Rexfly ? ( werpen zonder reel aan de hengel.)

• Arubaman

Experimenteren met loodpatronen (tu)

Die David…. misschien vindt je het wiel wel uit ;-)

Voor het geval dat… het bestaat al, kijk maar even naar de specificaties van de Loop Opti Coast series… Daar zit namelijk al een systeem van “counterweights” bij zodat je kunt balanceren. En ik moet zeggen, ik heb een Opti Coast mogen testen, een zeer mooi principe! http://www.dyckers.com/Flyrods/Loop_Opti_Coast

• Arubaman

Sjoerd… om de humor erin te houden, voor mij is een nymf of vlieg aan een hengel al een opwindend mechanisme

• Hafi

Dat lijkt mij niet lekker werpen en vissen zonder reel als contragewicht. Zonder reel is je hengel topzwaar en zal je hand naar beneden trekken. Je gaat dus een tegengestelde kracht uitoefenen om je hengel op z'n plek te houden. Doodvermoeiend…..

><(((*> Hafi

• David

kortom, hengels anders ontwerpen dan? om er echt het voordeel van te hebben?

Ik ga zo eens testen met de reel in de zak, kijken hoe dat bevalt.

• Useless

Heb een paar jaar geleden eens noodgedwongen met de reel in m'n zak gevist omdat de knop van de spoel in het water was gevallen. Vond het verschil helemaal niet zo groot en was er in een paar minuten aan gewend dat de hengel plots een stuk lichter was. Het verhaal van het contragewicht heb ik nooit zo begrepen; bij het werpen is de hengel, als het goed is het verlengde van je onderarm, dus wat het gewicht er nu echt toe doet, geen idee… maar goed, misschien ben ik hier minder gevoelig voor omdat ik een belabberde werper ben.

Idee van een reel op de borst is een aantal jaren geleden overigens al eens eerder geprobeerd en wordt nu blijkbaar weer nieuw leven ingeblazen. Toen werd het in ieder geval niets…

• Mark

Als het een #8 betreft lijkt het mij niet fijn vissen zonder reel maar daarintegen een #2 doe ik wel eens.

Ik vis vaak op stukken waar veel bomen staan en als er laaghangende takken zijn dan gaat het onderste deel van de hengel eraf en vis ik dus alleen met de bovenste 2 delen.

Gaat wel lekker maar dan is dus ook de hengel zo'n 75 cm korter.

Als het serieus bedoeld is de reel te vervangen door lood, wat is dan het voordeel daarvan?!?

Hengel is even zwaar, je kunt alleen niet meer zo snel bij de reel komen en de lijn opspoelen gaat ook lang niet zo makkelijk,'

groeten Mark

• David

heb je uiteraard een punt Mark, mijn opmerking was bedoeld voor het gewicht dat je zou menen te missen, gelegen ergens tussen ‘niets’ en ‘alles’. Mijn eigen test gisteren met een #4 was nog geen groot succes; ik gooi wel even ver of nauwkeurig, maar ik miste toch het contragewicht van de reel. Toe die er weer op zat, ging het prettiger. Vreemd genoeg leek mijn hengel te kraken wat ook nogal afleidde.

• Hans-oet-Remunj

Wel grappig

Zijn hiermee al die verheven discussies of een reel nu 50 gram meer of minder moet wegen ivm balans van een hengel definitief tot ‘algeheel gezever ’ verheven ? (tu)

Dat werd wat mij betreft overigens wel tijd….