Ik doe ook even een duit in het lijnen zakje…..
Gaandeweg dit topic wordt het me duidelijk dat het om een lijn gaat voor de zoutwatervisserij in oa. Denemarken……
Over het algemeen wordt gekozen voor een intermediate lijn om van de golfslag af te zijn, maar met een lijn die net onder de oppervlakte ligt heb je eigenlijk net zoveel last van de golfslag…. alleen zie je dat dan even niet.
Er is een verschil in zinksnelheden tussen intermediates die worden gemaakt voor zoet en voor zout water. Zout water heeft meer opwaartse druk dan zoetwater, dus als je een zoetwater intermediate neemt, wordt dat ongeveer een zoutwater hover lijn.
Net als jij hou ik persoonlijk niet zo van glaslijnen, maar meer van intermediates met een gevlochten kern en glass hoeft van mij niet echt.
Ik vind het nadeel van glaslijnen of intermediate lijnen dat je er minder snel mee kunt reageren op een vis die je ineens 10 meter naar links (of rechts) ziet….. je wilt de boel niet verstoren, dus je moet de lijn dan snel binnen halen en hopen dat je na een aantal valse worpen nog in de buurt komt van die vis.
De oplossing is een sinktip lijn, waarvan het sinktip gedeelte een intermediate is…. wel de controle en ook de snel net onder het oppervlak duikende vlieg, gekoppeld aan het werpgemak.
Rio heeft nu zo'n lijn in het programma in lijnklasse 5-8 met een 4,5 lange intermediate tip, OutBound Short…… alleen is daar zoveel interesse voor dat ie al vanaf de introductie in backorder staat…… zou best wel eens DE lijn voor dit soort visserijen kunnen worden.
Een leverbaar alternatief is de Rio Versitip lijn, waarbij je bovendien het voordeel hebt van verwisselbare tips.
Wil je echter geen last hebben van de golfslag zul je toch echt moeten denken aan een zoutwater intermediate, waarmee je vrij vlot op een halve meter onder de oppervlakte vist, waarmee je dan inderdaad veel minder last zal hebben van de golfslag.
Grtz., Ger.