Gecaviteerd bedoel ik mee dat de kunstof, tijdens het proces van het maken van de mantel d.m.v. cavitatie luchtbelletjes er in verkregen worden. M.a.w. De mantel er als het ware om de kern schuimen.
Dit wordt in de kunststofindustrie veel toegepast. Cavitatie is niets anders dan luchtinslag, dus luchtbelletjes toevoegen aan de kunststof waardoor het een beter drijfvermogen krijgt/ lager soortelijk gewicht. Bij de produktie van OPP wordt het wel eens toegepast (b.v. mars, bountywikkels,te herkennen aan de parelmoere glans) OPP - oriented Polypropylene. en kan in één richting gemakkelijk ingescheurd worden.
In de procesindustrie waar veel vloeistoffen verpompt moeten worden is cavitatie een vloek (dat gebeurd meestal dan niet door luchtinslag maar door trillingen waardoor er een vacuüm in de leiding onstaat en hierdoor een implosie plaatsvindt met als gevolg slijtage aan het leidingsysteem) (Volgens mij heb ik ooit eens daarover het e.e.a. zitten te leren. de wet van Bernoulli over stromingsleer.)) in de produktie van kunststof is het soms weer een gewenst iets.
Polyeurethaan heeft een soortelijk gewicht van 1.25 g/cm³ en zal dus zinken.
(zacht) massief PVC heeft een soortelijk gewicht van ± 1.2 g/cm³ en zal als het massief is gaan zinken. Dus zorgt men er voor dat er een soort van “schuim” verkrijgt voor het maken van de vliegenlijnen. waardoor het soortelijk gewicht lager dan 1 zal worden. Als het soortelijk gewicht lager is dan 1 dan zal het drijven. Dat men voor PVC kiest lijkt mij logisch, goedkoop, chemisch resistent, sterk en kan m.b.v. weekmakers lekker soepel worden. Waarom men bij een drijvende lijn dan niet niet voor Polypropylene kiest weet ik niet. Dat heeft een soortelijk gewicht dat zo wie zo <1 is, en zal uit zich zelf al gaan drijven. (zal wel te maken hebben met de mechanische eigenschappen)
Goed voor het milieu is het niet……..Dus laat je (kapotte) vliegenlijn a.u.b. niet achter bij de waterkant. (geldt ook voor je nylon (Polyamide)) Maar da's ook niet alleen voor het milieu…denk maar aan de watervogels eenden, meerkoeten, ect….