Goede zeebaarshengel

  • gb35

    Hallo ,

    Ik heb eindelijk het zeebaars vissen ontdekt in 1 woord “GEWELDIG”, nu staat ik met een #8 stokkie van sciera maar ben eigenlijk opzoek naar een andere hengel .

    Ik denk zelf aan een hengel met een snelle actie , zodat ik met de stevige wind die er toch wel regelmatig staat aan de kust mijn lijn op een fatsoenlijke mannier kan weg zetten .

    Zijn er mensen die mij daar willen over adviseren.

    BVD

    en kijk uit naar jullie aanbevelingen .

    Gert B

  • j.klopper

    Ik heb de TFO BVK,redelijk snelle stok ,scoorde zeer goed in een Amerikaanse test van overwegend dure 8 hengels.

    Deze TFO is met rond de 250 euro schappelijk geprijsd.

  • Arubaman

    Een hoop mooie hengels die voor deze visserij goed bruikbaar zijn. Ook ik ben er de afgelopen maanden verslingerd aan geraakt.

    Enig idee wat je zoekt?

    Een lompe no nonsense hengel, de creme de la creme? Duur, tweedehands, nieuw, in de toekomst mee naar andere bestemmingen etc?

    Ikzelf vis altijd met veel plezier met de TFO TiCrX. Een echt stevige en betrouwbare hengel als je het mij vraagt. Goede snelle actie (wat stijver dan het ook zeer goede broertje de BVK) en kan zeker tegen een stootje. Qua prijs kwaliteit zal er weinig aan TFO kunnen tippen, niet al te duur, transparante garantie en nooit al te lang wachten bij hengelbreuk (itt bijvoorbeeld Sage, waar je gerust 1-2 maanden kunt wachten zonder te kunnen vissen).

    De laatste tijd vis ik steeds met de in mijn ogen fijnste 8 die ik heb. De Loop Cross Flatsman S1. Echt een beauty van een hengel, die vergevingsgezind is, toch erg veel power en met drillen weer heel subtiel voelt. Ik kan er mijn vinger nog niet opleggen waar het precies in zit, de Cross heeft een goede actie, kan makkelijk tegen de wind in knallen en ook op tropentrips bewijst hij zich keer op keer. En toch is hij minder strak dan andere hengels die ik heb (Xi2/Xi3 en Z-axis (sage) of de TFO's) mogen werpen op dit soort missies. En dat is met name heel erg tof tijdens de drill. Je voelt het veel meer en beleefd dus je vangst naar mijn mening nog wat intenser. Ook Loop is in Nederland verkrijgbaar, ook hier geldt dat je snel en goed geholpen wordt bij breuk/schade.

    En dat is toch een focus wat ik bij een zeebaarshengel heb. Als het seizoen eenmaal loopt, dan wil je gaan. Dan wil je knallen. Als je dan op garantie of een hengeldeel moet wachten gaat soms een mooi deel van je seizoen aan je neus voorbij… Dus welke hengel je ook koopt, zoek een (betrouwbare) Nederlandse hengelsportwinkelier/webshop en verifieer even hoe makkelijk je weer “back on track” bent als je een topdeel breekt. Want het is mooi en ruig aan zee, dat ongelukje is zo gebeurd.

  • Rene V.

    Vis al jaren met de Sage Xi2 en een Rio Outbount lijn.Mocht ik gaan vernieuwen wordt het zeker weer een van de Sage zoutwaterhengels.Bij schade goed geholpen binnen 10 dagen.

    Groet Rene V.

  • Hans

    Even “off topic”: schade verhelpen aan een Sage hengel gaat verreweg het snelste als je direct contact opneemt met

    de firma Sage in de USA. Kwestie van bellen of mailen. Scan van garantiebewijs plus gebroken hengelsdeel opsturen.

