Als ik zeg “in feite van ons allemaal” beweer ik niet dat het van ons was, maar we konden er ons wel alszodanig gedragen.
Toevallig woon ik bijna midden in één van de grootste “natuurgebieden” van Nederland, waarvan ooit het grootste gedeelte in bezit was van een aantal grote textielbaronnen.
Je mocht overal komen, geen probleem, dat is tegenwoordig wel anders omdat “natuurbeschermers” zich ermee gingen bemoeien en wel wisten wat goed voor de natuur was, terwijl we vrijwel geen echte natuur hebben in Nederland.
Alles is tig keer “op de schop” geweest.
Ik gun dat clubje hun hobby om te proberen gebieden te maken die zij mooi en natuurlijk vinden, maar wanneer daar allemaal list en bedrog aan te pas komt om verordeningen door te drukken, zoals een dooie korhoen op de weg leggen, gaat bij mij het licht uit.
Overijssels Landschap is ook zo'n club.
Vlak bij mij is de Regge voor een deel teruggelegd in de oude bedding onder auspiciën van . .
De oevers zien er mooi natuurlijk uit, maar ja na een jaar de natuur z'n gang te laten gaan wordt het wel een beetje wild en wordt mijn buurman gevraagd of die er een aantal pinken wil laten grazen.
Tuurlijk, maar dan moet er wel prikkeldraad omheen en mag er niemand komen.
En dus staan er overal borden met “Verboden Toegang” op het meer dan hoge prikkeldraad.
Dat dit prikkeldraad wordt bevestigd aan ruwe palen, bestaande uit een kwart boomstam, zal mij worst wezen.