Vliegbind instructie geven.

• Sunshine

Kan ik dan ook een certificaat krijgen dat ik een gecertificeerd ongecertificeerd binder ben, Kees?

• Hans

Toch valt er wel wat te zeggen voor gecertificeerde (dus goed opgeleide) instructeurs. Via hen krijgt men namelijk grip op de gebruikte materialen. Dus kan het gebruik van lak met schadelijke bestanddelen uitgebannen worden en kan het gebruik van ongezonde kleurstoffen voor veren en bont met wortel en tak worden uitgeroeid. Vliegjes zullen volgens een nog uit te werken code slechts gemaakt mogen worden als natuurgetrouwe kopieen van het originele insect. Dus geen fancy creaties en benamingen meer voor die eigen bouwseltjes. Uitsluitend serieuze vliegjes en serieuze namen, welke aan strenge regels gebonden zijn. Dus weg met de losbandige “vangers” zoals wooly bugger en yellow sally. Om over black molly nog maar niet te spreken; die benaming is toch discriminatie ten top! Nee, er moet dwingend ruimte gemaakt worden voor materialen, die aantoonbaar milieuvriendelijk en sociaal verantwoord vervaardigd zijn. Natuurlijk, ook vliegbindmaterialen moeten een Europees toelatingsnummer krijgen. Brussel zou hier het voortouw moeten nemen door met aanbevelingen cq regelgeving te komen. Zeker, er moet ook een einde komen aan al die materialen, welke via duistere kanalen in de handen van vliegvissers zijn gekomen. Eigenlijk zouden er regels moeten komen voor verpakking en opslag van vliegbindmaterialen. Het is toch huiveringwekkend om te zien hoe nu allerhande materialen van mogelijk gevaarlijke origine worden opgeborgen in mappen, dozen, kasten en laden!

Jawel, ik zie het al gebeuren. Grote bedrijven zullen gecertificeerde vliegbinders van naam sponsoren om er voor te zorgen dat slechts het materiaal van de sponsor gebruikt wordt.. Manifestaties voor vliegvissers zullen zonder uitzondering gesponsored, gecoordineerd en uitgevoerd worden door gecertificeerde grote bedrijven. Gecertificeerde vliegbinders zullen uitsluitend in herkenbare maatkostuums in de kleuren van hun sponsoren hun vaardigheden aan de toeschouwers mogen vertonen. Argeloze vliegvissers zullen op die manier in een oogopslag moeten kunnen zien wie hun gecertificeerde vliegbind instructeur is. Besturen van vliegvis verenigingen moeten een schrijven krijgen, waarin strak omschreven staat aan welke regels men zich te houden heeft. Ter begeleiding zal er een telefoonnummer bekend worden gemaakt, waar men - desgewenst anoniem - overtredingen kan melden.

Daarmee ben je er nog niet, want er zal ook gecontroleerd moeten worden op het naleven van regelgeving. Immers, sommige vliegvissers blijken een hardnekkige neiging te hebben om regelgeving bij het binden van vliegjes te negeren. Jazeker, er zal een actief opsporingsbeleid moeten komen voor ongecertificeerde - dus wilde - vliegbind instructeurs. Ze mogen dan hun ervaring in de praktijk hebben opgedaan, maar van enige kennis van verwantwoorde vliegbindmaterialen is bij hen geen sprake. Onverlaten zoals die - hoe heet hij ook alweer - nou, ja, je weet wel, de man die het vissen in Scnadinavie zo promoot, moet een halt toegeroepen worden. Meldt het als u hem ziet optreden of als u betrouwbare informatie heeft over zijn optreden als vliegbind instructeur.

Mvgr.

Hans

• Marten K

Jammer dat de vereniging nog niet een ballotagecommissie voor nieuwe leden heeft ingesteld en een aanmeldingsvergoeding om plebs te weren.

Begrijp overigens niet wat deze club met al die vliegenstrikkers wil

Of zou het toch die andere club zijn, die haar beschermelingen nog meer wil beschermen tegen niet-gekwalificeerde helpers?

• Bert Martens

Heerlijjk (tu)

“Go on”

• erik

Tja, en al die binders die met snollensprei, punchwol, balonnetjes, piepschuim, koffiemolens, kerstversiering, sportveters, verpakkingsmateriaal, sokkenwol, gootsteenkettingkjes, mohair van de markt, gemodificeerde neustrimmers, discowol, naaigaren, rubber handschoenen, bloemenpapier, antistatische zakjes, roadkill,carnavalspruiken, Action plakoogjes, huisdierenhaar etc. etc. in de weer zijn of willen gaan dienen per direct in de bindban te gaan.

Ik zal niet kinderachtig doen en ga, vrolijk fluitend, als eerste.

:D

• Hilco

Ik heb ook recentelijk vernomen dat sportvisserij Nederland van zins is om het hele vliegvissen naar een ander level te tillen d.m.v het verplichte lidmaatschap van de V.V. nl voor iedere visser met één of meerdere vliegenhengels in zijn bezit.

kortom we zijn op de goede weg !!

• Marten K

Hé van Poothoven,

wordt je oud dat je dit nu pas openbaar maakt of was je te bescheiden?

Graag wil ik lid worden van dat kluppie in oprichting en ik wil graag ook zo'n niet bestaande bestuursfunctie, staat altijd goed wanneer ik ooit weer lid zou willen worden van die andere GECERTIFICEERDE club.

Mag je bij jullie wel achter een boom staan p ss n?

• Jonge Garde

Eindelijk lucht voor nieuw en fris bloed! Weg met die “oude” grijze muizen!

Een selectief handje van jonge gasten die niet eens de kans krijgen!

Geen vriendjespolitiek, maar juist die gasten die er voor leven. Zei zullen de kar over een aantal jaar moeten trekken, stop er toch een vers bloed in ;)

• Kees Pootjes

Volkomen mee eens !!!

Weg met die Ouwe Lullen achter die vliegenknooptafels en dan ook meteen die ouwe gasten van de overkoepelende organisaties die ze regelmatig moeten ondersteunen om uit de rollator te helpen om op een stoel te komen.

Jonkies verenigt U !!!

Ter ondersteuning het volgende strijdlied : www.youtube.com/watch?v=Le66uQRP8IA

Mzl

Die Ouwe knopert in ruste uit OK

• Marten K

Ben bang dat nooit goed zal gaan Kees.

De jonge garde heeft misschien wel veel lef en ideeën, maar daar waar (leuk hé?) zoiets niet gepaard gaat met ervaring in de breedste zin van het woord, zullen ze altijd moeten terugvallen op oude lullen.

Ook oude lullen die wellicht niet zo “aan de weg timmeren” en nog wellichter niet overal gouden bergen achter zien liggen.

Dat gezegd hebbende baal ik toch wel een beetje dat je nog geen antwoord hebt gegeven op mijn openbare aanmelding bij jouw club.

Of moet je daar ook één of andere certificatie voor hebben. Zeg het me en ik verzind of maak wel zo'n geval.

AUB Kees, maak me lid want anders kom ik nooit op dat lijstje van prominenten der VNV te staan . . . . . :D:D:D:D