Super nieuws voor de witvisstand op de Randmeren!!!

• David

http://www.sportvisserijmidwestnederland.nl/actueel/default.asp?page=detail&id=1620

De quota voor witvis (brasem en blankvoorn) voor beroepsvisser Timmer op het Veluwemeer, Wolderwijd, Nuldernauw en Drontermeer zijn drastisch gereduceerd. Er is een bindende uitspraak gedaan door een geschillencommissie. Wat ik me afvraag is of andere soorten zoals karper en snoek veilig zijn in dit gebied.

Hoewel vooraf overeengekomen was dat deze uitspraak bindend zou zijn, spande Timmer toch een kort geding aan omdat de uitkomst hem niet beviel. Niet verboden, wel een teken van laten we zeggen, beperkte betrouwbaarheid. Goed controleren maar.

Natuurlijk jammer dat het niet is gelukt om via de VBC dit soort afspraken te maken (what else is new). Tijd voor een grondige evaluatie van de VBC's, en wie weet, afschaffing. Laat dit soort geschillencommissies dat werk dan maar doen, dat scheelt vast een hoop tijd geld en frustratie.

• Franky Boy

In principe zouden de Visstandbeheercommissies het platform moeten zijn waarin visrechthebbenden met elkaar samenwerken en er samen uitkomen. In de praktijk is het wederzijdse wantrouwen vaak nog te groot. Maar om ze nu gelijk maar af te schaffen, gaat mij te ver. En ze vervangen door geschillencommissies is al helemaal niet aan de orde. Dan ga je uit van een conflictmodel en partijen die er nooit samen uitkomen. Op die manier moet je ons binnenwater niet beheren, sterker nog: Op die manier moet je ons water niet willen beheren.

Wel goed dat de hengelsportorganisatie haar poot heeft stijf gehouden en het belang van een goede visstand voorop heeft gesteld. Ook knap hoe zij de rechtszaak puur op argumenten heeft gewonnen en de rechter heeft weten te overtuigen.

• Hans

Het “gezicht” laten zien als hengelsport organisatie naar beroepsvissers en lokale overheden is van groot belang. Als je hoort op wat voor gronden bijvoorbeeld de beroepsvisser in Elburg zijn vergunning heeft verkregen voor het vissen in o.a. de haven van Elburg, dan spreekt dat voor zich. Aan de weg timmeren en zichtbaar zijn helpt dit soort misstanden vermijden.

Mvgr.

Hans

• David

Dan is geduld is een schone zaak Franklin. Carrot and stick werkt beter denk ik. Oftewel, druk opvoeren en de alternatieve wegen bewandelen, zoals hier gedaan is. Ik ben er blij mee. En idd, hoezeer de sportvisserij over het algemeen ook het gelijk aan zijn zijde heeft, het is frustrerend hoe veel (of weinig) daar in de praktijk, bij juridische procedures, van over blijft. Een andere manier om druk uit te oefenen is om successen te vieren, die gezamenlijk zijn bereikt. Bv binnen de VBC. En duidelijk maken hoe de beroepsvisser daar beter van is geworden. Wat kunnen de VBC partners een beroepsvisser bieden, als wederdienst voor een op duurzaamheid gebaseerde onttrekking?

• sjoerd.s

citaat : Door diverse oorzaken, waaronder een sterke verbetering van de waterkwaliteit (= minder voedsel), is de biomassa aan vis fors gedaald. Dit blijkt uit het meerjarige monitoringsprogramma van Rijkswaterstaat. De quota stonden al langere tijd niet meer in verhouding tot de draagkracht van het systeem en Timmer vangt al vele jaren aanzienlijk minder dan de quota.

M.a.w. : het verlagen van de quota zal weinig uithalen, het beetje vis dat er nog zit wordt dus nog steeds blijvend weggevist door deze meneer!!

En helaas zijn er nog veel meer van deze heren, die alleen maar uit zijn op winstbejag en korte termijndenken.

Conclusie van het nuchter analyseren van de jaarlijkse terugloop van vangsten door sportvissers is dat het met de visstand in veel Nederlandse wateren gewoonweg helaas bergafwaarts gaat.

Maar het blijft iig toch een lichtpuntje dat de rechter zich in dit geval gunstig heeft uitgesproken.(tu)

Sjoerd

• David

Ha Sjoerd, dat klopt. Maar; als het nu opgelegde quotum inderdaad nog steeds hoger ligt dan hetgeen de goede man sinds jaar en dag vangt, waarom dan zo'n heisa? Daar geloof ik niet in.

citaat:

Het quotum voor beroepsvisser Timmer voor het Veluwemeer/ Drontermeer is al decennia vastgesteld op 96.250 kilogram brasem en 57.750 kilo blankvoorn.

Op 10 januari 2014 bracht de Geschillencommissie het bindend advies uit dat de quota voor het Veluwemeer/ Drontermeer voor het seizoen 2013/2014 24.000 kilogram brasem en 2.400 kilogram blankvoorn zijn. Voor het Wolderwijd en Nuldernauw zijn de quota van 65.000 kg brasem en 13.000 kg blankvoorn door de geschillencommissie verlaagd naar 18.000 kg. brasem en 400 kg. blankvoorn.

Voor brasem is dat ruwweg een kwart van wat het was, voor blankvoorn meer dan een factor 20 (!!) minder. Ik voorzie dat er meer geschillen zo beslist gaan worden - na jaren van misstanden zeg ik prima, een resultaat = een resultaat. Eens kijken hoe de (winter)visserij zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Wat me niet duidelijk is, is of er nog meer beroepsvissers actief zijn op deze wateren. Het artikel lijkt te suggereren dat er sprake is van een totaal quotum, maar dat staat nergens expliciet.

• Marten K

Misschien is nog wel veel fijner dat door dit nieuwe quotum de uitkoop van zo'n meneer veel minder gaat kosten.:)-D

Uiteindelijk denk ik dat het hier toch wel op uit zal draaien en dat lijkt me ook wel het doel van de heren op dit moment.

Veel vangen ze regulier toch niet meer, anders dan de overwinteringsplaatsen van hun laatste vissen ontdoen.

Wat mij ook wel intrigeert is hoe zo'n quotum wordt gecontroleerd.

Via de afslag of via vliegende brigades?

Of zou de vis nog steeds ergens vanaf één of andere steiger per auto worden afgevoerd (zonder controle)?

• David

in de praktijk vindt geavanceerde controle obv verblijfplaats alleen op zee plaats: http://ec.europa.eu/fisheries/cfp/control/technologies/index_nl.htm.

er wordt het nodige aangeland op een aantal afslagen waaronder bv Urk, maar de mate waarin dat een compleet beeld geeft is eigenlijk niet bekend, omdat er ook andere routes zijn. Naar mijn weten is die aanlanding op officiële afslagen ook niet verplicht, en iig zeker niet waterdicht gecontroleerd. Ons orakel Franklin ;-) kan daar vast meer licht op schijnen.