OVM afgelopen week

  • sjoerd.s

    Afgelopen week, mochten we weer een weekje oppassen in Oostvoorne. Lekker in een huis in de duinen vanwaar je binnen enkele minuten op de fiets aan het OVM staat! Dat kan slechter nietwaar?

    Op weg naar het water had ik altijd bekijks of van een ree of van de loslopende grazers.

    de stevige Noordenwind maakte het werpen lastig vooral omdat de vissen lekker in de golven zwommen. In de binnenbakken was weinig vis te zien. Een ander nadeel van die wind was dat er vele stukjes los wier drijven waar je vlieg regelmatig in blijft haken.

    Ook op de dammetjes moet je uitkijken waar je loopt. Je zou anders maar zo dit nest met toen nog één ei van een scholekster

    plat kunnen stampen met maatje 43.

    de uitzetters zijn inmiddels al aardig gegroeid en je kon er vaak meerdere op één plek vangen.

    Deze 50-er lag in een stroompje veroorzaakt door over de dam heenslaande golven!!

    Alle dagen werd er wel vis gevangen behalve op één avond toen tot mijn verbazing er een aantal windsurfers ongegeneerd door de binnenbak raasden.Maar ook vlak langs de dammetjes en steeds maar weer door de doorgangen!! Niet raar dat de forel daar even weg is.

    vraagje: Mag dat of zijn er afspraken met de surfschool. Wie weet daar iets over te zeggen?

    Het tweede opvallende negatieve punt waren de elke dag volop aanwezige aalscholvers, een stuk of 15 zaten er altijd wel. Ik maar ook andere vissers die ik sprak zagen dat er de nodige forellen werden weggeschrokt . Elke dag minstens 15 aalscholvers maal zeg maar 1 of 2 forellen elk per dag. Reken maar eens uit hoeveel forellen en zalmpjes er iedere dag weer verdwijnen. Dat zijn er toch zomaar een dikke honderd vissen per week!! Dat komt de visstand zeker niet ten goede.

    Ook zag ik enkele dode botten liggen. toen ik er eentje omhoogviste zag ik dat deze aan beide kanten een gat had, veroorzaakt door een aalscholver. Ze pakken ze dus wel, maken ze dood maar kunnen ze vervolgens niet doorslikken.

    Ook haakte ik nog een vis, die helaas aan de oppervlakte losschoot, want ik had graag willen weten wat dat voor soort was. Het was zeker geen forel of zalmpje gezien de dril (niet springen en ook niet erg krachtig) en het was ook geen haring want ik kon nog wat bruine kleur zien .Het formaat was denk ik zo'n 20 cm. Wie kan daar iets over zeggen?

    gr Sjoerd

  • Huib

    platvis?

  • sjoerd.s

    Huib Schreef:

    ——————————————————-

    > platvis?

    Ne Huib, dat was het zeker niet want ik heb het visje kunnen bekijken voordat deze losschoot dus het blijft nog een ? :D

    Sjoerd

  • Mike

    Ik heb een tijd geleden op, wat ik meen diezelfde locatie is, een keer de halve dag bijne elke worp een soort van grondels gevangen.

    Daarna ving ik ze nooit meer :S

    Wellicht had je er ook zo een.

  • sjoerd.s

    Dat zou best kunnen Mike, daar heb ik ook aan gedacht maar ik heb geen idee hoe groot die dan worden. Heb jij daar toevallig plaatje van. Je ziet op het ondiepe wel heel veel grondelachtige visjes maar die ik zag waren dan maximaal 10 cm lang.

    Sjoerd

  • David

    Puitaal?

  • The Wizard

    Hoi Sjoerd,

    Ik heb in het verleden weleens een grondel/puitaal achtig visje gevangen van rond de 20 cm. Dus ze zijn er wel.

    Ik heb een vraagje mbt de laatste foto. Het oog van die forel ziet er zo raar naar voren uit, klopt dat of is het gezichtsbedrog?

    Grt,

    Frans

  • hyppo

    Yep, heb ze daar ook wel eens gevangen. Er is zelfs een plek op het OVM die door duikers ‘puitaal-city’ gedoopt is

  • Corneel

    Ha Wizard ,

    lijkt in eerste instantie inderdaad vrij vreemd….( vond ik ook) maar het schepnet ligt over een deel van de onderkaak……vandaar.

    grt. Cornelis

  • sjoerd.s

    David Schreef:

    ——————————————————-

    > Puitaal?

    Hai David, gezien de vlekkerige bruine tekening die ik zag zou dat best wel eens kunnen, Maar ik mag deze nog niet op mijn soortenlijstje zetten want ja , nog niet gevangen/geland hé. :D

    In september krijg ik weer een herkansing.

    hgr Sjoerd