ATH traun f1 hulp gevraagd

  • markymark

    Ik heb onlangs een leuk traun f1 reeltje van ATH gekocht. Leuk orgineel reeltje voor een licht stokje. Nou krijg ik met geen mogelijkheid het spoeltje eraf. Het kleine knopje draait wel rond, zij het zwaar. Ik draai mijn vingers er haast mee stuk. Ik neem toch aan dat dat knopje er iets mee te maken heeft. Iemand een tip?

  • ids schukken

    Hallo Mark

    Dit wordt een technisch verhaal

    Aan het knopje zit een asje ,waaraan een schijfje is geklonken Door het excentriek draait dit schijfje in een uitsparing waardoor de spoel op zijn plaats blijft

    Bij jouw is de klink verbinding los ,waardoor het schijfje in de uitsparing blijft zitten

    Hoe los je dit op ?

    Moeilijk ,het knopje los boren en met een nieuw gemaakt knopje opnieuw monteren en vast klinken of de 3 schroefjes los

    draaien en dan proberen met de voorste spoelring kleeming uit te oefenen het schijfje te draaien

    Het blijft proberen ,je mag hem wel opsturen wip het wel proberen,repareer we meer Ath reels

    Succes Ids

  • markymark

    Hallo Ids,

    Klinkt als een serieus probleem. Misschien toch een miskoop. Al hoewel, ik blijf het een gaaf ding vinden en hij draait als een zonnetje en de slip is super! Ik heb er geen reserve spoel bij, dus ik kan het er ook gewoon bij laten en het reeltje gebruiken zoals hij is. Wel jammer, want ik was heel benieuwd hoe het binnenwerk zou zijn.

    Als ik de schroefjes losdraai en met een tangetje het asje zou kunnen draaien zodat de spoel los komt, wat dan? Kan e.a. Dan nog in elkaar zoals het nu is of kan ik dan niet meer terug en moet het gerepareerd worden?

    Wat ik alleen nog niet snap is waarom het knopje zo zwaar gaat. Bij een los asje zou je toch juist een los knopje verwachten.

  • ids schukken

    Hallo Mark

    Ging een beetje snel en nog even bij een Ath reel gekeken

    De oplossing is :De 3 schroefjes los draaien ,dan komt de voorste spoel schijf los van de kern en schuif je de schijf uit de uitsparing

    Let op de schroefjes zitten behoorlijk vast met lock tite,warm maken is een oplossing De schijf in de goede stand zet

    en de klink verbinding weer herstellen

    Dit moet zo lukken

  • markymark

    Hoe maak ik de schroefjes warm en kan ik ze erna weer normaal vastdraaien? En is het echte repareren zelf te doen?

    Op het reeltje staat 1806. Is er daarmee iets over de leeftijd te zeggen en of ie nederlands of deens is?

  • ids schukken

    Mark

    Warm maken kan met een verfbrander Het kan best zijn dat het schijfje wat klemt in de uitsparing en slipt de klink verbinding (geeft wrijving)

    Om de spoel te demonteren moet de rode stipjes bij elkaar staan

    Op mijn traun staat Traun F1 en 0210 en het ath logo Dit nummer is volgens mij het serie nummer Dit is een origenele Nederlandse

    Je kan de originele herkennen aan de schroefjes met 2 kleine gaatjes i.p.v zaagneden De Deense uitvoeringen hebben zeskant boutjes

    Als het niet vertrouwd kan je hem wel opsturen

    Succes Ids

  • markymark

    Ids,

    Ik zal het eerst maar eens zelf proberen. Als het me niet lukt zal ik het je zeker vragen. In ieder geval bedankt voor de hulp. Je hebt me echt een flinke stap opweg geholpen.

    Groet,

    Mark

  • David

    Als alternatief voor de verfbrander zou je de reel in warm water kunnen leggen, dat geeft toch iets meer controle over wat je doet denk ik. Als het met locktite net zo werkt als met andere lijmen, zal ie vloeibaar worden boven de 40/50 °C.

    Geen goed idee overigens als de hele reel met Locktite is vastgezet :D

  • ids schukken

    David

    Hier wil ik wel even op reageren.

    Lock tite blijft zijn werking doen tot ongeveer 200-250 graden Het advies om de ath reel in water te leggen geeft tot gevolg dat het vrijlooplager kan gaan roesten De afdichting van Ath reel is alleen spatwater dicht en heb al heel wat lagers vervangen

    Natuurlijk wel goed doceren met de verfbrander

    Ids

  • Kees Pootjes

    Mark,

    Wat ik in mijn werkzame periode als techneut ook wel deed om kleine schroefjes die geborgd waren met loctite los te krijgen……………………..ik zette er de de punt van de soldeerbout er een tijdje op.

    In de meeste gevallen was dat voldoende om de boel daarna los te draaien.

    Mzl

    Kees P