Hoe doen jullie dit?

• JEVDE

Ik ga (net als velen van jullie) af en toe naar het buitenland om te vliegvissen. Ik doe dan veel vooronderzoek en als ik aankom weet ik waar ik moet zijn voor vergunningen en die koop ik dan zo snel mogelijk en dan ga ik een weekje vissen, maar…

Ik overweeg om een keer een langere vakantie / roadtrip (met de auto) te gaan maken door (Midden- en Noordscandinavie: Noorwegen / Zweden / Finland). Een vakantie, dus niet per se een vis-trip.

Zonder al te veel vaste planning over waar ik heenga en hoe lang ik daar blijf. Hoe zouden jullie het in zo'n geval doen met vissen? Als ik ergens langs een mooi riviertje rijd of wandel, dan wil ik m'n hengel kunnen pakken en een lijntje kunnen uitwerpen. Op dat moment kan ik niet gaan uitzoeken tot welk bos de gemeente hoort, waar ik de vergunning kan krijgen en die dan ergens gaan halen. etc. Want een uurtje of twee later of de volgende dag heb ik dat gebied dan alweer verlaten. Uiteindelijk schrikt dat me dan vaak af en ga ik maar weer verder zonder te vissen, want vissen zonder vergunning doe ik niet. Uit principe niet maar ook omdat ik dan niet kan ontspannen.

hoe doen jullie dat? Of is het niet mogelijk om door een land te reizen en te vissen als je toevallig langs een mooie plek komt?

• Hans

Eigenlijk ligt het zo voor de hand: andere vissers, benzinestations, sportwinkels en campings zijn informatie bronnen. Bovendien kun je in Noorwegen op veel plaatsen een dagvergunning (vaak voor een regio) aanschaffen via je mobiele telefoon. Hoe dat moet staat op borden langs de rivier (vaak bij bruggen) duidelijk aangegeven.

Mvgr.

Hans

• Useless

Net als jij vis ik dan gewoon niet. Ik breng de laatste 15 jaar mijn vakanties steevast door in Noorwegen of Zweden zonder vooropgesteld plan en kom dan met regelmaat mooie riviertjes tegen. Maar net als jij vis ik uit principe nooit zonder vergunning. Daarbij komt dat ik een eventuele boete en/of in beslagname van mijn materiaal zonde vind en niet opwegen tegen een paar uurtjes vissen. Dan blijf ik er liever alleen naar kijken, zij het met tranen in m'n ogen. En hoewel ik moet zeggen dat ik in de Scandinavische landen zelden tot nooit gecontroleerd word heb ik het ook wel eens meegemaakt dat ik van God en iedereen verlaten stond te vissen en tot mijn verbazing binnen een half uur controle kreeg. Kilometers van de bewoonde wereld is dus blijkbaar nog geen garantie op geen controle.

• Hans uut Zwolle

Vaak vind je in Noorwegen bij een rivier een soort brievenbus onder een afdakje;

Er hangen of liggen dan enveloppen bij, waar je je gegevens opschrijft, en de benodigde kronen in kunt doen.

De gegevens zijn meestal je naam etc, en het kenteken van je auto.

De enveloppe doe je in de brievenbus, nadat je er een deel vanaf gescheurd hebt wat je bij je houdt.

Dit werkt in de regel erg goed.

Want al is de pakkans klein, die Noren zijn niet kinderachtig met hun boetes…..

Onder hef afdakje vind je meestal ook wel een kaart met een plattegrond van de rivier waarop staat aangegeven waar de vergunning geldig is.

Succes en veel plezier.

Groet'n uut Zwolle,

Hans

• Terrible

Inderdaad zoals hierboven beschreven via mobiele telefoon of brievenbussen met afdakje. Als dat er niet staat even naar de benzinepomp rijden, daar kunnen ze je vaak verder helpen.

Ronald

• Marten K

In Scandinavië is het wegennet niet zo dicht en ga je zomaar niet van hot naar her.

De laatste jaren heb ik meestal wel een einddoel omdat ik daar eerder ben geweest en probeer de route daarheen in een paar weken verschillend te doen en wat is er nu leuker om vooraf via Google Earth inclusief Street view en de Google zoekfunctie van te voren de verschillende mogelijkheden te bekijken.

Omdat vrijwel alle wegen door rivierdalen lopen kun je voor bv Noorwegen door intoetsen van de riviernaam en fiskekort+riviernaam ontzettend veel info ophalen, een keuze maken en veel voorpret beleven.

Die voorpret is voor mij in de lange winteravonden vaak net zo groot als de echte pret.

Omdat ik de indruk heb dat je vooral in het binnenland (innland) wilt vissen zou je deze site kunnen gebruiken voor het online aanschaffen van vergunningen op het moment dat je ergens wilt vissen.