De prijs van je vlieg

• Bert van Elswijk

Erik, zo is het maar net!!

• luc

Juist, plus dat het je nog eens een goed gevoel geeft om een vis te verschalken op iets wat je zelf maakte!!

Mvg

Luc

• kampo

is het niet zo dat er aan alle hobby,s een prijs kaart hangt mijn schoon en kleinzoon doen aan motorcros, kost ook niets

kampo

• Ted Theisen

Prijs is uiteraard patroon afhankelijk. Hoe groter de serie hoe goedkoper je per vlieg uit bent. Wel eens over na gedacht dat een slechte vlieg aan materiaal evenveel kost als een goede? het slimst is nog steeds als je met een nieuw patroon begint materiaal verzamelen (eerst eigen vooraad checken ;) ) dan naar de winkel en ontbrekende zooi halen. Hierna proberen alles op te binden en restanten opslaan in de koffers. Moet je eens kijken hoe snel je vooruit gaat met binden:)

Greetz Ted

• Frans

Ik sluit mij ook bij Erik aan hoor. Ik kan mij niet herinneren dat ik een vlieg gekocht heb. Het is toch een extra kick las je een mooie vis vangt aan een knutselarijtje van eigen hand???!!!

Groet Bonie F.

• Dion

Helemaal correct Erik

Zo denk ik er ook over en degene die ze uit mijn vliegendoos “leent” ook

Dion

• Greekflyfisher

…………..mmm, beetje kip en het ei verhaal, maar ook een beetje hypocriet?

Er zijn meer producten die wij allemaal gebruiken die niet door volwassenen met een “Nederlandse cao” worden gemaakt. Ik zou daarom zeggen als je zo principieel ben lever dan al die andere foute spullen ook maar in en koop ze ook niet meer, kijken wat je overhoud en hoelang je het volhoud? geldt overigens niet alleen voor jou hoor, maar uiteraard bij de meeste van ons, gaat niet lukken dus ;-)

Je kunt ook denken dat juist doordat je (en wij dus) die producten (en vliegen) afneemt, er mensen zijn die eindelijk een fatsoenlijk leven kunnen leiden ook al werken ze meer dan 40 uur per week voor een paar centen. Dus gewoon kopen zou ik zeggen en voel je niet schuldig, tenzij het duidelijk is dat er iets niet juist is.

Ik ken toevallig een paar mensen die in Afrika vliegen laten maken en die dan distribueren over de rest van de wereld. In het dorp waar die vliegen gemaakt worden is er geen slavenhandel, maar is de levenstandaard flink omhoog gegaan. Dit geldt voor meer dorpen in diverse andere continenten. Iedereen gelukkig dus :-)

Uiteraard zijn er ook minder leuke praktijken gaande, maar helaas kunnen we niet alles ff oplossen.

groet, Kyriakos.

• toppiedus

Het is een hobby!!, als ik zie wat er aan bindmateriaal en gereedschappen enz enz is uitgegeven, nou daar had ik mijn hele leven vliegen voor gehad, en er waarschijnlijk ook nog mee kunnen voeren.

Een droge vlieg zal misschien op een kostprijs van 25 cent komen,

Laatst een doosje met een stuk of 60 gevuld voor mijn buurman die zelf niet (kan) binden.

Heerlijk avondje bezig geweest, zijn blik onbetaalbaar…………..

Dus duur? .

De berekening met de uren is dan ook net verkeerd om, het is namelijk een Hobby dus voor een paar centen heb je jezelf weer een hele avond weten te vermaken.

Een avondje naar de kroeg is duurder, en binden doe ik eigenlijk liever!

• jeroen wohe

Weer een leuke en interesante topic!

Ik hou niet van vliegbinden! ik ben liever vissen. elke uur die ik achter de vise zit had ik aan het water kunnen staan……Maar de vliegen die ik gebruik zijn nergens te koop, het zijn eigen creaties! prijsloos. De veren die ik gebruik stervens duur. en het kost mij 30 minuten per vlieg. maar hij gaat lang mee. valt niet uit elkaar!

En als ik meer als 10 vissen per vlieg vang vallen de kosten per vis toch weer mee!

Wat ik vaak mee maak is dat klanten volle vliegen dozen hebben met alles en nog wat en nog willen ze een vlieg van mij! ik denk dat het een kwestie is van vertrouwen hebben in de vlieg.

had ik zelf ook bond dozen vol uiteindelijk gebruikte ik er maar 3 verschillende van de 50 verschillende die ik had. dus nu bind ik maar een paar creaties. kosten goed koper want je gaat effectiever binden. en je hebt minder materiaal nodig.

tight lines jeroen

• Hipskey

Tsja, even uitgaande van een forse snoekstreamer, die verlijm ik inderdaad per toefje bucktail. Even uitgaan dat een potje sec. lijm zo'n 5 euro is en je met 10 streamers dusdanig vaak je potje open en dicht hebt gedaan dat de rest van de lijm onbereikbaar weggestopt zit in een potje waar je weinig meer mee kan…

Maar goed, het is een voorbeeld.

Leuk is om allerhande antwoorden te lezen, maar niemand die echt een overzicht heeft van wat een vliegje hem of haar nu kost.