Blauwalg in OVM

  • sjoerd.s

    Het gaat lekker met het OVM. Ik lees op de site van gemeente Oostvoorne, dat er een zwemverbod is ingesteld in het OVM i.v..m blauwalg. Lijkt me voor het vliegvissen ook niet erg gunstig. Even met je natte hand langs je mond of zo en je hebt kans op ellende.

    En wat is de invloed op de vissen?

    Sjoerd

  • Bert Jans

    Vanmorgen werd er nog volop gedoken.

  • The Wizard

    Duiken is geen zwemmen 8-)

  • sjoerd.s

    Bert Jans Schreef:

    ——————————————————-

    > Vanmorgen werd er nog volop gedoken.

    OK, gisteravond was er helemaal niemand en het stonk er naar rottend wier…..

    maar de aalscholver kon nog opvliegen.:D

    Sjoerd

  • DeWind

    Blauwalg (cyanobacterie) is pas lastig als het inderdaad de toxische stof microcystine afgeeft. Dat is lang niet altijd het geval. Het KAN maag-darmklachten veroorzaken, mits je daar gevoelig voor bent. Een behoorlijke slok is dan wel nodig. Met een natte hand langs je mond zal niet snel leiden tot deze klachten.

  • Menno Siemensma

    The Wizard Schreef:

    ——————————————————-

    > Duiken is geen zwemmen 8-)

    in een wetsuit, ik denk het wel behalve dat het iets warmer is.

  • Greekflyfisher

    Is iemand onlangs nog geweest?

    Ben gisteren geweest en het was om te janken!!:X

    Uit frustratie ben ik na een 2 uurtjes weggegaan. Er zitten over waterplanten met “vieze” groentroep erboven en tijdens het waden komt dit ook allemaal los en gaat drijven wat het vissen niet makkelijker maakt. Je zit constant vast aan planten of vieze groentroep (nieuw DvD woord? :D) ook al viste ik vrij hoog in het wateroppervlak.

    Ik dacht dat door het zouter worden van het water het beter zou worden, maar het is slechter dan ooit! Tuurlijk het weer van de afgelopen tijd heeft niet meegeholpen maar ik zie geen verbeterde OVM, in ieder geval het laaste jaar (paar jaar) zie ik toch meer

    planten/wierachtig troep dan toen het veel zoet(er) was?

    Wat is hier aan de hand, iemand ideeën?

    groet, Kyriakos.

  • Greekflyfisher

    dit is de laatste info die ik heb gekregen. de concentratie is op dit moment al ca. 7500mg/l ? die 500mg/l extra zal ook niet veel uithalen ben ik bang?

    http://www.wshd.nl/common/geoportaal/kaart-chloridemetingen.html

    Het streefdoel voor het chloridegehalte voor het Oostvoornse Meer staat voorlopig nog steeds op 8.000 mg/l.

    Er is hier wel discussie over, omdat de inlaatpomp als gevolg van het zoute inlaatwater regelmatig buiten gebruik is als gevolg van een defect.

    Onderzocht wordt hoe erg het zou zijn als de 8.000 mg/l niet gehaald zou worden. Hier valt nu nog niets over te zeggen.

  • sjoerd.s

    Hee Kyriakos,

    twee keer even gevist in het OVM,

    Inderdaad veel wier maar in de buitenbak en in sommige doorgangen is het wel te doen.

    Niet veel vis maar elke keer iig gevangen.

    Na een vruchteloze morgen op de zeebaars(erg harde wind op de kust en troebel water ) vanmiddag nog even een uurtje OVM en er eentje na nog geen 10 minuten vissen gevangen. Die vis(of een andere) pakte eerst de beetverklikker :X Maar wat worpen later toch een goede aanbeet en gevangen.

    Wel zie je geen enkele vis draaien of zwemmen en dat is wel jammer. Zo'n cruisende forel aanwerpen die langs een dammetje zwemt, dat is wel kicken natuurlijk

    Dus ze zijn er nog wel maar door het vele wier zitten ze misschien op plekken verder uit de kant. Ik zag wier etende zwanen, die wel 50 meter buiten de dammetjes zwommen en de kop net onder water hoefden te doen om de planten te bereiken! Wel leuk waren de vele lepelaars en zelfs twee ijsvogels die vlak voor me langs scheerden!

    In de schemer gevangen

    de vis van vanmiddag

    gr Sjoerd

  • Arubaman

    Wat er aan de hand is?

    google eens naar vijver fora en buitenzwembaden etc.

    We hebben 2013/2014 een “K-U-T/K-L-O-T-E” (zo u wil) winter achter de rug…

    De overgang winter-lente…. ik heb het niet meegekregen.

    Mijns inziens is het OVM gewoon top, echter door een zachte winter en daarna een slechte overgang naar lente en zomer is er weinig plantgroei afgestorven. Dit maakt de ondiepere delen onbevisbaar en forceert de echte fanatici om andere technieken te ontwikkelen of het OVM te skippen voor de komende paar jaar.

    Is overigens niet nadelig hoor, dan krijgen de forellen een goede kans om zich enkele jaren door te ontwikkelen voordat iedereen ze belaagt. Echter het maakt wel dat ik slechts een tig aantal keer die kant op ben gereden voor Jan met de korte achternaam. Gelukkig hebben we de Maasvlakte nog en is zeebaarzen ook een schitterende tak van sport.