glaslijn

• Ger Schuit

Glaslijnen hebben een kern van een soepele nylon, de kern bepaalt in een zeer grote mate de treksterkte, kan best zijn dat er door een samenspel van de dikkere coating in de head een fractioneel hogere treksterkte wordt verkregen, maar het verschil zal marginaal zijn.

• Henk Verhaar

Micha schreef:

>

> In een warm sopje met groene zeep (zitten weekmakers in)

Mooi niet, in zachte, noch in harde zeep (kalium resp. natrium zouten van vetzuren, gemaakt door plantaardige of dierlijke oliën of vetten met loog te koken) zitten weekmakers. Wel kunnen oliën of vetzuren soms als weekmakers gebruikt worden, maar niet voor PVC, en al helemaal niet voor glaslijnen, waarvan de coating wrschl een polyurethaan is, of evt. een fluorocarbon.

Een warm sopje moet groene zeep reinigt dus je lijn, en door de warmte zal hij eerder zijn geheugen verliezen, maar de weekmakerstatus wijzigt niet.

Ik denk dat er geen producten op de markt zijn (zoals dat wel voor PVC lijnen het geval is – Permaplas bijvoorbeeld, of Armorall) die zelfs maar beogen om glaslijnen weer te ‘verweken’.

Warm water en strekken lijkt me de beste optie.

Henk

• Inderk

Henk,

Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat er voor de mantel van een drijvende vliegenlijn een gecaviteerde kunststof gebruikt is? b.v. Polypropyleen……..

• Henk Verhaar

Wat je precies met gecaviteerd bedoelt in deze context weet ik niet, maar alle ‘normale’ lijnen hebben een mantel van PVC. Drijvende lijnen hebben luchtbelletjes, vrijwel altijd in de vorm van micro-glaspareltjes (hol dus), in de massa ingebouwd, zinkende een toevoeging van een zwaar materiaal, meestal wolfram in poedervorm.

Glaslijnen en Airflo lijnen hebben een mantel van een ander materiaal; bij Airflo is dat meen ik een polyurethaan, bij andere glaslijnen weet ik het niet zo. Verder hebben glaslijnen meestal een mono-core ipv een geweven kern (van dacron).

Henk

• Inderk

Gecaviteerd bedoel ik mee dat de kunstof, tijdens het proces van het maken van de mantel d.m.v. cavitatie luchtbelletjes er in verkregen worden. M.a.w. De mantel er als het ware om de kern schuimen.

Dit wordt in de kunststofindustrie veel toegepast. Cavitatie is niets anders dan luchtinslag, dus luchtbelletjes toevoegen aan de kunststof waardoor het een beter drijfvermogen krijgt/ lager soortelijk gewicht. Bij de produktie van OPP wordt het wel eens toegepast (b.v. mars, bountywikkels,te herkennen aan de parelmoere glans) OPP - oriented Polypropylene. en kan in één richting gemakkelijk ingescheurd worden.

In de procesindustrie waar veel vloeistoffen verpompt moeten worden is cavitatie een vloek (dat gebeurd meestal dan niet door luchtinslag maar door trillingen waardoor er een vacuüm in de leiding onstaat en hierdoor een implosie plaatsvindt met als gevolg slijtage aan het leidingsysteem) (Volgens mij heb ik ooit eens daarover het e.e.a. zitten te leren. de wet van Bernoulli over stromingsleer.)) in de produktie van kunststof is het soms weer een gewenst iets.

Polyeurethaan heeft een soortelijk gewicht van 1.25 g/cm³ en zal dus zinken.

(zacht) massief PVC heeft een soortelijk gewicht van ± 1.2 g/cm³ en zal als het massief is gaan zinken. Dus zorgt men er voor dat er een soort van “schuim” verkrijgt voor het maken van de vliegenlijnen. waardoor het soortelijk gewicht lager dan 1 zal worden. Als het soortelijk gewicht lager is dan 1 dan zal het drijven. Dat men voor PVC kiest lijkt mij logisch, goedkoop, chemisch resistent, sterk en kan m.b.v. weekmakers lekker soepel worden. Waarom men bij een drijvende lijn dan niet niet voor Polypropylene kiest weet ik niet. Dat heeft een soortelijk gewicht dat zo wie zo <1 is, en zal uit zich zelf al gaan drijven. (zal wel te maken hebben met de mechanische eigenschappen)

Goed voor het milieu is het niet……..Dus laat je (kapotte) vliegenlijn a.u.b. niet achter bij de waterkant. (geldt ook voor je nylon (Polyamide)) Maar da's ook niet alleen voor het milieu…denk maar aan de watervogels eenden, meerkoeten, ect….

• henk Verhaar

OK, dan hebben we het inderdaad over dezelfde cavitatie. Echter, de ‘luchtbelletjes’ in de PVC mantel van een vliegenlijn bestaan niet uit belletjes in het PVC materiaal, maar uit microscopische holle glasbolletjes.

• Inderk

Oké bedankt.

Weer een leermoment.