Teaser van de film Baggelhuizen

• Stephan Oude Nijeweme

Vaak wordt mij gevraagd aan het viswater of via mail of de video van Vise N Vis over Baggelhuizen al klaar is, zo ook gister in Dronten tijdens de gezellige clinic georganiseerd door de jongens van “The Kingfisher”uit Kampen.

De film is klaar, maar mag pas bij de volgende uitgave van het VNV blad online gezet worden.

Wel heb ik daarom alvast een teaser gemaakt die op mijn facebook-pagina te zien is.

Hier de Link.

https://www.facebook.com/photo.php?v=740383232672922&set=vb.100001037578875&type=2&theater

Veel kijkplezier.

Groeten, Stephan

http://www.vliegvissers.com/SMForum/index.php?topic=8361.0

• vliegje

Vetttt!! Kan niet wachten op de uiteindelijke film over bagger huizen.

Shag rokende vliegvissers. Knappe kweek regenbogen met korte neuzen en de meest rare bekken en ronde staarten. Allemaal gefilmt in de meest prachtige natuur die je je kunt voorstellen. Vooral de onder water shots in koffie gekleurd water met passende muziek op de achtergrond om relax met een bak popcorn achterover te leunen en te genieten. In welke bioscoop gaat ie draaien? En waar kan ik een kaartje kopen? Dit wil ik echt niet missen.

• kees

Eindelijk eens een film die afrekent met het oubollige vliegvissen van weleer.

Gelukkig geen getjilp van vogeltjes die daar toch niet zijn en eindelijk eens beelden en geluid hoe het daar onder water toegaat!

De uitsmijter vind ik wel de laatste link in het bericht naar exact hetzelfde bericht op een ander vliegvisforum, voor het geval we het hier niet hebben gelezen.X(

• Arubaman

Heerlijk vliegje en kees…

Beetje anoniem spuien en je aversie tonen.

Heeft een van jullie twee zelf al eens op Baggelhuizen gevist? Zo Baggel is het daar nog niet. Ik ben er een keer geweest en ik was eerlijk gezegd nog best wel onder de indruk. Uiteraard is het een put met uitgezette kweekforellen, maar het leuke was dat ze wel natuurlijk azen en er dus toch enigszins sprake is van een puzzel die je moet oplossen, want lang niet alles werkt/vangt. Ik durf zelfs nog wel anders te stellen: de forellen zijn daar veel minder naief dan de prachtige wilde forellen in verre landen die letterlijk alles pakken wat ze toegeworpen wordt. De visserij is dus wel een uitdaging. (ben het overigens met jullie eens dat lang nietalle uitgezette vissen mooi zijn, sterker nog, de meeste visvijvers met uitzetvis bevatten ronduit lelijke vis).

Maar waarom dan zo'n negatieve sneer hier plaatsen?

Mogelijk iets geïrriteerd door de poster van het bericht?

Ik ben namelijk met jullie eens dat de teaser niet bepaalt noopt tot de hele film kijken. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat ik wel weet waar dat door komt.

Steeds vaker zie je dat men toch trends in vliegvisfilmen probeert te kopieren/na te bootsen. Hardcore flyfishing is mode, is vaak ook ruig, daar mag best een goede harde deun onder. Echter is dit natuurlijk niet echt de visserij die bij dergelijke muziek past. En in een dergelijke kunstmatige situatie is het moeilijk om een ruige uitstraling af te spiegelen waar het een relatief tamme vorm van de hobby uiten is.

Zonder kwade bedoelingen zal ik hieronder omschrijven wat het filmpje zou kunnen/moeten verwoorden:

Je stapt in je auto, je tomtom rijdt je naar de plas. Je drinkt een kopje koffie/choco in het clubhuis en praat nog even met eventuele andere vissers over hun ervaringen en maakt een soort van strijdplan. Dan loop je naar je auto, doet je waadbroek aan en tuigt je netjes opgepoetste hengeltje op. Voor het geval je hengelbreuk lijdt heb je nog een reserve hengel in de auto. Je overweegt of je die mee zal nemen naar de waterkant, want 10 minuten lopen terug naar de auto is natuurlijk wel zonde van je vistijd mocht je met een achterwaartse worp je hengel op een boomtak stukslaan.

Je loopt om het meertje wat er rustig en lieflijk bij ligt en kijkt ondertussen of je vis ziet draaien. Ziet misschien nog iemand anders een vis vangen en gaat even polshoogte nemen, want het kan zomaar zijn dat je masterplan met streamers in duigen valt omdat blijkt dat de forel buzzertjes haakmaatje 20 pakt in slechts de kleur olive met een rode rib en felgele cheecks.