    Dat laatste gaat heel goed in in een pvc kokertje plus sluitdopjes; aan te schaffen bij de bouwmarkt. Na aankomst in USA nemen ze contact met je op. Via creditcard betalen; heel snel daarna sturen ze een nieuw deeltje naar je op. Gaat heel goed met hun UPS service. Krijg je een melding op je mobieltje als het geaccepteerd is door UPS.Zo'n anderhalve dag later belt UPS aan bij je voordeur; electronisch krabbeltje zetten en klaar. Als je veel tijd hebt kun jede reparatie ook via de officiele importeur laten lopen ja…

    Mvgr.

    Hans

  • Rene V.

    Hele goede tip Hans.Dit kan veel tijd en irritatie voorkomen.

    Groet Rene V.

  • David

    Hi Gert,

    Ikzelf vis nu met een guideline lpxe op zeebaars, en normaal zou ik die te snel vinden. Ik wilde em zelfs al weg doen. Maar voor dit werk is ie perfect, lekker licht stokje ook (en prachtig afgewerkt).

    Inderdaad, die wind, dat is het belangrijkste criterium voor zeevisserij, dat je de vlieg wegkrijgt. Een lekker schietende lijn helpt daar ook enorm bij, ook niet op bezuinigen dus.

    Tav de door Sander genoemde hengels; normaal is mij de TiCR te strak, dus vast heel geschikt hiervoor :-)

    Als ik zou moeten kiezen zou ik toch voor die BVK gaan, dat vist denk ik toch wat leuker en is ook mooi geprijsd.

    Loop: de (dure) Cross geen ervaring mee, als je even zoekt is ie overigens wel wat economischer te krijgen. Maar; de Loop (pike) Booster is een fenomenale hengel, niet superstrak, maar veel power onderin de hengel. Dus en gevoel, en power - dat zou altijd mijn keuze zijn.

    Vorig jaar eens gegooid met de Loop Evotec - ook al zo'n hengel waarbij je bijna niet snapt waarom ie zo makkelijk werpt.

    Ik heb er zelf (nog) geen, maar mooie hengels dus, die Loops.

    Heb zelf nog een Vision (#10) die dit ook allemaal prima kan, lekker hengeltje. Misschien is de nite catapult wat, heb er geen ervaring mee - het zou een fast action rod zijn. Over de attack lees ik dat die nog wat strakker zou zijn - meer richting TiCR denk ik want niet geschikt voor beginnende werpers lees ik erbij.

    succes!

    David

  • David

    hier kun je zoeken op gebruikerservaringen: http://www.flyfishing.co.uk/tackle-talk/

  • Hans F.

    Hallo,

    Ik ben in het bezit van de Greys XF2 SALT #8 9ft. Ben er heel blij mee. Strakke actie voor de winderige omstandigheden. Mooi afgewerkt. Vis hem in combinatie met de Airflo Ridge Striper drijvend of de Airflo Sixth Sense Di3 zinkend.

    Kost ongeveer £200. Weet niet waar die in NL te krijgen is.

    Hier nog wat info van Greys zelf:

    This rod is built on totally new high/intermediate modulus blanks and features a high performance action that blends the brute force requirements of battling strong coastal winds with the technical demands of softly presenting a fly to a tailing fish in the often deadly 20ft range.

    This exceptional blank is combined with a host of upgrades from the original Platinum XD salt range including section line up marks, high quality Kigan guides and a custom designed and built Greys reel seat with Carbon spacer. The rod is supplied in a heavy duty triangular, colour coded Cordura rod tube with internal dividers.

    Designed specifically for targeting saltwater species

    High intermediate modulus carbon composite

    Fast action designed for throwing heavy flies

    Hard lined Kigan butt guides with hard chrome snake intermediates and round tip ring

    Customised 6061 silver anodisedalloy reel seat with turquoise carbon spacer

    Marine blue blank with deep blue and silver detail

    Section line up marks

    Full wells style handle in AAA grade cork with multi composite cork in wear points

    GRXA060 model has additional fighting grip

    Benieuwd wat je keuze is…

  • David

    Greys hengels, niks mis mee