het is weer brasemtijd

• sjoerd.s

Langzaamaan beginnen de brasems de paaiplekken op te zoeken. Ik zag vanmiddag in een wetering al paaiende blankvoorns en ook brasems met paaigedrag.

Het was erg lastig vissen omdat de wind en het gebrek aan de nodige zon, het spotten van de vis lastig maakte. Bovendien zwommen ze dieper

helder water, maar wind en wolken maakten dat de vissen dieper zwommen dus de beetverklikker een stuk omhoog schuiven en statisch vissen

Een diepgevoerde nimf bracht toch nog een aantal aanbeten.

Na het bevissen van enkele kanaalstekken nog even naar een windestekje in de Ijssel.

Met de tweede worp kreeg ik een mooie aanbeet en bracht deze 60 cm brasem mij heel kort

even in de war omdat ik dacht een pr winde te hebben gehaakt. Maar ik was ook blij met deze

fraaie blanke Ijsselbrasem.:D

Bijna 4 kilo Ijsselbrasem ! Hoezo luie dweil?

Met de komende zachte dagen zal het paaifestijn niet lang op zich laten wachten.

Wie nog een zware brasem wil vangen moet de komende weken erbij zijn.

Sjoerd

• Arubaman

hmmm, sorry. ik pas

• sjoerd.s

Arubaman Schreef:

——————————————————-

> hmmm, sorry. ik pas

Kan ik me voorstellen Sander, het is ook niet een gemakkelijke visserij!:D:D

Maar even serieus, het is echt een leuke manier van vissen hoor. Op zicht en niet altijd eenvoudig.

Sjoerd

• Arubaman

(tu) Lol, ik hou inderdaad niet zo van de moeilijkere visserijen. Doe mij maar een easy score met vangstgarantie B)-

De brasem, ben het met je eens dat het vaak niet de makkelijkste is om te verleiden. Ik heb ze wel eens aangeworpen, maar baalde dan eigenlijk altijd als het lukte. Formaat vis en kracht… niet in verhouding tot elkaar. Dat ten nadele van het plezier wat je in theorie aan een vis van een paar kilo zou kunnen beleven. Vaak is de brasem daarna toch stiekem ook nog wat slijmerig en kun je je leader vervangen etc.

Kortom, alles bij elkaar niet echt mijn ding.

• bartheijboer

Vanmiddag ga ik ook een poging wagen….

• sjoerd.s

Sander,

je hebt ze waarschijnlijk nog nooit in het voorjaar of op de grote rivier gevangen. Dan spreek je echt van een heel andere vis dan een brasem in hoogzomer .

Ze zijn in de paaitijd NIET slijmerig en het is niet alleen de dril die het vangen van een vis leuk maakt maar ook de kunst van het verleiden tot een aanbeet. En dat is met brasems vaak een hele kunst.

Enfin, gisteren met vismaat Hans toch weer een aantal kunnen aanwerpen, tot een aanbeet verleiden en landen.

Wij hebben iig weer heerlijk genoten met het vissen op deze “slijmjurken”:D

Sjoerd

• David

me too

• tom

Voor mij zijn die grote brasems bijvangst tijdens het voorn en winde vissen maar bijna iedere keer verrassen ze me. Vandaag op voorn gevist met de bb, ik ving er bijna 50 en een 55cm brasem en moest echt alle zeilen bijzetten want hij kreeg het op z'n heupen. Ook nog 1 mooie ruimer van 30 cm en eergisteren 1 van 34, dat zijn toch de echte kadootje. Wat een heerlijke visweek is het geweest met dit fraaie voorjaarsweer.

• sjoerd.s

Lekker gevist Tom,

de vis is op sommige plekken ook al lekker aan het paaien. De sloot waar gisteren honderden brasems lagen, leek vandaag uitgestorven!! Oorzaak de stevige wind en het noodweer van gisteravond. Toch ving ik in een heel ander water , wel weer brasems en nog enkele voorns als bijvangst. Die paaiden overigens rustig op dezelfde plek als de brasems.

Hopelijk kunnen we begin volgende week nog even achter de brasems aan! Overigens miste ik een mooie karper vanmiddag omdat mijn perfekte worp naar een kruisende karper teniet werd gedaan door wat drijfvuil waardoor de vlieg niet afzonk!! En ik kreeg helaas maar één kans.:X

En nu moet jij zeker morgen in jouw stadje naar de Koningsdag toe:D

Sjoerd

ps hoe was Denemarken?

• tom

Ja die paaitijd blijft een mooi fenomeen, zeker met dat fraaie weer. ‘t Jammere is dat het dan ook weer snel voorbij is. Prachtig die dikke blankvoorn vrouwen en die kleinere mannetjes met hun ruwe bodies, ik had gisteren moeite om eindelijk, eindelijk de laatste worp te maken. ’k Zou vandaag eigenlijk ook moeten gaan maar er is gelukkig nog meer dan vissen alleen. En ja de koning en Max komen vandaag naar Amstelveen maar ik heb ze gisteravond even gebeld dat ik niet kom ;).

Denemarken was nice maar de vangsten vielen tegen. ‘t Schijnt goed geweest te zijn in februari en tot half maart en daarna minder door o.a. een koude val. Shit happens sometimes, ik heb er 8 gevangen en m’n maat 5 dus zo raak je tel niet kwijt in 6 dagen. De 1e ochtend begon goed met een zware aanbeet na 15 minuten gevolgd door een lichtere 10 minuten later. Als je dan 45 min later een mooie zeeforel land van 65 cm dan denk je dit kon wel eens een mooie week worden, dan begeef je je op glad ijs. En zo geschiedde maar niet getreurd, in 't najaar gewoon weer op herkansing.

Grtz T.