Powell vs...???

• harr

Het is niet mijn bedoeling om hier van allerlei merken voorbij te laten komen, maar… Ik ben een grote fan van Powell hengels. Helaas is dit, zo goed als, afgelopen. Keith (huidig directeur/eigenaar) heeft me wel gezegt dat ze weer spoedig vlieghengels op de makt gaan brengen, maar dit is toch al weer een jaartje geleden, dus ik vertrouw er niet meer zo op.

Er zit dus niets anders op dan zoeken naar een ander merk.

Ik lees hier vaak over diverse merken maar ik zie zelden of nooit iets over het merk Orvis, ondanks dat dit toch een gerenomeerd merk is…Of niet???

Heeft iemand ervaring met dit merk en de eventuele diverse soorten “acties” van de hengels?

bvd.

Jan.

• Peter Berkenbosch

Oei… een merken discussie…. altijd leuk..

Ik ben enorm fan van Loop, met name de OPTi reeltjes hebben mijn hart gestolen… De hengels gebaseerd op de Grey Line ook erg lekker… zoals de AEG #5… neem aan dat de Multi lijn ook zo is (ook gebaseerd op de grey line).

Heb net een OPTi Creek setje binnen, ik hoop deze dit weekend uit te proberen, maar werpt als een juweeltje..

Zoveel merken, zoveel meningen :)

• harr

Ik weet het Peter…ieder zijn hengel.

Mijn probleem is dat ik vanaf het begin al met Powell vis en geen ervaring heb met welk ander merk dan ook. Ik kan ze dus niet vergelijken met een ander merk.

Het waren gewoonweg de BESTE hengels op de markt..(OEI…;) ).

Het mooie aan deze hengels is dat je niet hoeft te kunnen werpen. Je hoeft ze alleen maar op en neer te bewegen en de worp ontstaat vanzelf, wat voor mij ideaal is, gezien mijn werpkunsten.

Ik heb, ongeveer 2 jaar geleden, toen de problemen bij Powell al aardig groot waren, geworpen met meerder Sage hengels maar helaas is dit niet mijn hengel wat de aktie betreft. Weet niet waarom.

Er is een Orvis dealer binnen 50 km. , vandaar de vraag. Tevens zag ik op de site van Orvis dat ze 4 EN 2 delige hengels maken. Heeft dit iets met de actie, van de hengel, te maken of waarom is dit??

Jan.

• Bram

Hoi ik heb zelf een Orvis #3 werpt prettig ondanks dat ook ik geen expert ben.

Zou zeker even gaan proef werpen bij je Orvis Dealer.

Bij een club zou je ook even kunnen kijken /werpen.

Mijn boeren verstand zegt mij dat 4 delen wat compacter zij als 2 delen lol.

Invloed op de actie? dat moet haast wel met al dat materiaal.

Mijn voorkeur gaat naar twee delen iedere schakel is een zwakke plaats maar dit is mijn persoonlijk mening.

suc6 met jou keuze.

• Smartie

Harr,

Een merk zegt zo weinig. Ik ken grote merken waarvan sommige hengels mij bijzonder goed maar andere weer helkemaal niet kunnen bekoren. Datzelfde heb ik met onbekende merken of goedkopere types.

Als je niet om een emotionerle reden merkgebonden bvent, proibeer dan een en ander uit dat binnen je budget past en baseer je keuze op je gevoel. Wat voor mij geweldig is, kan voor jou heel ander liggen.

Als je lid bent van een vereniging, vraag dan aan de leden of je eens een paar van hun henegles mag uitproberen. Dez te meer hengels je probeert, des te beter kun je bepalen wat je ligt en watr niet. Het kost dan wel wat tijd, maar na een poosje begin je door de bomen weer het bos te zien. :-)

Zo als velen jhier op prikbord heb ik een oude Orvis die ik nooit weg zal doen, Maar schaf ik een nieuwe hengel aan, dan kom ik momenteel steeds niet meer bij Orvis uit. En toch hebben ze echt nog steeds geweldige hengels.

Smartie

• anton.a

Ik heb twee Orvis Frequent Flyers. Het zijn 7-delige hengels voor een # 3 en een # 6 reel. Beide hengels bevallen mij uitstekend. De # 3 was de best in test in de Trout & Salmon. Maar het is wat anderen ook zeggen: een hengel moet bij jou passen.

• spj

Volgens mij is er maar een manier om aan een (voor jouw) prettige hengel te komen en dat is testen, testen en nog eens testen. Proefritjes maken dus bij de dealer. En dan zegt merk of prijs niets. Ook lijkt het me heel normaal dat de ene hengel van een merk je wel bevalt en ander type (misschien uit een andere serie) helemaal niet. Zo kan ik heel goed overweg met de TXL serie van Sage en vind ik andere (ook duurdere) series helemaal niets.

Ik hewb zelf een bijna 20 jaar oude Powell 8.6 ft #4, 4 delig waar ik voor geen goud afstand van wil en kan doen, echt een geweldige hengel.

Groeten, Bas

• Greekflyfisher

Jan, ik ben benieuwd waarom je nu precies op zoek gaat naar een ander merk? Ben je al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe hengel? of wil je alvast rondkijken?

Dat er geen nieuwe Powells meer gemaakt zullen worden (is nog de vraag, officieel zijn ze niet gestopt, of wel?) wil niet zeggen dat je de komende 10 jaar geen Powell meer kunt kopen. Uiteraard geen nieuwe modellen maar nog wel de oude.

Kom zelf regelmatig nog Powells tegen op het web……………………

Zoek je iets speciaals, laat het weten en we gaan voor jou op zoek! ;-)

Heb nooit een Powell in handen gehad, maar kijk eens naar TFO, Redington, Scierra, Scott, Winston en GLoomis. Zelf ben ik LOOP fan, maar heb ook andere merken, van de laatste 3 merken hierboven niet.

groet, Kyriakos.

• Inderk

Nou ik heb niet zo veel hengels, maar mijn voorkeur gaat uit naar st. Croix.

De avid stokjes gooien als vanzelf en zoek je een iets andere (snellere) aktie dan kan je zeer goed uit de voeten met een legend ultra. Verder heb ik een TFO proffesional #8 9,6ft, waarbij ik bij het testen al veel verschil vond tussen de 9.6ft en de 9 voeter. Sage is ook niet helemaal mijn ding. Persoonlijk vind ik dat ik voor het geld dat ik moet uitgeven voor een sage 2 á 3 andere leuke hengels kan aanschaffen. (Excuus aan de sage fans, maar dat is mijn mening)

Tevens moet ik toegeven dat ik absoluut geen merken fetisjist ben. Ik kijk naar de prijs, kwaliteit en waarvoor ik de hengel wil gebruiken. Momenteel ben ik een aantal aanbiedingen aan het het afwerken voor een #3 hengel (voor de Drentsche Aa) Ik heb al een aantal hengels getest en er zijn nog meer kandidaten die interessant kunnen zijn.

Op advies zoek ik naar een langere hengel (8.5ft en meer) Merk? Op dit moment zitten in de race een TFO, finesse, profesional, een Loop multi, een Byron, een LFT, een Cortland en een st. Croix imperial, (avid is te kort). Zo veel merken zo veel smaken…….Probeer gewoon zo veel mogelijk hengels uit en kijk welk type het best bij je past. Laat je niet leiden door een merk, maar door hetgeen wat het best bij je past. En test de hengels allemaal met dezelfde lijn zodat je een goed vergelijk krijgt. Oh ja, ik kijk o.a. ook nog naar de prijs……….Mijn vrouw en ik werken beide, zodat onze kinderen niets te kort zullen komen, en ergens op plaats n.r. zo veel komt een keer mijn hobby het vliegvissen……En mocht ik iets gezien hebben dat iets meer kost dan wat ik begroot heb, dan moet ik maar even sparen……Zuuk 6 met het zoeken naar een ander merk…

• Inderk

Excuus, heb jouw vraag niet goed gelezen. En heb geen antwoord op jouw vraag gegeven. Orvis heb ik een paar keer mee mogen werpen, fijne hengels!!

Heb met een TLS, Clearwater en een Helios geworpen. Naar mijn idee nix mis mee…….zoals zo veel andere merken/hengels