overlijnen sage launch # 4 9' 2 delig

• martijn severin

Hai allemaal ik heb van het weekend een 2e hands sage launch aangeschaft. De vorige eigenaar overlijnde de hengel met een #5 lijn ik vroeg me af wat de ervaringen (als die er zijn ) van medevliegvissers. Bij voorbaat wil even zeggen dat de vorige eigenaar een geoefend vliegvisser is dus geenszins bedoel ik met deze vraag dat de vorige eigenaar iets raars of fout deed . Het gaat mij puur om ervaringen mischien met welk merk lijn .

alvast bedankt!

ps: ben ik de enige die het heeeerlijk vind om gewoon een keer een heel jaar achtereen te kunnen vissen zonder ijs hahaha(:P)

• Mike

Hoi Martijn,

De Sage Launch was mijn eerste Sage hengel

Een erg fijne stok waar ik jaren plezier van heb gehad. Alleen de kleur vond ik niet mooi.

Het overlijnen is m.i. absoluut niet nodig. De Launch is juist een wat zachtere Sage hengel die het perfect doet met de lijn de bij zijn gewichtsklasse hoort.

Nou ben ik van mening dat overlijnen sowieso grote onzin is maar als je dat prettig vindt gewoon doen natuurlijk.

In een van de vnv bladen van een jaar of twee geleden staat een uitgebreid artikel over een hengeltest.

Er zijn een heel groot aantal stokken getest door verschillende vliegvissers.

De Sage Launch kwam er als beste uit vanwege zn fijne werpeigenschappen.

Ik denk dat je een goede koop hebt gedaan waar je veel lol van zal hebben.

Die van mij heb ik aan een colega verkocht die ook wil leren vliegvissen.

Daar is deze stok ook erg geschikt voor door zijn vergevingsgezinde werpeigenschappen.

En voor wat het ijs betreft, juig nog maar niet te vroeg. Vorig jaar dachten we er ook goed van af te komen.

Uiteidelijk hadden we in julie nog steeds nachtvorst :S

• tom

Mooi woord, overlijnen, ik kende het eigenlijk niet. Ik let nooit heel erg op de nummertjes, vind het belangrijker of een set lekker gooit en dan komt het wel eens voor dat een tikkeltje zwaardere lijn er lekker uitvliegt.

En dat vroege “voorjaar” vind ik geweldig en de vissen ook heb ik het idee:)-D

• martijn severin

Tom je hebt helemaal gelijk ,je moet er zelf achter komen wat lekker werpt. Maar het scheelt mij weer geld als iemand anders al heeft uitgevonden dat lijn x of lijn y beter tot zn recht komt met deze hengel ,en helaas heb ik niet heel veel geld dus vandaar . Hoe doe jij dat dan je let niet op de nummertjes maar je koopt een #4 hengel en dan gebruik je gewoon 3 a 4 lijnen om uit te zoeken welke het beste werpt ?

• Mike

Martijn,

Als je het uiterste uit je materiaal wilt halen zou ik je willen adviseren om gewoon een #4 lijn te kopen voor je # 4 hengel.

Een #5 lijn zal je makkelijker de eerste 15 m eruit werken maar er komt een moment dat ie te zwaar wordt.

Je loopt de kans dat je vreemde werpgewoontes gaat ontwikkelen om te compenseren wat er aan je materiaal niet klopt.

Ik zou gewoon een (nieuw type) WF Airflo drijflijntje kopen, weet ik zeker dat je goed zit.

Airflo lijntjes zijn ook iets minder duur, over het algemeen.

Voor 55 euro moet het wel lukken.

Ik gebruik zelf op het moment een SA drijflijntje en daar ben ik ook erg content mee.

Succes met je keuze.

• _Jay

Mike, je advies (de gedachte erachter is goed) bevat een dubbele en daardoor een verwarrende boodschap.

Goed (kunnen) werpen is een combinaties van goed afgestemd materiaal maar nog belangrijker een goede basis werptechniek.

Hiermee wordt niet bedoeld 20+ meter werpen (en dan nog bij het neerkomen vaak niet gestrekte lijn & leader).

Voor Martijn:

Aan de hengel is niets mis. Tegenwoordig heb je geen overigens geen slechte(?) hengels.

