hoe groot vangen jullie wintervoorns?

• sjoerd.s

Gek hé dat je nooit foto's ziet van die grote voorns van mensen die zeggen enorme voorns te hebben gevangen. Een ruisvoorn van meer dan 50 cm? Lijkt me meer een hybride::. ruisvoorn x winde wellicht.

ik wacht echt op plaatjes van die recordvissen.

• Ben

Je bent me net voor Sjoerd.

Niet lullig bedoeld, maar 53 cm is onmogelijk …..

• Jasper

ik had die blankvoorn aan de vlieg, ja

Ik heb geen foto's.

Ik heb wel regelmatig blankvoorns van rond de 40cm gevangen. Maakte daar eigenlijk nooit foto's van, aangezien ik dat niet zo heel bijzonder vond toen, met een gemiddelde vangst van ca. 60-100 blankvoorns van ca. 25-35cm (met dus soms een uitschieter) in een paar uur tijd.

Sjoerd, heb jij niet wat plaatjes van die dikke IEsselbakk'n?

• sjoerd.s

Tjsa, inderdaad vingen en vangen we nog bij tijden heel veel voorns en daarbij mooie grote vissen en daarmee bedoel ik 30 plussers ;dat zijn echt sterke blankvoorns. maar zowel voor blank -als ruisvoorn zijn mijn grootsten 37 cm. Ik heb van die ruiser aan de hand van een dia eens een pentekening gemaakt precies op 37 cm. Als ik daar naar kijk heb ik steeds de neiging om die weer te meten omdat die veel groter lijkt. Toch is die tekening exact 37 cm . En dat zijn echt grote vissen, maar 50 plus, nee nooit gezien of gehoord of gelezen in bijv de BEET top tien. Wel soms 40 plussers en dat zijn dus echt specimen vissen.

• tom

Ha Sjoerd, met jouw presentatie van vorige week op de Meivlieg nog in m'n achterhoofd (zoveel foto's van grote vis) denk ik dat we met ook jouw antwoord erbij de vraag van deze topic wel beantwoord hebben. Maw wanneer je een blankvoorn vangt tussen de 34 en 37 c.m. dan is er om met Rex Hunt te spreken sprake van “a serious fish”!

Foto's van deze afmetingen of toch nog groter komen hopenlijk vanzelf wel weer terug op dit forum aan bod. Volgens Wikipedia kan een blankvoorn wel 45 cm worden, dus er is nog hoop op P.R 's

Bedankt en grtz,

Tom

• Inderk

Mijn record ruisvoorn. gevangen aan een black gnatje op een zwoele zomeravond.

Puur Drentsche schoonheid……..Ik had 42cm gemeten.

• tom

Prachtig Inderk. Zullen ze ooit weer onze wateren in ruime getale bevolken?

• Edwin Kerssies

Als je ze zo vangt, dan maak je ook kans op de echte grote…

Echter bij grote wintervoorns is de wijze van vissen van ondergeschikt belang, nou ja, ik bedoel ermee te zeggen als je de havenvisserij beheerst en dus leuk voorns vangt, dan hoef je niet anders te vissen, dan je al doet, je doet het immers goed.

De grote jongens zijn veel meer stek afhankelijk. Zo herbergt de ijssel de nodige grote voorns en zijn de kansen dus ook groter. Hetzelfde geldt voor het zwarte water…en zo zullen er nog genoeg andere wateren zijn, mits ze aangesloten zijn op grote wateren.

Ruizers boven de 50 moet ik ook nog zien, heb nog nooit een exemplaar van dusdanige grootte, ook niet op foto gezien. Blankvoorns van + 40 zeker wel, maar boven de 50? Ook nog nooit gezien…

• Edwin Kerssies

prachtige oude ruizer henk!!

• bart

Dit is mijn record ruisvoorn: 38 cm !!!

Groet van Bart