Wat is “eind dit jaar”? In december is het daar zo'n beetje hoogzomer. Als je het geluk hebt een forellenmeertje te vinden, zitten de overlevende (uitgezette) regenboogforellen meestal tegen de bodem. Heel veel grote boerderijen hebben eigen stuwmeertjes voor de bevloeiing en beregening. Die heten daar “Damme”. Met een “dam” bedoelen de Zuidafrikanen dus niet de stuwdam, maar het meertje dat door die dam is geschapen. Het is even wennen…
Vaak zijn die meertjes in het najaar en de winter met forellen bezet (dus tijdens onze zomermaanden mei t/m augustus!) om voor wat bijverdiensten te zorgen door vliegvissers en andere sportvissers er tegen betaling te laten vissen. In december staat het water in die “dammen” een stuk lager door het waterverbruik.
Ik had het geluk dat de boer waar ik logeerde, zo'n eigen stuwmeertje, ik bedoel dam, had. Die dam was niet helemaal drooggevallen en op 8 meter diepte ving ik enkele mooie forellen en tegen de oppervlakte ook mooie “blackbass”. Want als die damme niet droogvallen, zit er jaarrond Amerikaanse baars.
Terplaatse dus veel informeren dus.
Misschien vind je op deze websites ook nog wat informatie of kunnen ze je verder helpen:
Het hengelsportblad Stywe Lyne oftewel Tight Lines
Een vliegviszaak die ook trips organiseert