Kijk eens kritisch naar je werptechniek en als daar wat aan te verbeteren valt, zoek een werpinstructeur op.

Voor een passende lijn, zoek een goede winkelier die je het verschil tussen de ene lijn en de andere lijn uit kan leggen. Als het lukt ook ermee mogen werpen (zal niet altijd kunnen…).

Succes!

• tom

Meestal vraag ik ook wel eerst om me heen, lees iets op het internet en altijd wel vrienden ( op de club) die verstand van zaken hebben. En o ja de hengelsportwinkelier alhoewel de objectiviteit daar soms betrekkelijk kan zijn!

En door de jaren heen ook wel iets wijzer geworden ;)., wel leergeld betaald dus.

• David

Hi Martijn, waar zit je ergens in het land?

Je kunt eens bij Kok in R'dam aankloppen, die nu alles voor de helft wegdoet. Al zul je daar moeilijk kunnen proefwerpen vrees ik.

Echte toplijnen zijn toch de topmerken als airflo, sa en rio. Al maken die ook weer goede lijnen in opdracht, ik heb een Guidline lijn waar ik erg over te spreken ben, die schijnt weer van rio te zijn.

Als je het proefwerpen durft overslaan, lijkt me dit een goeie deal: http://www.tacklebargains.co.uk/acatalog/Airflo-Ridge-Delta-Floating—RXS-DL-WF—-4728.html

Succes!

David

• Greekflyfisher

….ik kende de “term” wel, hoewel het kiezen van een lijn niet altijd goed verloopt door alleen te kijken naar de klasse-aanduiding op de hengel en die van de lijn. Niet elke #4 hengel hoeft een #4 te zijn en dat geldt ook zeker voor de lijn die per merk en type verschilt.

Het helpt om extra lijnen te hebben, dus als je bijv. al een #5 hebt (denk niet dat je een #4 hebt) zou je deze kunnen proberen, maar dan moet je eerst weten of die lijn wel een echte #5 lijn is en niet een #4,5 of zelfs 5,5 of een #6? Je zou eigenlijk eerst moeten weten wat het gewicht is van de eerste 9,144m (30ft) van die lijn, er vanuitgaande dat de hengel op die juiste AFTMA klasse is gebaseerd :D Hier gaan we ff vanuit.

Het bijpassend gewicht bij een #4 is 7,78 gram en #5 is 9,07 gram. Op basis van deze gegevens moet het nu wel lukken denk ik, alleen kan het best zijn (vanwege het verloop van een lijn denk aan tip,front taper,belly, head etc.) dat de ene #4 lekkerder gooit dan de andere en dat zelfs een #5 van merk X en model X nog beter werpt dan die ene #4 die eigenlijk best een goede combi is. Kan dus ook aan je werptechniek liggen welke lijn jij beter vindt passen en op welk water je vist, hoeveel lijn werp je uit? Het is dus ook vooral een persoonlijke keuze.

Op de betreffende website kijken (in dit geval Sage) kan ook wel eens slim zijn, omdat tegenwoordig ook wel eens info staat over de geadviseerde lijnen, alleen gezien het model/type zul je waarschijnlijk niets meer vinden? Een mailtje sturen naar Sage kan natuurlijk ook, maar dan zul je waarschijnlijk alleen info krijgen over welke “Sagelijn” geschikt is?

Heb deze hengel ook gehad, maar heb deze vóór de zomervakantie aan een vriend gegeven en die is er zeer blij mee maar weet niet welke lijn hij gebruikt? Ik gebruikte de hengel in combi met een SA aircel #4 DT geloof ik, maar niet echt een supercombi dacht ik (heb er te weinig mee gevist).

Verder idd op andere fora verder informeren of lijnen van medevissers uitproberen.

gr. Kyriakos.

• martijn severin

Hai greek dit bedoelde ik dus .heb wel n launch #4 vis met een airflo sixth sense en werpt prima.maar de vorige eigenaar viste er ook met een #5 lijn mee .vandaar dat ik nieuwsgierig werd . Ik had namelijk ook gelezen over de #4,5 etc lijnen. Ik heb ook geworpen met een #5 g loomis streamdance en dat gooide ook lekker. Dus vroeg me af of medevissers hier ervaring mee hadden met deze hengel.vandaar deze vraag