Uitzetting zalm op Oostvoornse Meer

• Franky Boy

In het Oostvoornse Meer zijn vorige week donderdag 10 april meer dan 1500 zalmpjes uitgezet.

De zalmpjes - en later hopelijk de zalmen - zijn te herkennen aan de (bijna) ontbrekende vetvin die indertijd onder verdoving verwijderd is.

Weerhaakloos vissen (in het OVM verplicht!) en de vissen in het water (zonder in de hand te nemen) onthaken is het devies.

De uitzetting is gesponsord door de VNV en Hotel 't Wapen van Marion in Oostvoorne en mede mogelijk gemaakt door Visserijbedrijf P. Kalkman en Sportvisserij Zuidwest Nederland.

De uitzetting van de zalmpjes in het OVM

en

Videobeelden van RTV-Rijnmond en Onderwateropnamen smolts

• David

(tu)

• tom

Leuk initiatief, ik geloof dat ik er 1 een week of 3 geleden gevangen heb. Vandaag dagje OVM met bb. Gevist omgeving loswal, zelf geen aanbeet gehad, wel 10 haringen gevangen maar daar kwamen we natuurlijk niet voor. Mijn maat ving wel een mooie forel en een uitzetter en een bot en nog een forse platvis, tarbot? Overige vissers zeiden dat het een zeer moeizame forellen dag was, maw er was slecht gevangen. We hoorden dat de pompen het weer doen en dat het water flink zouter wordt. Een bekende vliegvisser opperde dat er misschien wel zeebaars in de toekomst te vangen zal zijn als die opzwemmen via de inlaat. Wij vroegen ons af of de vissen er dus ook kunnen zwemmen?

• marcel

Wie zei dat Tom…. Anne of Sepp? Lijkt mij wel een leuke afwisseling, ben die platte nu wel beu eerlijk gezegd, over de serieuze vangsten heb ik niets te klagen daar B)-

Hebben jullie niets zien stijgen met dit prachtige weer? Afgelopen week had ik 2 grote eraf en 2 beste gevangen op droog, ze wachten er al op….

• tom

Ja Sepp opperde dat. We hadden het ook over de kwallen, ik vond ze al zeer talrijk en enorm gegroeid tov 3wk geleden, dat wordt mogelijk een nieuw probleem voor het OVM. Ik heb de hele dag gespot maar behalve heel veel haring geen vis gezien. Mogelijk wel ad andere kant vd plas waar de wind niet opstond en wellicht de insecten zo het water inwaaien.

• marcel

Vreemd, het lijkt daar wel ineens een explosie van pure zoutwatervissen, als ik maar even niet droog vis dan hangt er al een platte aan en haring ook veel scholen in de binnenbakken.

Maar ook al zie je de vissen niet, ze zijn er wel en tikken je droge zo naar beneden en hup hangen lijn loopt strak, dus…

Ik zal de belly ook maar eens in stelling brengen, nog geen (echte) kwal gezien daar.(:P)

• Rene V.

Als de zeebaars via de pijp binnenkomt hadden ze er toch al jaren moeten zijn?Heb meer het idee dat de pompraderen gewoon prrrrrt doen met alles groter dan 5 cm.

Groet Rene V.

• Franky Boy

Ja, alleen kleine vissen komen er levend door. Dat geldt voor zeebaars en haring, maar ook voor allerlei platvissoorten.

In de fuiken van de beroepsvisser zaten een paar jaar geleden een paar piepkleine zeebaarsjes. Daarna heb ik er niet meer van gehoord. Ook niet van vangsten door sportvissers.

Als je forelvisser bent, moet je met de komst van grote zeebaars niet echt blij zijn. Die kunnen flinke forellen verstouwen. ;)

• Rene V.

Hallo Franky,

Je zegt precies wat ik ook dacht,grote zeebaars pakt zeker de haring en de mid size forel gaat er ook zo in.De loodwerpers hangen een fint aan de haak en gooien de branding in voor de 80 ers zeebaarzen dus ga maar na.

Groet Rene V.

• Hafi

Gisteren hoorde ik van iemand dat de uitzetting mislukt was omdat de vis te klein is. Grote scholen forellen joegen achter de zalmpjes aan en en binnenkort zal er niets van over blijven Of dit verhaal klopt?

><(((*> Hafi