3 jaar geen beroepsvisserij Ijsselmeer!!??

• sjoerd.s

Ook nog gekeken naar Eén vandaag? Daarin een item over het advies van een werkgroep/adviesbureau aan de Minister om de beroepsvisserij op het IJsselmeer 3 jaar lang te stoppen.

Ook werd er meegevaren met een beroepsvisser, die met z.g. staand want, kneiters van voorns, kleine brasems etc ving en die gingen allemaal mee.

Enkele uitspraken van beroepsvissers: "Nee stoppen daar denken we niet aan. Ze moeten maar zien ons eraf te krijgen. Er is genoeg vis en geen enkele visser wil zijn watertje leegvissen.

Al 30 jaar lang krijgen wij de schuld van de slechte visstand. etc etc.

Ik ben echt benieuwd of deze maatregel wordt uitgevoerd en of de vissers zich daar aan zullen houden. En nog belangrijker: Of de visstand na 3 jaar werkelijk een stuk verbeterd zal zijn.

Zoja, kunnen ze dus weer lekker doorgaan met het leegroven van deze kraamkamer.:S

Sjoerd

• Arubaman

het zou geweldig zijn als er 3 jaar lang een visverbod is op het Ijsselmeer. Mooist natuurlijk als er nog wel catch and release mag worden gevist, maar zelfs 3 jaar totaal niet zou de moeite waard zijn denk ik.

En dan daarna niet weer beginnen met netten etc, maar duurzaam en zeer beperkt meenemen toegestaan. Laat die Oostblokkers maar een alternatief zoeken voor hun gerookte voorntjes delicatessen.

Helemaal te gek als ze dan ook nog dat zoet/zout verloop kunnen realiseren bij de afsluitdijk! http://www.youtube.com/watch?v=wGg9CmLMu1o

Dan kan het haast niet anders of het Ijsselmeer wordt een gigantisch mooie stek. Wie weet willen ze de salmoniden nog een handje helpen met uitzetten? Dan zou je het combineren van deze dingen (vismigratierivier, visverbod beroepsvissers Ijsselmeer en uitzet forel/zalm) misschien wel een ultiem sportvissersparadijs kunnen creëren.

Enfin, ik droom nog even verder ;-)

• Kees Pootjes

Ja ik heb het ook gezien en op TV gemist nog een keer gekeken om te horen of ik alles wel goed gehoord heb…………………een mens wordt ouder………….toch.

Die gasten hebben de laatste jaren de boel gewoon al naar de klote gevist, zeker toen er handel naar het Oostblok ging lonken voor ze.

En ga nou niet denken dat als er een verbod komt dat die handel naar het Oostblok op zijn gat gaat want die rokerij ergens in Friesland moet toch blijven draaien…………..dan wordt er toch voor aanvoer gezorgd uit de kanalen.

Ik hoorde dat ze uit het Noord Hollandskanaal de laatste jaren al tonnen met witvis trekken en dat was wel te merken op mijn wintervoornstekken.

Ook heb ik vernomen dat ze ook al de boel……………….lees de wintervoorn………………….. in de kleine haventjes in de kop van Noord Holland aan het bestoken zijn met hun netten.

Het is gewoon triest wat die gasten doen.

Mzl

Kees P

• David

De visstand in deze wateren is nog nooit zo slecht geweest. Dat weerspiegelt zich ook in de activiteiten van de beroepsvisserij. Meer en meer vissers stoppen ermee, het kan niet meer uit. Daarom is 3 jaar stoppen het slechtste wat er nu gebeuren kan. Tenzij we NU de beroepsvisserij uitkopen. Het gedorven inkomen van de beroepers is nog nooit zo makkelijk op te brengen geweest. Alternatief is een professioneel systeem waarmee alle vaartuigen en vangsten worden gemonitord, zoals nu op zee gebeurt. En een onttrekking op basis van duurzaamheid. Als je weet wat dat dan kost, en de sector moet dat zelf betalen…… maar wie weet, als uitkopen of opleggen van deze controlemaatregelen geen optie is, kan SVN bijdragen in de kosten van die controle. We zullen dan nog vreselijk goed moeten opletten dat er geen weg omheen of onderuit is. Dus een beperkt aantal aanlandingsplaatsen met strenge controle ter plekke. Al het andere is stropen.

Ook tav verstrekte visrechten, die kunnen wellicht als onderdeel van een sanering naar nul, niet verkoopbaar/verhandelbaar/verhuurbaar worden gesteld. Of prioritair aan te bieden aan SVN, zodat SVN er voor kan kiezen om de visserijdruk te verlagen. Beetje als CO2 handel.

• Marten K

De visstand kan niet veel slechter David.

3 jaar stoppen en dan weer beginnen lijkt me ook niet juist, maar van mij mogen ze nog 3 jaar doorrommelen.

Dan zijn er weer meer gestopt en is de uitkoop nog goedkoper dan de 40 miljoen die deze visser noemde.

Ik zou het nl. zeer pijnlijk vinden om deze mensen een bonus te geven voor hun destructieve praktijken en dat ze met die te investeren bonus ergens anders aan de slag gaan..

Belangrijkste zal straks worden om al hun vismateriaal op te kopen en te vernietigen, zodat niet weer allerlei ruilhandeltjes gepleegd kunnen worden.

• tom

Als Damstra in Woudsend er niet was geweest dan waren.er al.heel wat meer beroepsvissers geweest die het loodje hadden gelegd. Zolang di bedrijf geen beperkingen krijgt opgelegd wordt Nedrland kamerbreed systematsch leeggevist.

• Rene V.

http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvissers/actueel/5534/masterplan_ijsselmeer_aangeboden__audio.html

Rene V.

• sjoerd.s

maandag 10 maart een item in Man bijt hond. over een beroepsvisser uit Jisp. Hij ving in de zomer aal en in de wintermaanden brasem en karper!!

In een groot leefnet in een sloot zag je tientallen mooie karpers , die bestemd waren voor het Oosten van het land en voor het Oostblok, aldus deze "beroepsvisser.

Niet alleen het IJsselmeer heeft te lijden onder deze homo sapiens.:X

Sjoerd

• Kees Pootjes

Sjoerd,

Ik heb die uitzending niet gezien……………………dat is bij zowat bij me om de hoek, Jisp ligt aan het Wormer en Jisperveld en dat gat waar ik woon ook.

Triest dat het daar ook al gebeurd.

Mzl

Kees