Ik heb op dit moment een vision Gillie. Dit pak heeft de “test of time” nog niet doorstaan, maar het pak voelt erg sterk aan (6-laags op de benen.) en ik heb dit pak inmiddels meerdere keren gebruikt. In het verleden was ik altijd erg tevreden over mijn vision extreme Guide pak. Mijn eerste pak heeft zeker een jaar of 7/8 dienst gedaan. Nooit problemen mee gehad. Nou ja, op 1 keer na toen ik besloot om met mijn pak in een zweeds prikkeldraad te gaan hangen. Ik ben nooit voorzichtig met mijn waadpakken en bagger, klim, kruip overal doorheen. Met de opvolger van de guide, de “vision extreme zip” was ik minder gelukkig. 2 keer een nieuw pak gekregen van vision. Beide pakken waren lek na 2 patagonie tripjes. Wel moet ik er bij vertellen dat beide pakken flink op de donder hadden gekregen. Bijna alle struiken in patagonie bezitten zeer scherpe doorns….tja daar houden waadpakken niet zo van! Echter mijn oude guide heeft nooit problemen gehad onder de zelfde omstandigheden.
Wat beteft ademend vermogen? Ik kan niet over de gore-tex pakken van simms spreken in vergelijk tot bv. de pakken van vision, dus zal ik hier ook niet over oordelen. Wat ik wel weet vannuit mijn eigen ervaring (bergsport/alpinisme) met zogenaamd ademende materialen…..Bullocks!!! En zeker bij hoge fysieke inspanning. Het ademend vermogen is over het algemeen een lachertje. Daarnaast beschikken de zogenaamde ademende waadpakken over veel meer lagen dan bv. een ademende jas. Kijk maar eens naar jassen gemaakt van gore- tex pro shell of gore tex pac-lite of bv. jassen gemaakt van Event of tripple point. Deze zijn meestal 2 of 3 laags en “ademen” waardeloos bij hoge inspanning. Ik denk dus ook dat we ons ook niet al te druk hoeven te maken over welk pak er beter ademt dan de ander. De 1 ademt waarschijnlijk net iets minder slecht dan de ander!
gr,
Pascal