vliegenlijn-leader connectie #1

• Erik H

Collega-lijnzwiepers,

Wie weet een goede oplossing voor de verbinding van vliegenlijn en leader bij een #1-lijn. De gebruikelijke oplossingen (zoals krimpkousjes, naaldknoop, verlijmen) zijn of nogal grof - en als je grof wilt, kies je geen #1 - of moeilijk/niet uitvoerbaar. Of misschien ben ik gewoon niet handig genoeg :)

Heeft iemand een goede suggestie?

groet Erik H.

• bartheijboer

Ik doe het altijd zo:

Met een naald bv 10 cm 20/00 aan de tip knopen met een naaldknoop ( afwerken met secondenlijm) die 20/00 laten eindigen met een lusje, daaraan de leader vast lussen

grt van Bart

• Erik H

Hoi Bart,

Als je 20/00 gebruikt blijft de knoop inderdaad redelijk klein. Welke leaderopbouw gebruik je dan (voor droge vliegen bedoel ik) als de butt niet dikker dan 20/00 is?

groet

Erik

• Bert Dries

Ik gebruik al een tijdje “Capt. Mels Tube Knot” en vind 'em super. Ook voor zwaardere lijnen zolang ik de leaders maar niet al te vaak (eigenlijk nooit) wil verwisselen. Eerst even oefenen op de punt van een oude lijn oid is aan te bevelen! Alles te vinden op clobal flyfishing.com. Succes, b3s

• Erik H

Bedankt voor de tip Bert

Erik H.

• Mike

Wat ik nu ga zeggen heb je waarschijnlijk weinig aan maar misschien weet iemand wat ik bedoel.

Iemand in de wedstrijdvisserij liet mij ooit een keer een methode zien die ze “splicen” noemde.

Daarbij werd een stukje matnel van de lijn afgehaald een een lusje gemaakt in de kern.

Dat gebeurde door het gestripte stukje kern op een of andere manier weer terug te trekken in de coating.

Je kreeg dat een heel mooi knooploos lusje. Echt de mooiste gladste verbinding die ik ooit gezien heb.

Ik weet alleen niet meer hoe het moest…:S

• Mike

Kijk, toppie, dat is m (tu)

• Marten K

Alleen jammer dat dit met alle nieuwe lijnen (Rio) die ik de laatste tijd heb aangeschaft niet meer gaat,

Er zit geen braided (gevlochten holle) kern meer in maar een mono.

Overigens trok ik de leader altijd via die kern in de lijn en legde dan een klein naaldknoopje in de mantel na 0,5 - 1 cm.

Wie weet welke lijnen tegenwoordig nog wel een braided kern hebben?

• Bert Dries

Het nadeel van een lusje met de kern is (vind ik) dat de overgang te slap/soepel is en de leader niet altijd goed overslaat. Met een stuggere verbinding minder problemen. Maak je een lus in de lijn zelf (ook stug) dan vind ik de overgang wat te grof voor een lichte combinatie. ps, de site was globalflyfisher.com! b3s