Uiteindelijk sta je daar dan, beetje op afstand van onbekenden en dichtbij je vismaat. Sigaartje of peukkie in je mondhoek en je mijmert heerlijk weg in gedachten. Tot je ineens een ruk voelt en er een forel aan de lijn hangt. Die maakt een paar mooie sprongen en vervolgens landt je hem in je net.

Na 2 uur vissen en 3 forellen is het tijd voor een bakkie leut met de andere vissers, erg gezellig en je maakt nog even de afweging of je nog terug gaat naar de waterkant. Het loopt al tegen vier uur in de middag en je had Miep beloofd op tijd thuis te zijn voor het eten met de kids. gelukkig is het pas om 18.00 etenstijd en wordt er zelfs geaccepteerd dat je dan om 18.05 komt binnenstormen in het weekend na een middag vliegvissen.

Nog even overweeg je serieus om toch ook nog je gelijk met het streamer masterplan te gaan halen, maar dat biertje lonkt ook wel en het is zo gezellig. Na je tweede biertje over op alcoholvrij, want we zijn natuurlijk wel een verantwoorde steunpilaar van de maatschappij.

Om 17.30 besef je ineens dat het nog 30 minuten naar huis rijden is….

Snel snel, even afrekenen, even iedereen gedag zeggen. Doe de jongens bij de plas de groeten van me, daar heb ik geen tijd meer voor. Ik moet snel naar huis want Miep wacht met de kinders en het eten. Onderweg net iets te gehaast breek je verdomme nog je hengeltopje ook… Gelukkig de reserve hengel hoeft niet meer gepakt. dat vorige model Sage is namelijk zo'n slechte hengel vergeleken met die nieuwe en je bent blij dat het nieuwe model nu pas breekt, komende maand zit het vissen er toch niet in.

Uiteindelijk is het 18.07 als je thuis komt. Miep is ontstemt, de kinders huilen want mama was boos, de piepers hebben 2 minuten te lang op het vuur gestaan en vallen uit elkaar, de biefstuk is net iets te doorbakken.

Als de kinderen naar bed zijn en je samen met Miep op de bank zit schenk je jezelf een lekker glaasje van het een of ander. Liefdevol vraagt ze je of het een fijne dag was. Jazeker! heerlijk gevist en goed gevangen. Samen kijk je nog even televisie en vervolgens ga je slapen. Morgen op het werk maar weer eens de discussie aangaan met de voetballende collega's dat vliegvissen toch ook echt wel ruig is!

Jaaa, het is me wat. Ik zeg niet dat ik het gek vind dat mensen op Baggelhuizen vissen. Ik ben er zelf ook geweest en het is een leuke plas. Beter dan veel andere forelvijvers en ik kan me goed voorstellen dat er genoeg mannen (en vrouwen) zijn die op hun manier enorm van het vliegvissen genieten op een dergelijk leuk en uitdagend watertje. Het is echter niet helemaal mijn ding en ik vind inderdaad ook dat de trailer met muziekkeuze en bijbehorende beelden bijzonder slecht gekozen is. Ik denk niet dat het welke doelgroep dan ook aanspreekt.

Vroeger zei ik altijd vliegvissen is beleving. En dat is wat het is. En in mijn ogen passen muziekkeuze en beelden niet bij de beleving die ik bij Baggelhuizen heb (en ik denk eigenlijk iedereen).

tot zover mijn kritiek, commentaar en dikke knipoog. Succes Stephan, je kunt er vast wel iets moois van maken, want je kan wel filmen, dat is duidelijk te zien aan de beelden.

• vincent.s

Vul in : Oostvoorne, stormvogel, 2 uur rijden en je hebt bijna hetzelfde verhaal :D

• Cornelis

De nederlandse john gierach is gevonden….wanneer komt je boek Sander ??:)-D

grt. Cornelis

• Erik H

vincent.s Schreef:

——————————————————-

> Vul in : Oostvoorne, stormvogel, 2 uur rijden en

> je hebt bijna hetzelfde verhaal :D

Jij zegt het, ik dacht het.

• Marten K

Arubaman

Het loopt al tegen vier uur in de middag en je had Miep beloofd op tijd thuis te zijn voor het eten met de kids. gelukkig is het pas om 18.00 etenstijd en wordt er zelfs geaccepteerd dat je dan om 18.05 komt binnenstormen in het weekend na een middag vliegvissen.

Is er de laatste 35 jaar toch wel veel veranderd.

