Heerlijk vliegje en kees…
Beetje anoniem spuien en je aversie tonen.
Heeft een van jullie twee zelf al eens op Baggelhuizen gevist? Zo Baggel is het daar nog niet. Ik ben er een keer geweest en ik was eerlijk gezegd nog best wel onder de indruk. Uiteraard is het een put met uitgezette kweekforellen, maar het leuke was dat ze wel natuurlijk azen en er dus toch enigszins sprake is van een puzzel die je moet oplossen, want lang niet alles werkt/vangt. Ik durf zelfs nog wel anders te stellen: de forellen zijn daar veel minder naief dan de prachtige wilde forellen in verre landen die letterlijk alles pakken wat ze toegeworpen wordt. De visserij is dus wel een uitdaging. (ben het overigens met jullie eens dat lang nietalle uitgezette vissen mooi zijn, sterker nog, de meeste visvijvers met uitzetvis bevatten ronduit lelijke vis).
Maar waarom dan zo'n negatieve sneer hier plaatsen?
Mogelijk iets geïrriteerd door de poster van het bericht?
Ik ben namelijk met jullie eens dat de teaser niet bepaalt noopt tot de hele film kijken. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat ik wel weet waar dat door komt.
Steeds vaker zie je dat men toch trends in vliegvisfilmen probeert te kopieren/na te bootsen. Hardcore flyfishing is mode, is vaak ook ruig, daar mag best een goede harde deun onder. Echter is dit natuurlijk niet echt de visserij die bij dergelijke muziek past. En in een dergelijke kunstmatige situatie is het moeilijk om een ruige uitstraling af te spiegelen waar het een relatief tamme vorm van de hobby uiten is.
Zonder kwade bedoelingen zal ik hieronder omschrijven wat het filmpje zou kunnen/moeten verwoorden:
Je stapt in je auto, je tomtom rijdt je naar de plas. Je drinkt een kopje koffie/choco in het clubhuis en praat nog even met eventuele andere vissers over hun ervaringen en maakt een soort van strijdplan. Dan loop je naar je auto, doet je waadbroek aan en tuigt je netjes opgepoetste hengeltje op. Voor het geval je hengelbreuk lijdt heb je nog een reserve hengel in de auto. Je overweegt of je die mee zal nemen naar de waterkant, want 10 minuten lopen terug naar de auto is natuurlijk wel zonde van je vistijd mocht je met een achterwaartse worp je hengel op een boomtak stukslaan.
Je loopt om het meertje wat er rustig en lieflijk bij ligt en kijkt ondertussen of je vis ziet draaien. Ziet misschien nog iemand anders een vis vangen en gaat even polshoogte nemen, want het kan zomaar zijn dat je masterplan met streamers in duigen valt omdat blijkt dat de forel buzzertjes haakmaatje 20 pakt in slechts de kleur olive met een rode rib en felgele cheecks.
Uiteindelijk sta je daar dan, beetje op afstand van onbekenden en dichtbij je vismaat. Sigaartje of peukkie in je mondhoek en je mijmert heerlijk weg in gedachten. Tot je ineens een ruk voelt en er een forel aan de lijn hangt. Die maakt een paar mooie sprongen en vervolgens landt je hem in je net.
Na 2 uur vissen en 3 forellen is het tijd voor een bakkie leut met de andere vissers, erg gezellig en je maakt nog even de afweging of je nog terug gaat naar de waterkant. Het loopt al tegen vier uur in de middag en je had Miep beloofd op tijd thuis te zijn voor het eten met de kids. gelukkig is het pas om 18.00 etenstijd en wordt er zelfs geaccepteerd dat je dan om 18.05 komt binnenstormen in het weekend na een middag vliegvissen.
Nog even overweeg je serieus om toch ook nog je gelijk met het streamer masterplan te gaan halen, maar dat biertje lonkt ook wel en het is zo gezellig. Na je tweede biertje over op alcoholvrij, want we zijn natuurlijk wel een verantwoorde steunpilaar van de maatschappij.
Om 17.30 besef je ineens dat het nog 30 minuten naar huis rijden is….
Snel snel, even afrekenen, even iedereen gedag zeggen. Doe de jongens bij de plas de groeten van me, daar heb ik geen tijd meer voor. Ik moet snel naar huis want Miep wacht met de kinders en het eten. Onderweg net iets te gehaast breek je verdomme nog je hengeltopje ook… Gelukkig de reserve hengel hoeft niet meer gepakt. dat vorige model Sage is namelijk zo'n slechte hengel vergeleken met die nieuwe en je bent blij dat het nieuwe model nu pas breekt, komende maand zit het vissen er toch niet in.
Uiteindelijk is het 18.07 als je thuis komt. Miep is ontstemt, de kinders huilen want mama was boos, de piepers hebben 2 minuten te lang op het vuur gestaan en vallen uit elkaar, de biefstuk is net iets te doorbakken.
Als de kinderen naar bed zijn en je samen met Miep op de bank zit schenk je jezelf een lekker glaasje van het een of ander. Liefdevol vraagt ze je of het een fijne dag was. Jazeker! heerlijk gevist en goed gevangen. Samen kijk je nog even televisie en vervolgens ga je slapen. Morgen op het werk maar weer eens de discussie aangaan met de voetballende collega's dat vliegvissen toch ook echt wel ruig is!
Jaaa, het is me wat. Ik zeg niet dat ik het gek vind dat mensen op Baggelhuizen vissen. Ik ben er zelf ook geweest en het is een leuke plas. Beter dan veel andere forelvijvers en ik kan me goed voorstellen dat er genoeg mannen (en vrouwen) zijn die op hun manier enorm van het vliegvissen genieten op een dergelijk leuk en uitdagend watertje. Het is echter niet helemaal mijn ding en ik vind inderdaad ook dat de trailer met muziekkeuze en bijbehorende beelden bijzonder slecht gekozen is. Ik denk niet dat het welke doelgroep dan ook aanspreekt.
Vroeger zei ik altijd vliegvissen is beleving. En dat is wat het is. En in mijn ogen passen muziekkeuze en beelden niet bij de beleving die ik bij Baggelhuizen heb (en ik denk eigenlijk iedereen).
tot zover mijn kritiek, commentaar en dikke knipoog. Succes Stephan, je kunt er vast wel iets moois van maken, want je kan wel filmen, dat is duidelijk te zien aan de beelden.