Tippet/Leader vs Rolletje 16/00

• Freek

Deze dus: http://www.gamakatsu.nl/NL_NL/category/lijnen/gamakatsu-lijnen/mono-lines/super-g-line-flex-150m.html

• GertB

Om het overslaan goed te laten verlopen is het ook met de normale nylon prima te doen als je je leader zelf maakt…

18/00 dan 14/00 en als laatste 10/00 (of 12/00)

Perfecte strekking gegarandeerd en echt veel goedkoper!!

• bartheijboer

Ik gebruik ook al jaren tevreden G-line op gewone rollen

Bart

• bartheijboer

die gebruik ik.

• Arubaman

Freek, volgens mij heb jij nu de extra flexibele variant. das niet zo handig, je wilt wat stijfheid zodat de leader/tippet goed overslaat.

Dat is degene die ik veel gebruik. spoeltjes van 150 meter, ideaal spul.

Overigens: als ik met FC vis (en dat is ook heel vaak) dan gebruik ik wel froghair. Want uiteindelijk ga ik niet een paar euro bezuinigen met daardoor het risisco die ene trofee te verspelen. En op gebied van tippetmateriaal fluorocarbon heb ik nog weinig alternatieven voor froghair gevonden.

• Freek

@Arubaman.

Klopt. Ik ben erachter gekomen dat je wel wat moet testen ivm overslaan etc. Heeft toch wel wat invloed . Maar zelfs wat rolletjes te kopen om te kijken wat nou het beste werkt en wat jezelf lekker vind werpen (zo heeft ieder zijn eigen voorkeur in gevoel) is het nog altijd veel goedkoper. Ben er ook achter gekomen dat de ene lijn langer kan zijn als de andere. Dus als je een lange leader wilt doen kan het handig zijn een ander merk te gebruiken. Zal nog een x mijn ervaringen met wat merken hier neer zetten.

Froghair blijft. Daar denk ik niet snel wat op te gaan bezuinigen. Ligt er natuurlijk ook weer waar je op vist. Als ik op baars vis dan mag het allemaal best wat lomper.

Was vorige week in een Bass pro Shop in Nashville. Was weer verbaasd, ondanks dat de Bass Pro Shops niet echt super goedkoop zijn, wat het verschil, veel goedkoper dus, in prijs is met NL winkeliers (andere discussie maar past hier wel). NL winkeliers hebben de slag volledig gemist en zijn afhankelijk van de oudere generatie vliegvissers die een espresso en wat praat tijd heel erg belangrijk vinden (wat in en andere discussie werd gezegd). En die daarvoor graag 40% meer betalen. Waarom heeft een temmink of een peeters waar ik beidden wel eens kom/kwam, mij NOOIT eens verteld dat een rolletje simpele lijn eigenlijk best goed is als je geen 300 dagen per jaar vist. Heb nog al wat rolletjes orvis liggen, leeg, voor meer als 13 euro voor een paar meter.

Maar ok, weer wat geleerd op dit forum.

Freek

Freek