….ik kende de “term” wel, hoewel het kiezen van een lijn niet altijd goed verloopt door alleen te kijken naar de klasse-aanduiding op de hengel en die van de lijn. Niet elke #4 hengel hoeft een #4 te zijn en dat geldt ook zeker voor de lijn die per merk en type verschilt.
Het helpt om extra lijnen te hebben, dus als je bijv. al een #5 hebt (denk niet dat je een #4 hebt) zou je deze kunnen proberen, maar dan moet je eerst weten of die lijn wel een echte #5 lijn is en niet een #4,5 of zelfs 5,5 of een #6? Je zou eigenlijk eerst moeten weten wat het gewicht is van de eerste 9,144m (30ft) van die lijn, er vanuitgaande dat de hengel op die juiste AFTMA klasse is gebaseerd Hier gaan we ff vanuit.
Het bijpassend gewicht bij een #4 is 7,78 gram en #5 is 9,07 gram. Op basis van deze gegevens moet het nu wel lukken denk ik, alleen kan het best zijn (vanwege het verloop van een lijn denk aan tip,front taper,belly, head etc.) dat de ene #4 lekkerder gooit dan de andere en dat zelfs een #5 van merk X en model X nog beter werpt dan die ene #4 die eigenlijk best een goede combi is. Kan dus ook aan je werptechniek liggen welke lijn jij beter vindt passen en op welk water je vist, hoeveel lijn werp je uit? Het is dus ook vooral een persoonlijke keuze.
Op de betreffende website kijken (in dit geval Sage) kan ook wel eens slim zijn, omdat tegenwoordig ook wel eens info staat over de geadviseerde lijnen, alleen gezien het model/type zul je waarschijnlijk niets meer vinden? Een mailtje sturen naar Sage kan natuurlijk ook, maar dan zul je waarschijnlijk alleen info krijgen over welke “Sagelijn” geschikt is?
Heb deze hengel ook gehad, maar heb deze vóór de zomervakantie aan een vriend gegeven en die is er zeer blij mee maar weet niet welke lijn hij gebruikt? Ik gebruikte de hengel in combi met een SA aircel #4 DT geloof ik, maar niet echt een supercombi dacht ik (heb er te weinig mee gevist).
Verder idd op andere fora verder informeren of lijnen van medevissers uitproberen.
gr. Kyriakos.