opvullen handvat van kurk

• Johan

Ik heb van een nieuwe hengel met schuurpapier de omvang van het kurken handvat dunner gemaakt: zo ligt ie mij beter in de hand, echter na het verwijderen van de toplaag zitten er er diverse putjes en gaatjes in de kurk: deze wil ik opvullen, maar wil eigenlijk niet teveel gaan experimenteren en het risico lopen iets onherstelbaars aan te richten.

Wie weet hoe ik dit het beste kan oplossen???

• sexyloops

op de zelfde manier als ze het handvat glad gemaakt hebben met http://www.mudhole.com/Rod-Repair/Rod-Builders-Cork-Filler?search=Shop+Our+Catalog

of kurk schuursel en houtlijm mengen

maar wat ik nog steeds niet snap is dat hengel fabrikanten te gierig zijn om paar euro duurder kurk per handvat te gebruiken

he je geen last van gaatje en gleuven ook

nee trek iedereen een poot uit en levert bagger is het moto

• dopo

Hoi Johan,

andere oplossing, simpeler te verkrijgen: Gupa (“vloeibaar hout”) bij de Praxis of Gamma. Wel de juiste kleur bij zoeken en daarom eers het handvat goed reinigen met Jif en schuursponsje.

Succes

Dolf

• marcel

Meestal is licht beuken/bock wel de goede kleur, heb er kilo's stof en chemische kit van staan haha

• weerwolf

wat dacht je ervan om het zo te laten? Kurk is een natuurproduct en een sleufje is niet zo erg toch. Wil je het perfect hebben moet je het oude eraf halen en nieuw kurk erop zoals sexyloops aangeeft van goede kwaliteit.

• bartheijboer

Dat (vloeibaar hout) heb ik ook op mijn zelfbouw hengeltje gebruikt, maar het resultaat blijft zichtbaar in de vorm van lichte harde plekken op het kurk…

Ik gebruik de volgende x kurk schuursel met houtlijm!

Bart

• Wiel De Keyser

Met “vloeibaar hout” gaat de reparatie maar tijdelijk zijn omdat dit product niet “watervast” is. Beter is om zelf kurkstof of houtstof te mengen met WATERVASTE houtlijm. Vul de poriën en oneffenheden niet in één keer, maar probeer dit in verschillende lagen te doen met telkens genoeg tijd ertussen om alles te laten uitharden. Zorg er ook voor dat het te behandelen oppervlak, de kurk dus, ook vochtig is, dit is belangrijk voor een goede hechting. Laat het boeltje dan drogen op kamertemperatuur of in de zon maar zeker niet te dicht bij een warmtebron.

Succes!

• Johan

Heren,

Het is me gelukt met kurkschuursel en houtlijm het resultaat ziet er optisch netjes uit: ik heb het echter droog aangebracht:

mocht het toch nog loslaten, zal ik de kurk vooraf vochtig maken voor een betere hechting.

Ik heb een champagnekurk gebruikt om er kurkschuursel van te maken, dus zo is de hengel ook nog een beetje officiëel gedoopt.

Allemaal bedankt voor de goede tips!(tu)

• Huib

top kurk voor alle hengels? er is i.m.o. helaas te weiinig goede kurk meer om dat te doen, de prijs zou dan exponentieel stijgen.

Voor hengels in het top segment verwacht ik nog steeds niet anders. zelf bouw ik echter gewoon met ready-made goede kwaliteit handvatten, maar vind het gewoon teveel gedoe om de 10-15% betere topkurk zelf te draaien voor meer geld.

• sexyloops

top segment verwacht ik nog steeds niet anders

weke merken ???? gebruiken allemaal super grade en welke topflor

of andere manier van beoordelen .

##CG1: 90% to 100% puur & gn verkleuringen of spots

##CG2: 80 to 90% helder enkel hier en daar een paar kleine onregelmatigheden

##CG3: minder dan 80% helderheid met grotere onregelmatigheden groter dan CGS2

kom maar heel zelden hengel tegen waar het kurk gewoon top is meestal ergens in laagste prijs klasse kurk