Leader

  • DeWind

    Om wat goedkoper uit te zijn knoop ik de leaders voor mijn 4 en 5 hengeltjes zelf. Uit drie verschillende stukken en met een lengte van 2.40 m tot 3.0 m. Ik begin met een 0,22 gevolgd door een 0,16 en vervolgens een 0,12. Nu lees ik onlangs dat het begin van een getrokken leader ongeveer een dikte zou moeten hebben van 60% van de dikte van het uiteinde van de vliegenlijn. Dat zou neer komen op een lijn van 0,50. E.e.a. om een goede “afrol” van de leader te bewerkstelligen. Ga ik dan van 0,50 naar 0,20 en als laatste een 0,12? Wie geeft mij raad?

  • Don van der Zwaag

    Ja, voor #4 en #5 lijnen is 0,50 ongeveer de begindikte van de leader. Maar je moet zeker geen 0,50 aan 0,20 knopen!!

    Je mist dan de taper, het verloop van dik naar dun, voor het goed overslaan.

    Kijk eens bij onderstaande link voor meer uitleg en opbouw …..

    http://home.deds.nl/~karelgol/geknoopte_leader_en.htm

    Google ook eens op “getwijnde leaders”, die zijn erg fijn in gebruik, en ook vrij simpel zelf te maken.

    Je kunt dan volstaan met één rolletje van 100 mtr. 0,08 of 0,10 om een paar “kringel-vrije” leaders te maken, waar je dan nog een 0,14 of 0,12 punt aan knoopt.

    Succes!

  • henkverhaar

    Voor een goede massaverdeling zou de ‘butt’ (het dikke eind van een leader) zelfs nog dikker mogen zijn, maar dan is het materiaal nauwelijks meer hanteerbaar, of je zou een heeeele soepele nylon moeten vinden. Een getrapte geknoopte leader bestaat meestal uit vijf secties, van 50/00 of iets dikker, naar de punt toe van, zeg 15/00. Als je nog dunner wilt (12/00 of eventueel 10/00) dan knoop ik dat persoonlijk aan die punt van 15/00. Dan zou je dus zes secties hebben. Maar er zijn veel variaties mogelijk.

    Zelf gebruikt ik uitsluitend getwijnde leaders uit (polyester) binddraad, en in tegenstelling tot wat veelal gebruikelijk is, knoop ik daar dan nog weer verschillende diktes nylon aan, meestal in ieder geval een stuk 20/00 en daaronder een stuk 15/00 als tippet.

  • bartheijboer

    mijn leadertje voor lichte vliegen hengels bestaat uit 50 cm 20/00 wat eindigt in een lusje, daar knoop ik dan 1,5 mtr 12/00 aan.

    Door weinig knopen blijf het bijna nooit haken en dus in de knoop en dwarrelt je droge vlieg mooi rustig naar beneden en kun je je nimfje makkelijk op diepte krijgen.

    Bart

  • sjoerd.s

    bartheijboer Schreef:

    ——————————————————-

    > mijn leadertje voor lichte vliegen hengels bestaat

    > uit 50 cm 20/00 wat eindigt in een lusje, daar

    > knoop ik dan 1,5 mtr 12/00 aan.

    >

    > Door weinig knopen blijf het bijna nooit haken en

    > dus in de knoop en dwarrelt je droge vlieg mooi

    > rustig naar beneden en kun je je nimfje makkelijk

    > op diepte krijgen.

    >

    >

    > Bart

    Dat lijkt mij dan wel een erg korte leader Bart van slechts 2 meter.

    Ik opteer het liefst voor een “gewone” uit één stuk getrokken leader waarvan dan de punt zo nodig wordt verlengd met een al dan niet stukje dunnere tip.

    Maar uiteraard heeft iedereen zijn eigen voorkeuren en methodes, zolang je er zelf maar plezier in hebt, toch?:D

    Sjoerd

  • DeWind

    Mannen, bedankt voor jullie antwoorden. De info over de 60% dikte kwam van http://www.stroft.de/pdf/Vorfachtipps.pdf. Ik denk dat ik maar eens ga experimenteren met diverse diktes en opbouw en zien wat het beste bij mij past.

  • JaapKuiper

    Voor de liefhebbers.

    http://globalflyfisher.com/fishbetter/leadercalc/download.php

  • bartheijboer

    klopt Sjoerd, plezier heb ik!

    En idd zijn die 2 stukken aan het begin van een visdag vaak de helft langer, ze worden vanzelf korter….

  • Hans

    Super! De opbouw van een leader is duidelijk besproken voor vraagsteller DeWind. Blijft of hij misschien ook graag wil weten wat een goede manier is om zo'n leader aan de vliegenlijn te knopen. Lijkt mij sowieso interessant om dat nog eens te bespreken op deze site.

    Met vriendelijke groet,

    Hans