Bij reels is het eigenlijk zo dat je krijgt waarvoor je betaalt, of een uitzonderlijke kwaliteit nodig is voor een bepaalde visserij, moet ieder voor zich weten.
Veel heeft te maken, met persoonlijk budget, eisen die jezelf of je visserij aan de reel stelt, etc.
Los daarvan miegelt het gewoon van de reels die zijn ontworpen met de verkoopprijs als uitgangspunt, bij een lage prijs, krijg je dat er meteen aan alle kanten op een reel wordt bezuinigd…..
Plastic (noemen ze Graphic Composite), gegoten aluminium (ipv. gefreesd), minder gaten (zwaarder), goedkoop aluminium (heel veel soorten, in de goedkoopste zitten meer probleempjes, en kun je niet echt dus frezen zonder aan stevigheid te verliezen), ook veel verschillen in de slip materialen en de oppervlakte/diameter van de slip. Speling en toleranties …..
Er zijn gewoonweg zoveel variabelen, dat het onmogelijk is zomaar te zeggen dat een reel van zeg 100 euro, wel een goed product zal moeten zijn.
In veel gevallen is een reel of een lijn een beetje een sluitpost, ken klanten die gewoon met een Okumaatje van 40 euries staan te vissen op een Sage van 700 euro.
Ik ga nu niet beweren dat dat niet zou mogen en dat je verplicht bent om 400 euro aan een reel uit te geven bij zo'n hengel, maar voor het werpen is een topkwaliteit lijn die goed bij de hengel past veel belangrijker dan die dure hengel en voor het drillen van echt serieuze vissen is een echt goede reel veel belangrijker dan de hengel of lijn.
Voor Nederland (met uitzondering van de inmiddels incidentele 70+ vis op het OVM, grote karper en grote roofblei) heb je niet echt een bomproof slip nodig, koop maar gewoon wat je zelf leuk vindt, of die nou een paar tientjes of duizend euro kost.
Als je reels gaat beoordelen op kwaliteit …… wat criteria (willekeurige volgorde) :
- Diameter (tegenwoordig is vrijwel alles Large Arbor, soms is dat onzin)
- Gewicht (zwaarder hoeft niet altijd een probleem te zijn)
- Speling (draai een onder spanning, veel reels “wiebelen”
- Geluid
- Draaigemak (te makkelijk draaiende reels, draaien ook als dit niet de bedoeling is)
- Slip (smeuig ?, moet je iets harder trekken om de slip te starten ?)
- Passing (Als een lijn tussen frame en spoel zou kunnen, gaat dat zeker gebeuren)
- Kleur (sommige reels blinken als een seinspiegel)
- Balans (beetje onzin, kan ik ook wel een boekje over schrijven)
- Onderhoud (sommige reels vergen veel onderhoud, andere vrijwel niets)
- Reelcase (je kunt ook los een goede reelcase kopen)
- KISS (hoe minder onderdelen, hoe minder er fout kan gaan)
- Smoel (je mag 'm gewoon ook leuk of mooi vinden)
- Lijngeleider (niet te scherp ……)
- Spoelen (verwisselbaarheid, makkelijk en snel is niet altijd het beste)
- Capaciteit (soms (on)belangrijk)
- Waterbestendigheid (klinkt gek, maar geloof me ……)
- Service (hoe is de eventuele service geregeld)
- Levensduur (is het produkt er over 3 jaar nog, kunnen dan nog spoelen geleverd worden…… bij merken die niet zelf produceren kan dat een probleem zijn).
en best nog een berg etc. etc. etc.
Voor rond de 100 euro heb ik maar weinig reels in mijn handen gehad die de moeite waard waren, voor rond de 50 euro heb ik best wat reels in mijn handen gehad die goed voldoen, zoals de Redington Crosswater / Okuma Airframe (maar dat Vision geval is een lijntjes moller) …… Voor rond de 100 euro al eerder genoemde Lamson Konic is zeker het overwegen waard als je er een beetje oplet dat er geen vocht in het slip systeem komt. Echt goede reels beginnen bij ca. 200-250 euro en dan heb je nog steeds geen reels die op alle criteria het hoogst scoren.
Veelal sluit je een Compromis met jezelf tussen optimaal en nog betaalbaar.
Grtz., Ger.