wie weet waar?

• David

tsja, als dat zo is, gelijk ophouden. Wat ik niet kan plaatsen zijn de enthousiaste gebruikers, daar heeft Airflo nl. geen last van. En waarom een airflop slip gebruiken als je met de airframe al jaren bewijst dat je voor heel weinig uitstekende slips maakt? Japans masochisme? Vraag me af of dit klopt Huib!

• Ger Schuit

Ik had het even over de duurder modellen van Okuma (idd. wat kort door de bocht), de Airframe heeft ook zo zijn beperkingen, maar als je daar niet op let, is het een goed “ding” voor weinig…..

• Ger Schuit

Of daar kom je wel achter als je de eerste behoorlijke zalm haakt ….. en dan heb ik het niet over zo'n beesie van 6 pondjes….. ;)

• tom

Dank voor jullie meningen, e- mails en de genomen moeite. Misschien lukt het nu om een nog ergens een Okuma Helios plus reserve spool te vinden, anders eens kijken naar de Scierra XDP ( zou volgens een Engelsman ook resulteren onder Okuma?)

Wel grappig al die inzichten, ‘t is met auto’s al niet anders! Waar de een bij zweert zou de ander nog niet dood in gevonden willen worden.

Een van m'n reels is trouwens een Okuma Integrity 7/8, heb ik een jaar of 4 en is een zeer betrouwbaar werkpaard zonder sjeu.

Grtz Tom

• Arubaman

Mooie vergelijking met je auto's…

waar de een een twingo, alto of move goed genoeg vindt om dagelijks mee naar zijn werk te gaan kiest een ander voor een volvo station omdat hij toch ook af en toe op vakantie wil met een ruime auto en dan echt veel zwaarbeladen kilometers maakt.

Doet jullie genot van een klein goedkoop autootje dan af omdat ik van mijn volvo geniet? Dat denk ik niet. ieder gebruikt zijn autootje met plezier.

Maar als je plannen hebt om ooit met je reels echt te gaan drillen (zware, snelle of sterke vissen, runs die echt 20 meter of nog veel meer backing pakken, dus echt drillen op de reel). Dan vraag ik me af of je je wel met een Okuma aan zo'n avontuur wilt wagen. tuurlijk eenmalig voor de gein, best prima. Zeebaarzen, ook nog wel te doen schat ik in. maar heb je echt de behoefte om dikke zalm, steelhead of tropische krachtpatsers te gaan belagen, dan zou ik nog eens erg goed nadenken of je die 100 pond niet beter even opzij kunt leggen en doorsparen tot iets beters.

Want ik kan je wel vertellen dat er toch altijd weer mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. 1000+ euro uitgeven aan een mooie trip met bijvoorbeeld kans op bonefish of steelhead en als je dan 10 uur of langer hebt gereisd, al je spaargeld erin hebt gestoken en je “bargain-reeltje” (het dubbeltje op de eerste rang) valt uit elkaar, dan ben je goed ziek. dan had je toch liever even doorgespaard vermoed ik zo.

• huib

merken kopen ook gewoon ergens een design in bij een fabrikant van reels en laten er hun naam op zetten, soms wordt t huis iets anders gefreesd, maar in feite zijn die allemaal gelijk, ze zien er hetzelfde uit als je goed kijkt. ik heb zo een scierra sl is gelijk aan de airflo T7 en lijkt weer op andere.

Herinner je je de deal die pikefly aanbood? ergens zo'n dealer benaderd en bij genoeg inschrijving zouden we allemaal zo'n lowcost reel kunnen krijgen. die dingen dus… andere is bijv. Busse & Pelikan of zwaan reels (lijkt me, excuse me if im wrong)

de Okuma airframe is weer zo'n veerbeeld waarbij alles het weer redelijk doet ( al viel bij mij de spoel er een keer af richting de diepte van het fjord…. kun je je backing knoop weer een keer controleren…)

Op zich allemaal prima reels, maar er zijn er met fouten, zoals die Airlfo en de scierra sl. Voor alledaags gebruik vast wel goed, maar als ze bv. nat worden gaat t bij airflo mis. bij de scierra sl passen reverve spoelen niet goed, en zijn er randen scherp, kost je zo een lijn.

Ook zijn er soms designs die net wel goed zijn zoals bijv de scierra xda xdp

Ook Byron had een heel mooi reeltje in zn gamma, dezelfde als de TFO Mk II das dan weer een juweeltje. Maar kijk je naar de andere reels van Byron zie je niet veel soeps…

Ze zijn niet allemaal slecht, maar je krijgt wat je ervoor betaalt.

Kijk gewoon zelf kritisch; dan kun je het meeste er zelf wel uit filteren.

Just my 2 cents

• michiel

OK, Ger

Dat van die zalm en gierende slip, dat geloof ik meteen. Daar is die airframe niet voor gemaakt, ook al heb ik er genoeg karper en zeebaars mee gevangen om te weten dat het voor in Nederland voldoende is…( voor dat geld)..

Groet,

Michiel

( is die vosseler ook goed op het zoute ? )

• anton.a

Als je niet veel meer dan 100 euro wilt uitgeven voor een reel met een voortreffelijke slip, dan is de Lamson Konic een reel die het overwegen waard is. Lamson heeft een goede naam, ook voor op het zoute.

• Ger Schuit

Is waar en is niet waar ……. Lamsons zijn een beetje overgevoelig voor vocht, vroeg of laat gaat het mis, niet dat het een groot probleem is, want het is zo weer verholpen en ze doen er ook niet echt moeilijk over……. Verder is zeker de Konic veel waar voor weinig geld.

• Rob

Als ik jullie reacties zo lees vraag ik me af of er wel een reel word gemaakt die betaalbaar is en op alle vlakken voldoet aan de eisen die ik hier voorbij zie komen.

gr.

Rob