Snoekweer,lekker uitwaaien in de polder

• sjoerd.s

Vandaag heerlijk met vismaat Hans, een dagje wat watertjes bestookt met de streamer met de bedoeling om wat snoeken te verleiden.

Eerst in een kolk in de uiterwaarden maar door het erg hoge water was dat vandaag iig geen succes. Dan maar door naar ander kleiner en erg ondiep water.

Ik wist dat daar enkele snoeken lagen.

Met de tweede worp knalde onderstaande snoek vanuit de kant met veel geweld op mijn streamer. Schitterend altijd weer die aanbeet.

]

de eerste met een leuk kuifje op zijn kop

Hans miste er ook eentje.“ Tegen die boomstam in het water moet hij liggen ”riep Hans. “Probeer maar”. Ik werp de streamer er overheen en trek deze over de onder water liggende boomtak. Direct grijpt een snoek de streamer aan de oppervlakte maar die mis ik. Even later nog een kleiner exemplaar die ik mis. Dat hoort nu eenmaal bij het snoekstreameren.

Tijd om ander water te proberen.

Het is inmiddels tegen vijven en ik kan geen snoekdame verleiden. Hans krijgt twee keer een snoek op zijn streamer, maar die grijpt mis.

We vissen beiden dat stukje water , van een meter diep, nog even uit. ieder aan een kant. "Nou de laatste worpen en dan moeten we naar huis.

Ik neem het midden van dat water nog even mee Hans, roep ik hem toe. Plotseling meen ik wat te voelen maar zie niks. Nogmaals een worp naar het midden, even af laten zinken en bang, waarschijnlijk Hans zijn gemiste snoek heeft de streamer goed te pakken.

Even later kan ik de vis landen, een mooie 80er. Ze lag diep tegen de bodem want ik kon een aantal bloedzuigers van de huid verwijderen

En dit was gelijk een mooie afsluiting van deze vismiddag met veel ganzen, een ooievaar, en enkele witte reigers. Kortom een lekker middagje uitwaaien in de polder in goed gezelschap. Wel fris maar toch, lekker snoekweer.

Sjoerd

• tom

Mooie dame Sjoerd, t was met dat windje erbij wel aardig snoekweer. Ik heb vandaag slechts een paar uurtjes naar zo'n klein beetverklikkertje gekeken en mooie voorns gevangen. M'n maat kwam alleen maar ff kijken en we hadden t erover om ook maar weer eens te gaan snoeken, wellicht dat jouw report hierbij een zetje in de rug is.

GRtz T.

• Arubaman

Lekker dagje, was zeker mooi weer!

Ik heb wel een vraag, waarom de bloedzuigers verwijderen?

• Greekflyfisher

….waarom niet, tenzij het beter is van niet?

• David

ik denk dat Sander bedoelt; het is de natuur, waarom zouden wij die willen corrigeren?

• sjoerd.s

Arubaman Schreef:

——————————————————-

> Lekker dagje, was zeker mooi weer!

> Ik heb wel een vraag, waarom de bloedzuigers

> verwijderen?

Tsja, ik heb nou eenmaal wat meer met vissen dan met bloedzuigers.

Een kleine geste voor de snoek die toch maar bereid was om mijn streamer te pakken.:D

Sjoerd

• Arubaman

Inderdaad, behoeft wat toelichting.

Ik heb namelijk nog nooit terug kunnen vinden dat bloedzuigers daadwerkelijk schadelijk zijn voor vis.

Anderzijds werden/worden bloedzuigers al eeuwen gezien als mogelijk zelfs heilzaam/genezend.

De vraag is dus of een bloedzuiger uberhaupt schadelijk is voor een vis, of juist in de “circle of life”/natuur hoort en wie weet wat er zou gebeuren als je alle bloedzuigers zou uitroeien? Misschien is de bloedzuiger dus juist wel belangrijk om aanwezig te zijn voor de natuur en dus ook voor ons als vliegvissers die deze natuur nodig hebben voor de sport.

Wat ik met mijn reactie wilde triggeren:

waarom zou je je met dit proces bemoeien?

verricht je inderdaad een goede daad voor de snoek of is het indirect zelfs niet goed, waar je mogelijk dacht een dienst te bewijzen?

Enfin, leuke stof om over na te denken en ik leef inderdaad meer vanuit de gedachte die David hierboven zet, waarom de natuur corrigeren?

Een fervent nymfvisser maakt toch ook geen snoeken dood omdat ze de witvis eten? We zijn allemaal toch geschockt dat men in Engeland/groot-brittanie nog altijd snoeken doodt om de forel te beschermen. Wat is er dan anders aan het doden van een bloedzuiger?

Neemt niet weg dat het een mooie snoek was hoor Sjoerd!