aquasure of rubber repair ?

• Herbert

Ik heb mijn ademend simms pak gewassen in de wasmachine met poeder zoals ze op de site van simms ook aanraden .

dan langs binnen de isopropylalcohol verneveld om de pinholes te detecteren .

nu is mijn vraag zij praten over aquasure te gebruiken , nu is het zo dat ik nog een tube rubber repair van bison heb liggen waar ik me'n neopreen pakken mee herstel .

zou ik deze ook mogen gebruiken voor aan de binnenkant van de Goretex ?

zijn er onder jullie die hier al ervaring me hebben?

vijf op de tien tubes van dienne aquasure die je koopt zijn trouwens vervallen of kan je gewoon weer weggooien zeker die kleinere tubes.

gr Herbert.

• André M

Ik zelf gebruik het liefst aquasure. Even warm maken in een kopje water. En dan aanbrengen, goed uitsmeren met je vinger of duim voordeel is dat het dan lekker dun is zodat je geen dikke plakken krijgt. In dunne lagen en een keer of 2 insmeren is meestal voldoende.

• paul

Herbert,

Je kan Rubber repair perfect gebruiken voor je pak.

grt

Paul

• Arubaman

technisch gezien doet gore-tex niet zo heel veel ter zake denk ik.

Goretex is een membraan welke tussen andere lagen inzit. Je smeert de rubber repair of aquasure dus maar amper op de goretex als je het mij vraagt. Het zijn beiden urethaan componenten, dus ik vraag me ook hier af of er veel verschil is.

• Hans

Indertijd heb ik rond om rubber repair aangebracht op de naden waarmee de “sok” op enkel niveau aan een goretex waadpak vastzat. Het lekte daar een beetje door het stiksel; vandaar. Achteraf bekeken was dat niet zo handig, omdat een mooi laagje rubber repair op een waadpak niet of nauwelijks rekbaar is. Bij het aantrekken en uittrekken van het waadpak moest ik mijn voet als het ware door een ring van rubber repair heen manouvreren. Het ging al met al wel, maar lekker soepel zou je dat nou niet willen noemen. Positief was, dat het lekken blijvend gestopt werd.

Praktisch: van dat aquasure houdt je al vrij snel een flink uitgeharde tube over. Ook al gebruik je nog zo weinig; de tube inhoud hardt behoorlijk snel uit. Gebeurt trouwens ook (in mindere mate) bij rubber repair; daar is alleen de tube veel groter en blijft er voldoende over voor een eventuele volgende plakbeurt.

Mvgr.

Hans

• Herbert

bedankt jongens ik denk dat ik gewoon de r rip ga gebruiken :) heb nog een oude pot softex staan ook?

weet zelfs al niet meer voor wat ik deze heb aan geschaft in der tijd :)iemand hier mee bekend?

gr Herbert

• Arubaman

hele kleine gaatjes kun je overigens ook perfect met Loon knotsense of Loon UV wader repair maken. Of met bugbond, dat kit ook alle kleine gaatjes zeer snel dicht. Is alleen wel hard en stijf, dus niet voor grotere scheuren.

Maar UV harsen/lijmen zijn wel echt prettig om in geval van nood een gaatje door bijv. een haak gewoon direct aan de waterkant af te dichten.

• Rob Dings

Hallo Hans en andere,

Misschien een tipje om een open tube te bewaren zonder dat deze aan de bovenkant uithard.

knip een rondje iets groter dan de tube opening uit een plastic zakje en leg dit op de opening.

Vul de dop volledig met vaseline en draai deze op de tube.

Het te veel aan vaseline wat tussen de dop en tube uit komt strijk je met je vinger glad zodat de opening tussen de dop en tube mooi vol zit.

Doe de tube in een plastic zakje om niet alles onder vaseline te smeren en je kunt hem zo weer gebruiken.

Nog een tip: ik zoek de lekkage van beide kanten op en markeer deze ( het pak eerst weer laten drogen voor je de andere kant controleert, vooral bij klein gaatjes).

Ik repareer deze dan met een heel dun laagje iets groter dan de lekkage van binnen en van buiten .

Een dikke laag zorgt voor een te groot rek/soepelheid verschil en er ontstaat weer een lekkage naast de reparatie.

Gr.Rob

• Hans

Ha Rob,

Goede tips!

Zoals ik al schreef was het aanbrengen van een “ring” van rubber repair nou niet bepaald een succes. Heb er van geleerd mag je wel zeggen. Later een tube Loon wader repair gekocht; die gaat op alle vistochten mee… Tijdens buitenlandse tochten zit er altijd een rol ductape in de auto; daar kun je een groter gat provisorisch mee dichtplakken.

Groet,

Hans

• Rob Dings

Hallo Hans,

Een groot voordeel van loon waderrepair is dat je het kunt gebruiken op een nat pak.

Gr.Rob