Toen mijn Miep in die tijd ook al werkte, omdat we toch wel lekker op vakantie wilden en ik ook af en toe een nieuwe Sage blank wilde afbouwen, moet je toch niet denken dat Miep naast haar normale werk en zorg voor de kinderen altijd maar tijd had om voor mij en de kids te koken . . ..

“Nee hoor, vissen doe je maar in je eigen tijd en wanneer je gezellig wilt eten met de kids en ook oma nog in het weekend moet je zelf je patatjes maar bakken en de kippetjes onder de grill leggen en wel graag alles om half zes klaar hé, anders wordt het te laat voor oma”

Leuke film van te maken voor “Andere tijden” .:D

Neemt niet weg dat je voor Stephan waarschijnlijk een goede tekstschrijver zou kunnen zijn Sander.

Jammer alleen dat hij hier alleen komt om linkjes voor zichzelf te plaatsen en verder geen tijd heeft voor dit geneuzel.>:D<

• Arubaman

Mooie reacties heren,

110% waar, het OVM is ook een plas met uitgezette vis en een groot deel van de beschreven ervaring put ik dan ook uit mijn eigen ervaringen of hoe ik het heb ervaren als ik op pad was met anderen (die bijvoorbeeld wel op tijd moeten zijn voor het eten). Het opgejaagde gevoel als je eigenlijk te laat weg rijdt bij het OVM, al weet dat het dan foute boel is bij thuiskomst en dan alsnog proberen te haasten, alsof dat uitmaakt op 2 uur reistijd. gelukkig kent mijn huidige partner me dusdanig goed dat er als ik ga vissen niet van uit wordt gegaan dat ik die dag nog een zinvolle bijdrage lever aan wat dan ook.

Waar het mij om ging met mijn post/reactie is twee dingen:

- ik vind het zo sip dat mensen het liefst een sneer geven, zonder knipoog of humor. En dat dan nog even snel anoniem doen ook, want stel je voor dat men weet dat je een zuurpruim bent. In dit geval vliegje en kees.

- ook ik vind dat Stephan hier op 2 fronten de plank mis slaat. Hij probeert zichzelf en/of zijn filmpje te pluggen. Daarnaast slaat de teaser echt nergens op, muziek en beelden nopen mij (en ik denk velen) inderdaad niet om nu vol verwachting op het filmpje te gaan wachten. Dat vind ik ergens jammer, want volgens mij doet Stephan zijn best om iets leuks te maken en is daar trots op.

Enfin, vanavond familieavond, misschien nog wat binden. Morgenochtend vroeg de wekker en dan maar eens een forelletje zien te verschalken (uiteraard wel op tijd voor het ontbijt weer in het huisje zijn he), tot nu toe weinig bijzondere vangsten. en zondag al weer terug naar huis.

Ciao, Sander

• Stephan Oude Nijeweme

Beste Marten,

Nou ja beste…..haha.

Ik heb inderdaad niet veel tijd om iedere keer de forums te bezoeken en of alle berichten van antwoord te voorzien. Echter wanneer dat binnen mijn mogelijkheid ligt dan zal ik dat ook zeer zeker doen.

Dit komt door mijn stal anex stoeterij waar ik een twintig-tal springpaarden heb, wat gewoon heel veel tijd vraagt.

Sander zou inderdaad een goede tekstschrijver kunnen zijn, wie weet contacteren we hem wel, mochten we er één nodig hebben in de toekomst.

uiteraard moet hij dit natuurlijk ook nog willen.

Marten, ik plaats die linkjes niet voor mezelf maar werd gevraagd door een aantal vliegvissers of de film over Baggelhuizen al klaar is? mijn reactie was, ja die is al klaar maar mag pas 01-06-2011 online dit ivm het uitkomen van het VNV-blad.

Toen ze vroegen of er niet al iets te zien was heb ik verteld wel een teaser te zullen maken, en heb die online op Facebook geplaatst.

Ik ben nu al blij met de vele positieve reacties, ok een paar zeikerds hou je altijd. in mijn ogen zijn dat vaak de mensen die de beste goals weten te scoren vanaf de tribune.

Kan alleen maar zeggen dat ik het werk voor het maken van de video's voor Vise n Vis met veel enthousiasme heb opgepakt en het met nog meer enthousiasme verder wil doen en me daarin alleen maar wil verbeteren.

We hebben ontzettend veel lol samen en ik kan gerust concluderen dat zowel Marco als Hans twee hele goede vliegvissers zijn, waar ik wanneer het filmen gedaan is ook nog eens veel van leer.

Mvg,

Stephan