Vliegvisetiquette

  • Hafi

    Soms erger ik mij behoorlijk aan een collega vliegvisser. Het gaat mij dan om onbehoorlijk gedrag, dingen die men niet zou moeten doen. Ik zal een 2-tal voorbeelden geven. 1) Op de dam van het OVM vang ik een fraaie forel. Binnen de kortste keren staat er op 10 m iemand links en rechts naast mij. Ik kan dan niet meer “waaieren” en kan alleen maar recht voor mij uit gooien. Kan niet meer een beetje naar links en rechts lopen. Ik sta vast. 2) Op de Kyll ben ik stroomafwaarts aan het vissen. Plotseling komt er iemand uit de bosjes en gaat 10 m voor mij het water in en gaat ook stroomafwaarts vissen.

    Er is voor het vliegvissen een etiquette, een aantal ongeschreven gedragsregels. Ik wil ze graag verzamelen om er een stukje over te schrijven. Ik vraag jullie mij hiermee te helpen en hier zoveel mogelijk etiquette- / gedragsregels op te noemen. Ik zal beginnen:

    Niet ongevraagd binnen (worpafstand) 25 m van een andere vliegvisser gaan vissen.

    Alvast bedankt !

    ><(((*> Hafi

  • Cornelis

    Ha Hanafi ,

    ik vind dit wel een mooie : http://www.thenoviceflyfisher.com/2011/07/fly-fishing-etiquette.html

    vooral de korte samenvatting : “Treat Others How You Want To Be Treated.” ( overigens niet alleen binnen de vliegvisserij toepasbaar…)

    grt. Cornelis

  • sexyloops

    Soms heel soms zijn vliegvissers net mensen

  • Menno Siemensma

    Soms moet je er weer even aan herinnert worden dat het merendeel van de de bevolking van deze aardkloot bij mij in de categorie achterlijk volk valt, een beetje logica toepassen is niet mogelijk, willen ze niet of snappen ze gewoonweg niet. Gelukkig is dat bij vliegvissers al een stuk minder maar zijn er ook genoeg die aan voornoemde omschrijving voldoen.

    Stekkenpezen, zoals in eerste bericht, doe je gewoon niet, dat is in wezen het zelfde als je naast iemand zou gaan zitten in een restaurant en opeens van zijn bord gaat eten.

    Mocht je na een tijd daar eventueel wel willen vissen vraag het dan diegene, dan kan het 9 van de tien keer gewoon.

    Houd je rommel bij je. lijkt me zelfs voor de meest simpele ziel nog te begrijpen

    behandel de vis die je vangt met respect en voorzichtig, ben je bang voor stekeltjes of tandjes, vis er dan niet op of vis alleen met een buddy die in de buurt is om je te helpen.

    respecteer de wet en regelgeving van de gebieden waar je vist, of die van de eigenaar van het terrein.

    als je met iemand gaat vissen op een ‘geheime’ stek, ga er dan niet de week erop met 10 man zelf heen.

    als dit al gedaan zou worden heb je al 90% van de ergenissen weggenomen.

  • Ton

    (tu)

  • Hafi

    Wie weet nog meer concrete voorbeelden? Bijv: als je een visser in een rivier al up- of downstream lopend wil passeren dan stop je 25 ervoor met vissen en passeert hem achterlangs, het liefst over de wal. 25m Verderop ga je het water in om verder te vissen.

    ><(((*> Hafi

  • Hans-oet-Remunj

    25 meter ? ::o

    Zelf vis ik graag stroomafwaarts.

    stroomafwaarts van iemand in het water stappen is a big NO, behalve als er een nieuwe zone begint… En als het dan toch moet denk ik eerder aan 100 dan aan 25 meter.

    Uiteraard hoort daar wel de verplichting om niet te lang blijven staan op 1 plek in het stromend water (als er iemand stroomop invoegt. )

    Maw:

    passeren doe je dus normaliter NIET in het geval die ander braaf stroomaf bewegend vist in een acceptabel tempo,

    als het dan toch moet stap je in het begin van de volgende zone in en als die er niet is laat je een flink stuk voor de gepasseerde over (bv 100 meter of liever nog meer)

    uiteraard niet stampen langs de oever bij het passeren ….

    just my 5$ …

  • tom

    Goeie Havi, ik doe altijd maar wat langs de waterkant en tot nog toe zit m'n neus er nog op en zelden woorden ad waterkant. De ene visser is trouwens wel veel inschikkelijker dan de ander en “jouw stek” is natuurlijk ook maar een subjectief begrip.

    En als het te druk wordt dan ga ik zelf wel een stukkie verderop tenzij de stek wel heel errugg goed is en ik er net sta. Maar ook dan een x delen met een ander kan ook heel leuk zijn, heb je samen een topdag.

    En of een etiquettestukje helpt??? Ik denk het niet echt want we hebben allemaal een rijbewijs en toch is de rijweg net “het wilde westen” volgens sommigen. Ook dit is subjectief want ik vind dat we heel rustig rijden in NL.

    Maar vwb je stukje, “niet geschoten is altijd mis”!

    Grtz T.

  • Hans Bock1

    Zalmvisen:

    -> 1 worp -> 1 stap

    -> geheel stroomopwaarts aansluiten

    -> als iemand stroomopwaarts een vis heeft (binnen “run-afstand”) zelf meteen inreelen

    Het tweede voorbeeld vind ik ietwat discutabel, Hanafi.

    Ik ga er vaak vanuit dat iemand “netjes” stroomopwaarts vist. Als ik dan achteraan (lees: stroomafwaarts aansluit), is daar niets mis mee….

    Natuurlijk kan ik beter zowiezo doorlopen of goed kijken hoe de persoon die er al aan het vissen is, vist.

    In Gotland heeft men voor het zeeforel vissen een veel krachtiger regel:

    stek bezet betekent wegwezen.

    En een stek is dan meteen een kuststrook of een gehele baai!!!

    Etiquette aan de zeeforel waterkant

    Een echte aanrader, wat mij betreft.

    En ja: als mensen vaak blanken (op het OVM bijvoorbeeld) en ze zien een echte wizard een paar vissen vangen, dan kan ik ergens wel begrijpen

    dat men dichterbij komt. Ik zou het fijner / beter vinden, wanneer men stopt met vissen en je op een goede manier benadert.

    Vervolgens gewoon an je vragen of je tips wilt geven / delen. Na de tips ontvangen te hebben kan men dan een eigen plekkie zoeken om ze toe te passen.

    Heel vaak ontstaan dan zelfs leuke gesprekken (en soms zelfs vriendschappen).

    Ik vroeg ooit Klaas van der Heijden om tips, toen hij wel goed ving (in de avond op het OVM) en ik niets.

    Ik hoop dat je er iets mee kan; boeiend onderwerp!

    Biedt je het artikel aan DNV aan, of is dat een gevoelig onderwerp?

    (Wat vond je van de etiquette deze week bij het fint vissen?)

    groetjes,

    Hans

  • TeunDeMeun

    Misschien helpt het dan Hafi, om een keer expres per ongeluk met opzet mis te gooien, in bijvoorbeeld een oor of ander ledemaat van de desbetreffende mede visser.

    Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen :D