Andor,
Hoe breng jij ze dan op gewicht,met gewone looddraad?
Ben volledig eens met je mening plus door die ogen krijg je een vervelend geluid tijdens het werpen.
gr
Jazeker, zojuist upgeload naar de blog:
EP Crayfish '6 (kleine versie) van rond de 6 cm:
Gebonden met ep 3d fibers brown, flexi legs amber een dumbbell en garnaalogen.
En hierbij enkele San Juan Worm (iets anders gebonden, perfecte wormimitatie) vliegen in de kleuren rood en bruin:
Zooo simpel, chenille et voila…
Zorg wel voor goede haken bij karpervliegen!
Paar keer terugkomend in bovenstaande reacties.
de een heeft het wel op kettingoogjes, de ander niet. Ik gebruik zelf zowel kettingoogjes als dumbells.
Dumbells zijn in mijn ogen een erg duur product. Dumbells kun je in maten en kleuren krijgen en met fonkeltjes of opgeschilderde pupillen. Ziet er sjiek uit, maar daar betaal je ook naar. Of het veel uitmaakt voor de vis valt te betwijfelen. Ik gebruik ze dan ook alleen als een kettingoog qua gewicht niet lijkt te voldoen. Als ik dus wil dat mijn vlieg vrij vlot afzinkt naar een diepte en dan denk ik aan dieper dan 1 meter, of een vlieg met enorm veel weerstand, denk hierbij aan een vrij breed krab of kreeft patroontje (bijv. de merkin crab).
Wat ik ook van dumbells vind is omdat ze een stukje zwaarder zijn ze doorgaans ook meer een diepe zware plons maken bij de presentatie in plaats van een wat lichtere splet van de kettingoog-clouser-achtige. Zeker met visserij op schuwe vis die niet diep zit zijn dus de kettingoogjes misschien zelfs wel in het voordeel!
Qua duurzaamheid zijn er dumbells (bijv Orvis) die mooi afgelakt zijn en een oogje erop geschilderd hebben. deze zijn van lood en binnen 30 worpen is de lak eraf gebutst op de stenen en verbuigt het lood. Maar je hebt ook dumbells die juist niet stuk te krijgen zijn.
Maakt ook niet uit, want ik ken niemand die langer dan 10 uur vistijd heeft staan met een clouser.
Dus:
kettingoogjes: licht en erg goedkoop, zilver en messing vrij makkelijk verkrijgbaar, koper wat lastiger.
dumbells: zwaarder/meer gewichten te vinden, duur, sommigen erg slijtvast en in heel veel varieteiten.
Voor het uiterlijk van je vlieg is het lood om oud ijzer en waarschijnlijk is dat dus in andere opzichten ook letterlijk wat het is. Lood of oud ijzer?
Hoi Herbert,
Ik gebruik tegenwoordig tungsten ogen. Indien ik de vlieg erg diep wil hebben dan wikkel in eerst de hele haak met looddraad. Vervolgens zet ik een tungsten cone achter het haakoog en vervolgens maak ik de clouser zoals het standaard gebeurd met tungsten ogen. Deze vlieg gebruik ik alleen als er heel veel stroming staat en ik de vlieg zeer snel wil laten zinken. Ik bind hem dan ook wat spaarzamer, zodat deze minder weerstand heeft.
SL Andor
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?