IJsselbig

• David

you know it B)

• sjoerd.s

Hans Bock1 Schreef:

——————————————————-

> Fantastisch.

> Kan ik op een belletje rekenen, als die sneeuw in

> gesmolten vorm langskomt, David?

Voor het uiterwaardenfeestje moet het dan toch een stukje verder in de tijd zijn Hans. Ik ben overigens benieuwd of er nog hoogwater komt. In Oostenrijk lag al weinig sneeuw meer op de pistes, volgens mijn zoon die net terug is van een skivakantie.

Hoogwater in de zomermaanden, (komt zelden voor helaas) dan is het pas feest met de windes en karpers die de uiterwaarden opzwemmen.

Voor zover ik mij herinner was het dus vorig jaar hoogwater in de zomer en de keer daarvoor was het 1980. Toen heb ik ook lekker gevist en werd ik zelfs nog gecontroleerd door een politieagent, die in waadpak!!!! naar mij toe kwam om te vragen of ik daar wel mocht vissen. Natuurlijk mocht ik dat want ik had vergunning van een beroepsvisser die een kolk in de uiterwaarden beviste met fuiken., Volgens de agent had een man de politie gebeld dat er iemand met een lijn stond te swiepen om te proberen die fuiken te lichten!:D Ja vliegvissers waren in die tijd nog een zeldzame groep.

Goh, zei de agent, heb ik dat hele eind voor niks gelopen, toen bleek dat ik de papieren goed voor elkaar had!. Toen ik gezamenlijk met hem terugliep naar de vaste wal. stond er al wat volk te kijken. Die toeschouwers vonden het wel spannend wat er allemaal gebeurde.

Het blijft nog steeds een leuk voorval en verhaal om te vertellen.

Gr Sjoerd

• David

'Natuurlijk mocht ik dat want ik had vergunning van een beroepsvisser die een kolk in de uiterwaarden beviste met fuiken.' Zegge Sjoerd, we gaan toch niet heulen met de vijand ? ;)

Afgelopen zomer was idd speciaal, en pakweg 7/8 jaar geleden was het ook een keer raak in de zomer. Als ik me niet vergis had het trouwens vorig jaar weinig met de sneeuw van doen, en meer met de extreme regenval in Dl - dus er is nog hoop. Stel je eens voor dat we dat feestje ieder jaar mogen vieren….

• sjoerd.s

David Schreef:

——————————————————-

> 'Natuurlijk mocht ik dat want ik had vergunning

> van een beroepsvisser die een kolk in de

> uiterwaarden beviste met fuiken.' Zegge Sjoerd, we

> gaan toch niet heulen met de vijand ? ;)

>

Nee hoor, dit was nog in de tijd dat een beetje beroepsvisser, de man was trouwens al heel oud, alleen nog maar op paling viste.

Dat is voor ons geen probleem maar wat ze nu doen , liefst alle witvis wegstropen, tsja, daar wordt ik nu weer niet vrolijk van.

p.s. een goede hoogwaterperiode in het voorjaar zou iig wel weer zorgen voor nieuwe vis in de uiterwaarden wateren.

Want dat is wel een nadeel van hoogwater in de zomer. Het rottende gras zorgt voor zuurstofgebrek in het langzaam zakkende water met als gevolg: Totale vissterfte

in de uiterwaardenslootjes. En dat is toch ook weer jammer.

gr Sjoerd

• David

Ben dat soort kerkhoven gelukkig nooit tegengekomen. Vorig jaar wel naar gezocht, is de vis meer bij de pinken dan wij misschien denken ?

• sjoerd.s

David Schreef:

——————————————————-

> Ben dat soort kerkhoven gelukkig nooit

> tegengekomen. Vorig jaar wel naar gezocht, is de

> vis meer bij de pinken dan wij misschien denken ?

Heeft meer te maken met de mogelijkheden dan wel Onmogelijkheden om weer terug te kunnen naar de rivier. Vaak blijft de vis achter in de slootjes in de uiterwaarden en laten die nou heel vaak NIET in open verbinding staan met de rivier. Meestal vis een gemaaltje(gevolg doorgehakte vissen, waarover ik vele jaren terug al eens iets heb geschreven in het Visblad.) Of er is een rooster aangebracht in de duiker die naar het afvoerkanaal leidt. Vroeger gingen we dan in het late voorjaar met een schepnet de vis overzetten vanuit de sloten naar groot water.

Het is dus afhankelijk van wel of niet teruglkunnen of je vissterfte krijgt.

Sjoerd

• David

Zeker waar. Daar waar ik verleden jaar dacht dat het mis ging viel het mee omdat er toch een duiker bleek te zitten. Ik kan me wel voorstellen dat de vissen actief groter water opzoeken zodra dat gistingsproces begint. Dat ze stoffen herkennen die vrijkomen en daar van wegzwemmen (indien nog mogelijk). Dat lijkt me evolutionair erg handig.

• Arubaman

Uhm…. evolution gone wrong?

als ik een gistingsproces waarneem dan wordt ik daar meestal toe aangetrokken. Volgens mij ben jij er helemaal in thuis… ,gistingsprocessen :)-D

• David

he he misschien als we een variantje bedenken voor de vis, hoofdbestanddeel gas met wat waterdruppels to top it off, dat ze t dan beter kunnen waarderen?

het brouwen is very much overdue maar komende zaterdag …. is het weer eens zo ver :)-D