Platvis OVM

• Tom010

Vandaag weer eens wat uurtjes op het OVM geweest met als resultaat 2 mooie forellen en wat (bij mij) steeds vaker gebeurt een mooie platvis. Ik heb 1 forel op een damselnymph gevangen en de andere forel en de platvis met een booby.

Gr. Tom

• Franky Boy

De hoeveelheid platvis (hoofdzakelijk bot, maar ook schol, tong en tarbot) is de laatste paar jaar in het Oostvoornse Meer enorm toegenomen. (waarnemingen duikers en andere sportvissers) De verwachting is dat deze toename zich nog verder zal voortzetten. De duikers melden het laatste jaar ook een flinke toename in de waarnemingen van forellen. De grotere uitzettingen sinds 2010 beginnen resultaat te krijgen. Hoe de toename van platvis zal uitwerken op de groei en de overleving van de forellen, valt nog niet te voorspellen.

• marcel

Ik word ook gek van die platte, het sterft ervan zoveel, gewoon niet zinkend vissen is de enige remedie ertegen en ik vang meer dan voldoende hoog in het water;)

Van de week schrok ik me rot, knalde er zo'n platte volgas tegen mijn been aan in de binnenbak, het is dat ze ‘bot’ zijn, anders was mijn simms nu lek:D

Maar de aalscholvers vliegen ook al met die platte rond, ze kunnen er alleen weinig mee::o

• Huib

is er een meeneemverbod alleen voor forel of voor alle vis? zo'n bot is vlogens mij best lekker zo uit t water in de boter…. lekker forel vangen en dan opt t eind effe een nimfje over de bodem voor een milieubewuste, biologische en voedzame maaltijd.

• André M

Misschien een vreemde vraag, maar hoe zit dat nu met al die platvis? Mag je daar nu ook gericht op vissen (eventueel met de vlieg) en de gevangen vis meenemen of geldt hier ook catch and release voor?

Ik heb hier geen info over kunnen vinden. Weet iemand hier iets van?

• André M

Je was me net voor huib

• Huib

ik zou zeggen 4 hengeltje met een red tag over de bodem levert genoeg sport op…. alhoewel ik ook al eens een platte heb zien bovenkomen de de 7 goed krom trok, maaar das eerder de uitzondering denk ik.

• Franky Boy

Alle salmoniden (Regenboogforel, beekforel, saiblingen (bronforel, beekridder en Elzasser saibling) alsmede Atlantische zalm (wettelijke terugzetplicht)) moeten meteen na de vangst worden teruggezet. Voor de platvissen geldt die terugzetplicht niet. Maar ik heb gehoord dat ze een verschrikkelijke grondsmaak hebben. Van iemand die ze had meegenomen en in de roomboter had gebakken. Maar dat kan ook aan het jaargetijde hebben gelegen. Rond de paaitijd schijnen platvissen - en vooral bot - sowieso niet te vreten te zijn. MIsschien toch het proberen waard?

PAS OP! BOVENSTAAND VERHAAL KLOPT NIET HELEMAAL!

Nadere raadpleging van de vergunningvoorwaarden leert dat ALLE gevangen vissen, dus ook de platvissen, de grondels, de haringen en de palingen na de vangst weer onmiddellijk moeten worden teruggezet. Als de platvissen een nog grotere ‘plaag’ worden, moet misschien worden overwogen om deze regel aan te passen. Maar nu moeten alle vissen worden teruggezet.

SORRY !

• marcel

niks SORRY, laat die beesten toch en/of pas je techniek aan, overigens ken ik er genoeg die ze vrolijk ‘inladen’, doe eens wat aan de controle daar! (ook 's nachts)

• Franky Boy

Marcel,

Mijn “Sorry” was wegens de verkeerde informatie die ik had gegeven en niet omdat de platvissen bij nader inzien niet in de pan mochten verdwijnen. Al zou ik - als dit was toegestaan - daar geen enkel probleem mee hebben.

Controle is een heel ander verhaal.

Daar is men echt mee bezig, maar ‘s nachts kunnen niet alle BOA’s worden ingezet omdat dat dit echt te gevaarlijk is.

Vraag Bas maar als je hier het fijne van wil weten. (Dat is niet mijn specialiteit, zoals uit het bovenstaande ook al blijkt… :? )