Welke visjes zijn dit?

• Oorvis

Vanmorgen had ik bij het watervlooien scheppen zonder dat ik het door had een paar hele kleine visjes in het net. Thuis aangekomen zag ik ze in de emmer. Lengte tussen de 15 mm en 20 mm. Zou snoek moeten zijn dacht ik want de snoek paait het eerst is mij altijd geleerd. In het aquarium lijken ze echter helemaal niet op snoekjes. Volgens mij is het dan ook geen snoek maar jonge blankvoorn of brasem. Zouden die nu al gepaaid kunnen hebben en zijn die visjes nu dan al 2 cm? Of kunnen dit nog vissen van vorig jaar zijn? Erg trage groeiers. Lijkt mij ook sterk. Wie heeft een idee? Oh ja, voor de zeurpieten: ze hebben dus niet de minimum maat. En voor verraders: stuur de politie maar langs want ze zwemmen alweer in de slot voor mijn huis. En ja, dat is natuurlijk weer faunaververvalsing. Ik ga op voor de doodstraf. Maar goed, hierbij de foto van de visjes. Geen bijzondere plaatjes maar ze moesten snel terug. >:D<

http://home.kpn.nl/luchtfotografie/AUT_0141.JPG

http://home.kpn.nl/luchtfotografie/AUT_0140.JPG

• David

als je mazzelt zijn het bittervoorns - en die zijn beschermd :D

• Marten K

Vanwege de toch wel volle buikjes lijkt me het nog geen broed van dit jaar.

In dat geval zouden het spierinkjes of grondeltjes van vorig jaar kunnen zijn, tenzij het water waar ze uit komen in verbinding staat met warm water.

In mijn vijvers zie ik ook dit formaat, ook van vorig jaar.

Oorvis Schreef:

——————————————————-

Oh ja, voor de zeurpieten: ze hebben dus niet de minimum maat.

Op het gevaar af nu voor die kwalificatie te opteren:

Hoe weet je dat ze niet de minimum maat hebben als je niet weet wat het zijn?:D>:D<(:D

• Oorvis

Bedankt Marten,

er zijn natuurlijk vissen die je niet snel aan de vliegenhengel zult vangen omdat ze van nature klein blijven. Zoals de bittervoorn van David bij voorbeeld. Het zal dus idd wel zoiets zijn.

………. en inderdaad, geniaal, mijn totale gebrek aan kennis pleit mij natuurlijk direct al vrij. Als ik ooit een advocaat nodig heb bel ik jou. :)-D

Nu ik toch niet weet wat het zijn laat ik ze nog maar even in het aquarium zitten. Jullie horen het over een paar maanden. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

• j.klopper

driedoornige stekelbaarsjes?Maar ik zie geen doorns.

Goede sportvis overigens die je 0000letje helemaal rond trekt…

• Oorvis

Boven de visjes, onder de driedoorn

http://home.kpn.nl/luchtfotografie/AUT_0142.JPG

• lutra

Nou, de allereerste vis die ik aan de vliegenhengel ving was beslist niet langer dan een vingerkootje. Het arme beestje maakte nog twee keer een luchtreis, want ik had niet door dat ik vis had. Ik dacht dat ik er een klein blaadje aan had.

Om de soort heb ik me niet druk gemaakt, zo gauw mogelijk teruggezet.

Rob

• Rob Dings

Hallo Oorvis,

Gezien de aangegeven paaitijd kan het niet eigenlijk niet april-juni.

Maar ze lijken wel op een vetje, misschien door het warme weer hebben ze eerder gepaaid.

gr.Rob

• Hans

Lastig dit soort dingen! A wild guess: roofbleitjes?

Mvgr.

Hans

• Arubaman

Als ik naar de staart en vinnen kijk, dan zou het me ook niks verbazen als het bijvoorbeeld wel brasem is.

Het lijfje nog doorzichtig kan duiden op er jong visje, buikje nog bol en vol. Kan van eten zijn, maar ook van een dooierzak?

Winde heeft denk ik een wat meer naar voren geplaatste rugvin, dus dat denk ik niet.