. hier.

Wel oppassen dat je instellingen e.d. nooit daarvan overneemt omdat we hier in Europa andere instellingen moeten gebruiken.

In Amerika NTSC en in Europa PAL.

Overigens is dat laatste alleen van belang wanneer je de video ook op BlueRay, DVD e.d. wilt afspelen via de TV.

Is Youtube of i.d. alleen het doel dan maakt dat niet uit.

Toch waag ik te betwijfelen of deze camera is wat je zoekt.

Niet wat betreft de camera, die is top en ik gebruik de voorganger de X900 met veel plezier, maar omdat ik niet weet waarvoor je de camera allemaal wilt gebruiken.

Wil je hem naast het vissen ook voor andere doelen gebruiken . . . prima.

Wanneer je deze camera alleen tijdens het vissen gaat gebruiken en op boot of in bellyboot dan adviseer ik je het niet te doen.

Ik neem mijn camera in die gevallen nooit mee omdat ze toch wel gevoelig zijn voor ( vooral zoute) nattigheid.

Een beetje regenspatters e.d. geen probleem, maar een golf zout water eroverheen?

Op en in het water gebruik ik altijd een compacte fotocamera met video optie.

Bestandsformaat van de video moet dan wel AVCHD zijn (Advanced Video Codec High Definition) met een maximale bitrate van minimaal 18 Mbps.

De stabilisatie op zo'n camera is minimaal of niet aanwezig en om acceptabele video te produceren zonder te veel bibbers en schokken moet je dan niet teveel inzoomen en ook een echt videomontagepakket gebruiken.

En met alle respect voor de gebruikers, Windows Moviemaker is dat niet.

• Arubaman

Mike, ik heb ook geen verstand van zaken.

maar al die gopro stuff en andere camera's die je op of aan jezelf klikt zijn niet echt de tofste camera's. Niet voor vissen althans. Het is allemaal waanzinnige groothoek, dus je zult de vis en aanbeet niet vaak echt goed in beeld hebben als die op meer dan 2 meter afstand is.

Wil je iets dummy proof, koop dan dezelfde die je al hebt. Daar snap je al het een en ander van en dat maakt het makkelijker om straks uit te leggen aan een gids (in het spaans/engels???) of je vismaat.

Als ik naar je budget kijk… dan zou ik het denk ik wel weten. Koop een spiegelreflex die kan filmen. Dan kun je met lensen spelen en inzoomen etc. Koop dan niet de top-of-the-line camera, maar een relatief goedkope die kan filmen (bijvoorbeeld Nikon D3200, D3100 of D5100 of D5200). Met jouw budget kun je wrsl ook nog een extra lens erbij nemen en pola-filters.

Kun je ook nog mooie kwaliteit foto's maken.

En als de body dan zout wordt…. shit happens…

ikzelf vis altijd met mijn spiegelreflex bij me, heb daarom bewust niet de duurste of nieuwste, maar kijk meestal uit naar een tweedehandsje van rond de 200 euro. Enige wat ik niet kan is onderwater beelden maken, maar daar heb je dan weer een gopro of ander compact klein ding voor. Ik zie overigens zelden echt mooi beeldmateriaal onderwater als er niet direct een heel dure set gebruikt wordt en/of iemand met snorkel of duikapparatuur naast hangt om de boel te bedienen.

Enfin, succes met je keuze. Ennuh onderstaand filmpje is door mijn maatje Brian Elward gemaakt met een spiegelreflex.

http://vimeo.com/66719463

• Mike

Bedankt voor het advies, Marten.

Ik wil de camera idd alleen gebruiken voor het vissen.

In de bellyboat zou ik m niet meenemen omdat ik dan zelf moet filmen en daar geen handen voor vrij heb. Daar heb ik mn actioncam voor.

Het doel is puur en alleen visvakantie-momenten mooi vast te laten leggen, door bv de gids of een vismaat.

Een feature als beeldstabilisatie spreekt mij wel erg aan.

Verder vind ik HD beeld eigenlijk ook heel belangrijk.

Het allerbelangrijkste voor mij is gebruiksgemak.

Dingen moeten niet ingewikkeld en vermoeiend zijn en dat is bij mij al heel erg snel het geval.:S

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik in een impulsieve bui iets koop en dat het uiteindelijk een eenzame dood sterft, in een kast of voor een kwart van het bedrag op mp eindigt, puur omdat ik het geduld niet heb om gebruiksaanwijzingen te gaan door spitten en er echt voor te gaan zitten.

Dat geld ook voor bv computer programma's. Ik weet dat er veel betere programma's op de markt zijn maar vaak zijn die ( voor een leek als ik ) super ingewikkeld en je hebt er in veel gevallen echt hulp of zelfs een cursus voor nodig en dat gaat mij echt veel te ver.

Windows Moviemaker klikte ik per ongeluk een keer aan en dat weest zich helemaal vanzelf, zonder dat ik daar hulp bij nodig had of dingen op moest zoeken.

Ik zoek die eigenschap eigenlijk ook in een camera.

Gewoon aanzetten en filmen, geen geknoei met allerlei instellingen en 10 tallen knopjes, daar krijg ik vreselijk de kriebels van.

Daarna met een snoertje aansluiten op mn laptop en de beelden uploaden, zodat ik ze kan bewerken.

Al met al wordt het nog een lastige keuze, vrees ik..

• Mike

Bedankt voor de tip, Rein. Daar had ik vast en zeker overheen gekeken.

• Mike

.

• Mike

Hoi Sander,

Ook bedankt voor het advies.

Ik hoop overigens dat ik niets in het spaans hoef uit te leggen want dat gaat m niet worden. Ik spreek goed engels maar daar houdt het bij mij wel op.

Onderwaterbeelden zijn ook niet nodig, daar kan ik evt mn Contour +2 voor gebruiken.

Het gaat mij er puur om dat ik behalve de pov. beelden van mn actioncam, ook nog mooie totaalbeelden kan laten filmen met iets minder schokkerig beeld.

Ik vind het ook erg leuk om beelden met de actioncam terug te kijken omdat dat ook weer een aparte kijk geeft op het geheel maar voor de trips die ik de komende tijd in het verschiet heb wil ik toch wat meer.

Ik zal die Nikon apparaten ook eens gaan bekijken.

Ik heb nog een Olympus Tough liggen en voorlopig volstaat die nog wel.

Het wordt weer een lastige keuze…

• David

hi Mike, ik heb wat gefilmd met mijn Nikon SLR in Sardinie, zal het je opsturen, krijg je een beetje een idee of dat soort kwaliteit is wat je zoekt.

• Marten K

Mike Schreef:

——————————————————-

> Een feature als beeldstabilisatie spreekt mij wel

> erg aan.

En als dat niet of nauwelijks aanwezig is komt o.a. de waarde van een montageprogramma tot uiting.

In simpele programma's kun je dan bv. gratis plugins gebruiken die dat stabiliseren softwarematig in nabewerking kunnen doen.

Zoals in het navolgende voorbeeld

http://vimeo.com/12112169

• Mike

Hoi David,

Thx. Bedoel je de beelden die je gemaakt hebt bij die grote rivier, die de zee in liep ?

Ik ben benieuwd.

Grt, Mike